החזרה לבית הספר יכולה להיות מורכבת במיוחד עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, החל מהסתגלות חזרה למסגרות, לשגרת שינה וארוחות, חידוש הטיפול התרופתי ועד שיח פתוח עם ההורים והצוות החינוכי. "המפתח הוא יצירת שגרה קבועה וברורה שתשפר את תחושת הביטחון"
לקראת תחילת שנת הלימודים שתיפתח כבר בשבוע הבא, ילדים עם הפרעות קשב וריכוז נדרשים להסתגל לשגרה חדשה: משעות שינה וארוחות מסודרות, דרך התמדה בטיפול התרופתי ועד לשיח פתוח עם ההורים והצוות החינוכי. ד"ר סטיבן ריינגולד, מומחה ברפואת ילדים ובהפרעות קשב וריכוז, ומנהל תחום רפואת ילדים במחוז דרום במאוחדת, מסביר כיצד היערכות מוקדמת, לוח זמנים ברור, תזונה נכונה ותמיכה רגשית והתנהגותית יכולים לעשות את ההבדל ולאפשר לילדים להתחיל את השנה בתחושת ביטחון והצלחה.
מדוע חשוב להיערך מראש לשנת הלימודים?
"פתיחת שנת הלימודים עשויה להוות אתגר עבור תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז, ולכן חשוב להתכונן לכך מראש. תלמידים אלה עלולים לחוות קושי רב יותר מתלמידים אחרים בחזרה לשגרת הלימודים, ועל מנת להקל עליהם מומלץ כבר עכשיו להתחיל בהתכוננות ובהיערכות לבית הספר", מסביר ד"ר ריינגולד. לדבריו, המפתח הוא יצירת שגרה קבועה וברורה. קביעת סדר יום קבוע הכולל שעות שינה מוגדרות מראש, ארוחות ולמידה תסייע לילדים להבין מה מצופה מהם ותשפר את תחושת הביטחון שלהם".
איך לנהל את הטיפול התרופתי לקראת תחילת השנה?
לילדים הנוטלים טיפול תרופתי, ממליץ ד"ר ריינגולד להתחיל לקחת אותו כבר עכשיו על מנת להתרגל אליו מחדש, ובכדי שההורים יוכלו לוודא שאין תופעות לוואי. אם הטיפול התרופתי ניתן רק בימי בית ספר, חשוב מדי פעם לתת אותו גם בסופי שבוע על מנת לעקוב אחרי ההשפעה על הילד.
"חשוב להיות במעקב רפואי ולפנות לרופא בכל מקרה של תופעות לוואי על מנת לוודא כי הילד יקבל את הטיפול המתאים ביותר," מוסיף ד"ר ריינגולד.
איך משתפים את הילדים בהיערכות לשנה החדשה?
ד"ר ריינגולד ממליץ לשתף את הילדים בחשיבות ההיערכות לבית הספר ולהכין ביחד לוח שעות ברור שיתלו בחדר. בלוח יפורטו זמני שיעורי בית, חברים, חוגים, זמן מסך, זמן משפחה ושעת שינה.
"כדאי לשוחח עם הילדים על הציפיות שלהם ושל ההורים לשנה החדשה," מסביר ד"ר ריינגולד. "דיבור פתוח יכול לעזור לילדים להבין מה מצופה מהם ולפתור חששות".
כיצד רשימות יכולות לעזור לילדים עם הפרעת קשב וריכוז?
"רשימות יכולות לעזור לילדים לארגן את מחשבותיהם ולהזכיר להם מה עליהם לעשות. מומלץ להכין יחד רשימה של כל הציוד הנדרש לשנה החדשה: ספרים, מחברות וכלי כתיבה ואף לצאת יחד עם הילדים לקניות, כדי לאפשר להם לבחור ציוד שנוח להם ושיעניין אותם", אומר ד"ר ריינגולד.
למה חשוב לשים לב בארוחות ובתזונה?
היערכות נכונה כוללת גם תפריט יומי. מומלץ להכין מראש רשימת הצעות לארוחות בוקר וארוחות עשר לשבוע הבא, ולאפשר לילדים לבחור מתוכה.
"חשוב לפתוח את היום עם ארוחה בריאה ללא מזון מעובד, שתסייע לילד בהמשך היום בתפקודים הקוגניטיביים והניהוליים בבית ספר", מדגיש ד"ר ריינגולד. "גם בארוחת עשר יש להקפיד על אוכל טרי ולא מעובד, עם פחמימה מורכבת, חלבון ופרי או ירק. בנוסף, יש לצייד את הילד בבקבוק שתייה ולעקוב אחרי צריכת המים". לדבריו, יש להקפיד על שתיית ליטר עד שני ליטר מים ביום (בהתאם לגיל הילד), פעילות גופנית יומית של שעה לפחות והגבלת זמן מסך לשעתיים ביום לכל היותר.
מה חשוב לשתף עם בית הספר?
"בתחילת השנה מומלץ להיפגש עם המחנכת, לשתף אותה בצרכים של הילד, ביוזמות ובדרכי ההתמודדות שננקטו בבית. שיח פתוח עם הצוות החינוכי יסייע בהבנת האתגרים של הילד בכיתה ויאפשר בניית שותפות שתקל עליו", הוא טוען.
האם נדרש טיפול נוסף מעבר לבית הספר?
לרוב הילדים עם הפרעת קשב וריכוז יש גם קשיים נוספים בלמידה ובתחומים אחרים. לכן, לצד התמיכה בבית הספר, כדאי לשקול מתן עזרה פרטית נוספת לאחר שעות הלימודים.
תמיכה התנהגותית היא חלק חשוב מהטיפול ההוליסטי הנדרש: טיפול פסיכולוגי, טיפול התנהגותי, ליווי של מאמן הפרעת קשב או טיפול בשיטת קוג-פאן על ידי מרפא בעיסוק.
"הפרעת קשב וריכוז אינה נוגעת רק ללימודים", מדגיש ד"ר ריינגולד, "היא משפיעה גם על יחסים אישיים וחברתיים, על תפקודים ניהוליים ועל תחומי חיים נוספים. המטרה היא לעזור לילדים להצליח בחיים בכלל ולא רק בבית הספר".