מהם הגורמים להפלה ואיך ניתן למנוע אותה

0
1462
מהם הגורמים להפלה ואיך ניתן למנוע אותה
קרדיט Depositphotos

בתור אישה צעירה שעוד לא חוותה הריון ראשון, אני חושבת שהפחד הכי גדול לפני כניסה להריון הינו הסיכוי להפלה טבעית. זהו פחד לגיטימי המלווה במעין חרדה ביולוגית מושרשת אשר אומרת, אני אישה זה התפקיד הביולוגי שלי, מה יקרה אם אני אצליח בו. 

מיתוס ההפלות

אז קצת לפני ההסבר על ממה כן נגרמות ההפלות אני רוצה לנפץ איזשהו מיתוס חשוב, הפלה אינה האשמה של אישה. אם חווית הפלה אחת, רוב הסיכויים שמדובר בסטטיסטיקה בלבד וההריון הבא יהיה תקין ומוצלח. ובשביל להמחיש את הטענה הזו שלי אני אוסיף קצת סטטיסטיקה לעניין. 

שיעור ההפלות הכללי מוערך על כ-50% מכלל ההריונות, אך אנחנו שומעים, מאבחנים ומכירים סדר גודל של 15% מההפלות בלבד. הסיבה לכך הינה העובדה שמרבית ההפלות מתרחשות לפני השלב שבו ההריון מאובחן, לפני שבוע 5. ככל שעולה גיל ההריון קטן הסיכוי להפלה טבעית ולכן מרבית ההפלות מתרחשות בשליש הראשון של ההריון. 

חשוב מאוד לזכור שכפי שכבר ציינו, הפלה בודדת אינה מעידה דבר על בריאות האישה או בן זוגה ובמרבית המקרים אין דרך לדעת מראש או למנוע הפלה זו. במצב של הפלה ראשונה ההמלצה הכי טובה היא פשוט לנסות שוב. 

הפלות חוזרות

ההגדרה להפלות חוזרות משתנה בין רופאים וארגונים שונים והיא תלויה בגיל ההורים ובמצבם הרפואי הכללי ומצב הפוריות שלהם בפרט. אך בכל מצב לאחר בין 2 ל-4 הפלות רצופות יתחיל בירור להבנה של הסיבה להפלה. חשוב לציין שלרוב הסיבות ישנו טיפול אשר עשוי לתקן את המצב, אך בחלק מהמקרים עדין לא ברור עד כמה הטיפול הוא יעיל אם בכלל. 

הפרעות גנטיות

אחת הסיבות הנפוצות ביותר להפלות חוזרות הינן הפרעות גנטיות, מדובר על כמחצית מכלל ההפלות המתרחשות בשליש הראשון של ההריון. ההפרעות הגנטיות מתחלקות לתת הפרעות רבות, חלקן אינו מוכר או אינו ניתן לזיהוי. אך ישנן גם הפרעות שכיחות מאוד שנגמרות כתוצאה ממספר עותקים לא תקין של הכרומוזומים. במצבים אלו ניתן לבצע הפריה חוץ גופית כאשר לפני החזרת העוברים לרחם מתבצעת להם בדיקה גנטית שלאחריה רק העוברים התקינים מוחזרים אל הרחם. 

הפרעות הורמונליות 

הפרעות מהסוג גם כן מאוד שכיחות ומובילות לכ-20% מההפלות החוזרות. הפרעות אלו מתחלקות ל-3 תת קבוצות. 

  1. הפרעות בבלוטת התריס – תתכן הפרעה של יתר או תת פעילות של הבלוטה. כיום ניתן לאבחן בעיה זו בבדיקת דם פשוטה ולהתאים טיפול תרופתי בהתאם להפרעה שקיימת.
  2. סכרת – נשים אשר סובלות מסכרת, נמצאות בסיכון לחוות הפלות חוזרות. גם כאן ניתן לאבחן את הבעיה באמצעות בדיקת דם ולקבל טיפול תרופתי. ההמלצה האישית שלי במקרה הזה היא לשמור על עצמכן, אם במשפחה שלכן יש היסטוריה של סכרת, תעשו בדיקות תכופות והקפידו על תזונה בריאה. 
  3. חוסר בפרוגסטרון – הורמון זה נדרש לתמיכה בהריון עד היווצרות השליה. כיום עדין לא ברור כמה מחסור זה באמת משפיע על הפלות חוזרות. 

בעיות במערכת החיסון

במחלות אוטואימוניות מסוימות (מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו), לאם יש נוגדנים שונים המופנים כנגד הגוף שלה עצמה. יש הטוענים שמערכת חיסון לא תקינה יכולה לגרום לפגיעה בעובר, אך הדעות על כך חלוקות. טיפול אפשרי הוא מתן נוגדנים אך גם כאן לא ברור כמה הטיפול יעיל. 

הפרעות קרישה

בעיות בקרישה מוכרות לנו בעיקר מעולם הגלולות (למי שיש בעיות קרישה לא יכולה לקחת גלולות). כיום גם עולות הסברות שהפרעות קרישה שונות עשויות להשפיע על הפלה חוזרת. גם כאן ניתן לבצע בדיקות דם בהפניה של רופא מומחה (המטולוג). הטיפול האפשרי הוא תרופות נוגדות קרישה. 

פגיעה אנטומית

ישנם סוגים שונים של פגיעות פיזיות שיכולות לגרום לפגיעה ברחם או בצוואר הרחם. בין אם מדובר על פגיעה מולדת או פגיעה כתוצאה מהפלה קודמת. בכל אחד מהמקרים הללו יש צורך באבחון על ידי רופא נשים שיבצע אולטרסאונד ובדיקות דימות נוספות למציאת הבעיה. לעיתים, תלוי בסוג הפגיעה ניתן לבצע התערבות כירורגית ולתקן את הפגם. 

פגיעה מכנית ספציפית שגורמת להפלות מאוחרות הינה אי ספקית צוואר הרחם. במקרים כאלה ניתן לנסות למנוע את ההפלות על ידי תפר צווארי מניעתי הנעשה בין השבוע ה-13 ל-15.

למרות שרוב ההפלות נגרמות בגלל דברים שאין ביכולתנו לשנות או לדעת, צריך לתת את הדעת לעובדה שגם גורמי סביבה כמו קפאין ועישון יכולים להוביל להפלות ולכן מומלץ להימנע מהם. 

לקריאה נוספת, ניתן לקרוא אצלנו באתר.

את המאמר כתב ד"ר גוטמן גיא- גינקולוג בכיר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here