סוכרת בתקופת קורונה – ההיבטים הנפשיים והשפעתם על הטיפול העצמי של חולי סכרת

0
111
סוכרת בתקופת קורונה - ההיבטים הנפשיים והשפעתם על הטיפול העצמי של חולי סכרת
מקור pixabay

הלנה נטרביץ קצב, עובדת סוציאלית מנהלת תחום עבודה סוציאלית במכון סוכרת של מחוז המרכז במכבי שירותי בריאות

מגפת הקורונה היא תקופה מאתגרת לכלל האוכלוסייה, ובפרט לאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון  בכלל, ולחולי סוכרת בפרט. חוסר הוודאות המאפיין תקופה זו, הפרת השגרה, עבודה מהבית או יציאה לחל"ת, תקופות בידוד והסגר בבית, ריחוק מבני המשפחה והחברים – כל אלה מקשים על שמירת הרגלי חיים בריאים וטיפול עצמי, אשר גם לפני עידן הקורונה היוו אתגר משמעותי. 

על רקע הפרסומים כי חולי סוכרת נמצאים בקבוצת סיכון, לעתים הם ובני ביתם נמצאים בקונפליקט עד כמה לשמור על בידוד ולהימנע מיציאה מהבית, כאשר האיום החיצוני הוא אמיתי, והיכולת להתגונן מפני האיום כרוכה במחיר אישי, משפחתי וחברתי כבד. המועקה הנפשית, הדאגה לבריאות שלהם ושל הקרובים להם עלולה להשפיע לרעה על מצב הרוח, הרווחה הנפשית ולהגביר את המתחים הנפשיים.

המתח הנפשי ודיכאון משפיעים על איזון רמות הסוכר הן באופן ישיר (הפרשת הורמוני לחץ שמעלים את רמות הסוכר בגוף), והן באופן עקיף – על ידי הפרת השגרה של טיפול עצמי, הכוללת תזונה נכונה, נטילת תרופות, פעילות גופנית, שינה איכותית, הימנעות מעישון ואלכוהול ועוד. אצל חלק ניכר מהאנשים, ביניהם גם חולי הסוכרת, הנטייה במצבי לחץ ושעמום הנה להפחית בהתנהגויות בריאות ולהגביר התנהגויות מזיקות, כגון, שתיה מתוקה, אכילת מזונות לא בריאים, שתיית אלכוהול. 

הפגת המתח ושמירה על איכות חיים לצד טיפול עצמי בסוכרת הינה משימה לא פשוטה . אבל בכל זאת ניתן לעשות?

1.הפחתת החשיפה לחדשות – חשיפה מוגברת לדיווחים אודות קורונה מגבירה תחושות של לחץ וחרדה. צריכת חדשות נעשית לעתים במטרה להתעדכן  ולהגביר תחושת שליטה, כאשר בפועל עודף מידע מגביר מתח, דאגה וחוסר שקט פנימי.  

2.מומלץ  לייצר שגרה שמתאימה לכם עם דגש על סדר הארוחות, זמן ייעודי לפעילות גופנית, שינה, עבודה ופעילות פנאי שתכלול גם תחביבים.

3.מפגשים חברתיים וירטואליים או פרונטליים בהתאם להנחיות. קיום קשרים חברתיים ותמיכה חברתית משפיעים בצורה מיטבית על תחושת הרווחה הנפשית.

4.פעילות גופנית – ידוע שלפעילות גופנית, אף מתונה, השפעה טובה על הגוף וגם על הנפש. פעילות גופנית סדירה מומלצת מאוד לכלל האוכלוסייה, וכמובן, לחולי סוכרת.

5.מדיטציה ותרגילי הרפיה כדי לשמור על האיזון הנפשי.  

6.הקפדה על מעקב מסודר וביקורים אצל הצוות המטפל ליעוץ, הכוונה ותמיכה. 

7.תחביבים חדשים – תקופת הקורונה היא גם הזדמנות, למרות הקושי, לפתח תחומי עניין ותחביבים המעניקים תחושת הנאה, משמעות ותעסוקה מרגיעה כמו כתיבה, מוסיקה, יצירה (ללא תלות במטרה אומנותית, אלא לשם ביטוי עצמי והנאה). 

לסיכום, תקופת הקורונה מאתגרת את שגרת החיים ועלולה להשפיע לרעה על הטיפול העצמי של חולי סוכרת. לצד ההקפדה על ההנחיות של משרד הבריאות, חשוב לייצר שגרה חדשה המותאמת למצב, שתכלול התנהגויות בריאות וגם תשאיר מרחב להנאה וקשרים חברתיים מספקים. במידת הצורך מומלץ להיעזר בגורם טיפולי לקבלת תמיכה וכלים להתמודדות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here