מהם הגורמים השכיחים לפצעים קשי ריפוי?

0
1010
מהם הגורמים השכיחים לפצעים קשי ריפוי?
קרדיט FREEPIK

פצעים קשי ריפוי, הנקראים גם פצעים כרוניים, הינם נפוצים מאוד ויכולים להיגרם מסיבות שונות. בניגוד לפצעים רגילים, הנקראים גם פצעים אקוטיים, שנרפאים באופן טבעי בצורה יחסית מהירה, פצעים קשי ריפוי הם כאלו שהריפוי שלהם מתעכב מסיבה זו או אחרת, והם בהחלט עלולים להזדהם ולהחמיר. במקרים כאלו הטיפול עשוי להיות מורכב וממושך, ולכן כדאי להכיר מראש את גורמי הסיכון ואת הסיבות האפשריות להיווצרות, על מנת להביא למניעתם המוקדמת.

איך מזהים פצעים קשי ריפוי

קודם כל, אם ישנו פצע שאינו חולף בתוך מספר ימים, ובפרט אם מדובר באדם המצוי באחת מקבוצות הסיכון כפי שיתוארו בהמשך המאמר, כדאי שתידלק נורה אדומה. מעבר לכך, לפצעים קשי ריפוי יכולים להיות סימפטומים רבים, חלקם עשויים להופיע בהדרגה ואילו אחרים בצורה פתאומית. כך למשל, הפצעים יכולים להיות מלווים ברקמות צהובות וגלדים שחורים, שהם למעשה רקמות מתות שאינן מקבלות אספקה של דם. 

כמו כן, פצעים קשי ריפוי עשויים להיות מלווים בריחות רעים, בהפרשות מרובות ובדימומים, ובמידה שמתפתח זיהום עשויים להופיע גם אדמומיות ונפיחות, חום מקומי ו/או חום כללי, וכן כאבים והפרשת מוגלה. בנוסף לכך, פצעים ברגליים על רקע מחזר אספקת דם עשויים להתבטא בכף רגל קרה ואדומה, וכמובן שגיד או עצם שנחשפו מצביעים על פצע חמור ועל נוכחות זיהום. בכל המקרים הללו יש לפנות בהקדם לרופא או לאחות בעלי מומחיות בתחום הפצעים, ו/או לכירורג או פלסטיקאי כדי לאבחן את הפצע ולקבל המלצות על המשך טיפול לפי בדיקות גופניות והיסטוריה רפואית.

סיבות לפצעים קשי ריפוי

כאמור, יכולות להיות סיבות מגוונות להיווצרות של פצעים כרוניים. בראש ובראשונה, על קבוצת הסיכון לפיתוח פצעים כאלו נמנים חולי סוכרת, חולי סרטן, אנשים בעלי משקל עודף או הסובלים מתזונה ירודה, אנשים מוגבלי או חסרי תנועה, וכן אנשים מורדמים ולאחר ניתוח. כאמור, פצע כרוני הוא למעשה פצע שאינו נרפא, שהריפוי של מתעכב, ולכך יכולות להיות סיבות שונות. לדוגמא, מה שיכול לעכב את הריפוי הוא זיהומים, ויובש של הפצע, רקמות מתות, ולחצים המופעלים על האזור הפצוע (שכיבה על הפצע, נעליים לא מתאימות). כמו כן, בהתאם למצב הרפואי ישנן סיבות מערכתיות-פיזיולוגיות לעיכוב הריפוי של פצעים. לדוגמא, אם ישנן בעיות בוורידים ובעורקים, פגיעות עצביות וחוסר תחושה, חוסר איזון מטבולי הניכר בלחץ דם גבוה, סוכר או שומן גבוה, כף רגל מעוותת, וכן מצב ירוד מבחינה תפקודית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here