מחקר חדש מגלה: הקשר המדהים בין היגיינת הפה ובריאות המוח

0
1370
מחקר חדש מגלה: הקשר המדהים בין היגיינת הפה ובריאות המוח
צילום: יח"צ

בריאות החניכיים בדרך כלל תורמת לבריאות השיניים, לשמירה עליהן ולתחושה נעימה בחלל הפה. בשנים האחרונות מתרבים המחקרים המעידים כי לדלקות חניכיים קשר ישיר לתפקוד ואיתנות המוח בגילים מאוחרים. בשלב זה עדיין לא נמצא הסבר חד משמעי לתופעה ולמדענים השערות שונות. עם זאת, זה אינו המחקר הראשון שקושר בין השניים. מחקרים קודמים רבים קשרו מחלות נוספות לבריאות חלל הפה. בעזרת שמירה על בריאות החניכיים אתם עשויים להפחית את הסיכוי לדמנציה, סוכרת ומחלות לב. 

ד"ר חגי סלוצקי, מומחה ברפואת שיניים ציבורית ורופא שיניים ראשי של רשת כללית סמייל

===========================================================

בעשרות השנים האחרונות חניכיים ומחלות חניכיים הפכו מושא למחקרים שונים והתוצאות לעיתים מפתיעות. מי שהתרגל בטעות להזניח את היגיינת השיניים והחניכיים, מוטב לו מעכשיו להקפיד הרבה יותר. למעשה, דלקת חניכיים היא המחלה הכרונית הנפוצה בעולם. התהליך הדלקתי מתרחש כאשר האבנית השוקעת סביב השיניים ואינה מטופלת, משמשת מצע נוח לחיידקים ורעלנים המופרשים על ידם. הגוף שמנסה לסלק את הנגע, יוצר דלקת מקומית. בדרך כלל הדלקת מלווה בתחושת חוסר נעימות, נפיחות ואודם בחניכיים ואף בדימום מהחניכיים בצחצוח או בזמן נגיסת מזון מעט קשה. בין הגורמים לדלקת והתגברותה, לצד חוסר שמירה על היגיינת פה והסרת הרובד החיידקי, אפשר למנות בין היתר עישון, מתח נפשי ואף מאזן ההורמונים בזמן הריון.

כשהיינו ילדים היו מזהירים אותנו שאם לא נקפיד לצחצח שיניים ונשמור על היגיינת פה התוצאה תהיה חורים או עששת. אז בגילים מבוגרים, כך מתברר, עלולות להיות להזנחה כזאת תוצאות קשות לא פחות כתוצאה ממחלת החניכיים. 

מחקר חדש ומסקרן קושר בין דלקות החניכיים להתפתחות דמנציה בגיל מבוגר. המחקר שנערך מטעם המכון הלאומי לזקנה במרכז הארצי לבריאות בארצות הברית, פורסם ביולי 2020 בכתב העת למחלות אלצהיימר (Journal of Alzheimer's Disease). במסגרת המחקר, שבדק 6,000 נשים וגברים בגילים שונים, נבדקו דגימות דם של המשתתפים וכן נערך מעקב פיזיולוגי ודנטלי וזאת במשך 26 שנים.

בבדיקות הדם חיפשו החוקרים בין היתר נוגדנים לחיידק ספציפי הקשור בדלקות חניכיים (Porphyromonas gingivalis). הממצאים מפתיעים – הסיכון לאלצהיימר בגיל מבוגר עלה אצל מי שבדמו נמצאו נוגדנים לחיידק. יתרה מזו, מי שבדמו החיידק, אף נמצא בסיכון למוות בשלב מוקדם של המחלה. המחקר מצטרף למחקר דומה שנערך בטייוואן וביסס אף הוא את הקשר בין דלקות חניכיים ועליה בסיכון לאלצהיימר, מחקר זה עקב אחרי 9,000 נשים וגברים במשך 16 שנים והשיג תוצאות דומות. 

מנתוני משרד הבריאות הישראלי עולה כי 10% מכלל הנשים והגברים בארץ יפתחו דמנציה מעל גיל 65. דמנציה היא שם כולל למחלות חשוכות מרפא שפוגעות בתפקודי המוח, בהן מחלת האלצהיימר (שיטיון בעברית). חולי אלצהיימר מהווים מעל ל-60% מחולי הדמנציה וכיום, אין דרך לדעת מה מעורר את המחלה והאם היא תתעורר.

השפעות דלקות חניכיים על בריאות הגוף אינן חדשות. שורה של מחקרים מצביעים על קשר בין בריאות חניכיים ובין סיכון לחלות בסוכרת, מחלות לב ושבץ. כעת, מנסים החוקרים להסביר את הקשר לבריאות המוח. אחת התיאוריות האפשריות, שעדיין לא הוכחה, טוענת שמאבק מערכת החיסון בחיידק משחרר בגוף משקעי חלבון בשם עמילואיד בטא שעשויים להיות הרסניים לתאי המוח ומהווים מרכיב בולט בהתפתחות אלצהיימר. יחד עם זאת, טוענים החוקרים, ייתכן שדווקא אנשים שסובלים מאלצהיימר מזניחים, בשל מצבם, את הטיפול בחניכיים ובשל כך בגופם נמצאו נוגדים. כך או כך, לבריאות החניכיים קשר הדוק למערכות הגוף השונות ויש לפנות בהקדם לטיפול אצל רופא השיניים או למומחה למחלות חניכיים כשמתעוררת בעיה בחניכיים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here