טיפול בגזים אצל תינוקות באופן טבעי – עשה ואל תעשה

0
2379
טיפול בגזים אצל תינוקות באופן טבעי - עשה ואל תעשה
קרדיט pixabay

כרבע מכל התינוקות סובלים מגזים או בשמם האחר – קוליק. לרפואה אין באמת תשובה. מה שעובד על אחד לא בהכרח יעבוד על אחר ואף אחד לא יודע במדויק מה הסיבה לכך. אולי מדובר במערכת עיכול שאינה בשלה, אולי באוויר שהתינוק בולע ואולי בכלל בסוג התזונה של האם המניקה או התינוק יונק. למרות שאין תשובה מדויקת שמתאימה לכל התינוקות – מה בכל זאת אפשר לעשות כדי להקל על המצב?

עיסוי ומנח

מעי הוא צינור וכדי לשחרר גזים הכלואים בו, הזזת הצינור בעדינות יכולה להועיל. ישנן מספר דרכים שלעתים עוזרות: 

  • הנחת התינוק על הבטן ועיסוי (אפשר עם מעט שמן חם) בתנועה מעגלית עם כיוון השעון
  • עיסוי כפות רגלי התינוק בחלק המרכזי שלהן, בכיוון השעון והחוצה בתנועות מעגליות
  • קירוב והרחקה עדינים של רגלי התינוק לבטנו יעזרו בטיפול בגזים אצל תינוקות
  • הנחת התינוק כשבטנו צמודה לרגל ומתן תפיחות עדינות על גבו התחתון
  • הנחת התינוק על היד – מהמרפק ועד כף היד – ונדנוד עדין של התינוק 
  • מנח אנכי של התינוק – על הידיים או במנשא 
  • הקפצה עדינה על כדור פיזיו

שינוי הרגלי אכילה של התינוק

שימו לב כי התינוק אינו אוכל יותר מדי – אל תאכילו אותו לעתים קרובות מדי או תנסו "להשלים" לו מזון לאחר פליטה. אם התינוק עולה במשקל כנדרש, הוא אוכל מספיק. גם עודף אכילה יכול לגרום לכאבי בטן. 

וודאו כי התינוק עושה "גרעפס" בסיום הארוחה, ישנם תינוקות שיזדקקו להוצאת אוויר נוספת באמצע הארוחה. נסו לערבב את התמ"ל עם כפית במקום לנער את הבקבוק – כך פחות אוויר יתערבב עם המזון עבורו. אפשר גם לנסות בקבוקי האכלה שונים ופטמות המיועדות להקל על סימפטומים של גזים אצל תינוקות.

לעתים, סוג מסוים של מזון יכול לגרום לתינוק כאבי בטן – בדקו סוג אחר של תמ"ל (פורמולה) אם התינוק ניזון מבקבוק. קיימים תחליפי מזון לתינוקות המותאמים בדיוק לתקופת הגזים ויכולים להקל משמעותית על הסבל. 

שינוי הרגלי האכילה של האם המינקת

עד לפני מספר שנים הדעה הרווחת הייתה כי תזונת אם מניקה משפיעה על סבירות הופעת גזים אצל התינוק. היום הדעה הרווחת בקרב רופאים היא כי יש קשר מועט אם בכלל בין הדברים, אך ההורים מתעקשים שהקשר קיים. אז ממה להיזהר? התשובה לא אחידה אבל הנאשמים הנפוצים הם מאכלי חלב, קטניות וירקות מצליבים דוגמת כרוב, כרובית או ברוקולי.

לא כל תינוק סובל מקוליק – לרב מדובר בפרצי בכי המלווים בהתפתלות ובטן קשה שיכולים להמשך כמה שעות ולרב מרוכזים בערבים ובלילות, מתחילים מגיל שבועיים לערך ויכולים להימשך עד גיל של שלושה או ארבעה חודשים. אפשר לנסות להקל במגוון דרכים ובעיקר חשוב לשמור על אופטימיות. זו תקופה, וזה עובר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here