סוגי פצעים בעור

0
1992
סוגי פצעים בעור
קרדיט freepik

מעטפת העור של גופנו בנויה מרקמות גמישות וחזקות המגנות על האיברים הפנימיים. יחד עם זאת כולנו יודעים שהעור גם נתון לפציעות מסוגים שונים, בהן יש לטפל כדי למנוע זיהומים והחמרה. אבל מה שלא כולם יודעים הוא שסוגי פצעים בעור מתחלקים בעיקרון לשתי קטגוריות – אקוטי וכרוני.

הקטגוריה הראשונה שמוכרת יותר לציבור נקראת פצועים אקוטיים, כלומר שריטות ושפשופים שבדרך כלל מתרפים עצמם ואינם צריכים טיפול מיוחד וממושך. הקטגוריה השנייה הינה של פצעים כרוניים שבהם הטיפול כבר הרבה יותר מממושך, כואב ויקר, והולך מעבר להתערבות המקומית אל מערכות שונות הקשורות להיווצרות הפצע וגם לריפויו.

סוגים שונים של פצעי עור

אחד הסוגים היותר נפוצים של פצעים בעור מהקטגוריה הכרונית נקרא פצעי לחץ. מדובר בנזקים לעור ולרקמות שמתחתיו עקב לחצים ממושכים או שילוב של לחצים וכוחות גזירה. הם נפוצים בעיקר אצל אנשים קשישים, מרותקים למיטות ולכיסאות גלגלים. טיפול בפצעי לחץ עשוי לכלול שימוש במזרנים ייעודים וכריות אוויר, שינויי תנוחה, שינויי תזונה ועוד. ככל שמטפלים בפצע בצורה מהירה והולמת כך מונעים את הסיכון להחמרה, לכאבים, לסבל ואפילו לנמק וסכנת חיים.

עוד סוג של פצעים יחסית נפוצים בקטגוריה השנייה, הם כיבים סוכרתיים שנקראים גם פצעים בכף רגל סוכרתית. פצעים אלו נוצרים עקב נזקים מתמשכים לכלי הדם הקטנים בגוף עקב מחלת הסוכרת, ולכן גם לוקח להם יחסית הרבה זמן להחלים. צריך לבצע טיפול מקומי בפצע בד בבד עם איזון המחלה בשיתוף פעולה בין גורמי מקצוע שונים.

סוג אחר של פצעים שעשוי להשתייך לעיתים לקטגוריה הראשונה ולעיתים לשנייה, נקרא פצע כירורגי או ניתוחי. בדרך כלל פצעים אחרי ניתוח נסגרים בלי בעיות מיוחדות אבל לפעמים הם מזדהמים או שיש קשיי החלמה עקב מחלות רקע. לפיכך חשוב מאוד להקפיד על היגיינה גבוהה וחבישות בהתאם להוראות הרופאים, וכן לפנות למעקב רפואי ובדיקות אם מופיעים סימנים לזיהום. דברים אלו נכונים גם לגבי פצעי טראומה כתוצאה מחבלות חיצוניות כמו כוויות, תאונות ומכות, ששוב יכולים להחלים בצורה מהירה רק חשוב מאוד לטפל בהם בהקדם על מנת למנוע הידרדרות או זיהומים.

ולבסוף, קיימים גם פצעים ורידיים ששייכים לקטגוריה השנייה, כלומר פצע כרוני שנוצר בגלל אי ספיקה ורידית. הטיפול מצריך התערבות של מספר מומחים ואנשי מקצוע מכיוון שיש להחזיר פעילות תקינה לוורידים גם במצבים של עישון, השמנה, מחלות דם, קשיי תנועה וכדומה. לעומת זאת, כיב עורקי קשור בחסימה של עורקי הרגליים ולכן לא מגיע מספיק דם לרקמות. פצעים אלו עלולים להידרדר במהירות ולהוביל לזיהומים ואפילו לקטיעות, כך שיש לבצע אבחון וטיפול מהיר עם אנשי מקצוע מיומנים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here