ההשפעות של שינויים הורמונליים על הבריאות בגיל המבוגר

0
192
קרדיט - Pixabay

הורמונים הם תרכובות כימיות שמייצרות תקשורת בין תאים. הגוף שלנו מפריש שלל הורמונים, כשהמוכרים שבהם הם אדרנלין, אסטרוגן, טסטוסטרון, קורטיזול ואינסולין. באופן טבעי כל הורמון משפיע על תפקוד מערכות הגוף, ועל הבריאות בכלל. בגיל השלישי חלים שינויים רבים, כולל ברמת הורמונים שונים, וחשוב להיות מודעים אליהם. כאן בעמוד תמצאו סקירה מקיפה של השינויים ההורמונליים העיקריים והמלצות להתמודדות נכונה איתם.

גלי חום והזעה מרובה

אחת ההשפעות הנפוצות ביותר של השינויים ההורמונליים היא גלי חום והזעה מרובה. תופעה זו פוקדת נשים בגיל המעבר, כשהסיבה לכך היא ירידה משמעותית בייצור אסטרוגן. השינויים הפיזיים באים לידי ביטוי גם בהתנהגות וגם בפן הרגשי. גלי החום וההזעה מייצרים הפרעות בשינה, והעייפות מובילה במקרים רבים לעצבנות יתר. כמו כן ייתכן דיכאון, ועוד כדאי לקחת בחשבון כי עצם המודעות לכך שמדובר בתופעות של גיל המעבר מעצים את התחושות השליליות.

ירידה בחשק המיני

השפעה רווחת נוספת של שינויים הורמונליים בגיל השלישי היא ירידה בחשק המיני. התופעה הזו מתרחשת גם אצל גברים וגם אצל נשים. אצל הנשים הגורם הוא הירידה ברמות האסטרוגן, שבין השאר גורמת ליובש בנרתיק כך שקשה יותר ליהנות מיחסי מין. אצל הגברים הסיבה היא רמות נמוכות יותר של טסטוסטרון, בשילוב חרדת ביצוע: כשהשינויים ההורמונליים פוגעים בתפקוד, גברים רבים נכנסים ללחץ. הלחץ משבש עוד יותר את היכולת לקיים יחסי מין משוחררים ומהנים, ולכן אם רוצים לטפל בבעיה חשוב להתייחס גם לאספקט ההורמונלי וגם לזה הרגשי.

אוסטאופורוזיס

נשים אחרי גיל 50 עלולות לאבד חלק ניכר ממסת העצמות שלהן. הסיבה לכך היא הירידה ברמת האסטרוגנים והפסקת ייצורם כליל בגיל מסוים. המצב הזה נקרא אוסטאופורוזיס – דלדול של העצם. ככל שהעצם חלשה יותר, היא פגיעה יותר, ולכן נשים מבוגרות סובלות יותר משברים במקומות שונים בגוף. יש טיפולים שונים שמצמצמים את אובדן המסה ומשמרים את חוסנן של העצמות, כשהבסיס הוא הזרקת הורמונים שונים.

ערמונית מוגדלת

הערמונית היא בלוטה שקיימת רק אצל גברים. היא ממוקמת מתחת לשלפוחית השתן ומייצרת חלק מהנוזלים של הזרע. כשהערמונית גדלה יתר על המידה, היא צומחת לתוך חלל השופכה, ולכן נוצרות בעיות במתן שתן. אצל חלק מהגברים הבעיה היא תחושת דחיפות חזקה וקושי להתאפק, ולכן הליכה לשירותים בתדירות גבוהה, כולל בלילות. במקרים אחרים עובר פרק זמן ארוך עד להתחלת זרימת השתן, הזרם עצמו חלש או מקוטע וישנה תחושה מתמדת של שלפוחית שלא באמת מתרוקנת.

הגורם הוא הורמונלי: הטסטוסטרון בגיל המעבר הופך להורמון אחר בשם DHT. ה-DHT נאגר בבלוטת הערמונית וגורם לחלוקה מואצת של התאים בה, ולכן היא גדלה. גם עלייה ברמות האסטרוגן אצל גברים מבוגרים תורמת להגדלת הבלוטה.

חשוב מאוד לטפל בבעיה, גם כדי לשפר את איכות החיים וגם כדי למנוע החמרה במצב. גלו כיצד טיפול בערמונית מוגדלת משפיע על התפקוד המיני >>