סרטן צוואר הרחם- יש מה לעשות!

0
710
ד״ר אופליה אבו נסרה מנהלת את מרכז בריאות האישה במרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת כללית מחוז צפון. במרכז מעניקים שרות לאוכלוסיית נצרת וסביבתה רופאי מומחים ברפואת נשים, אחיות, טכנאית אולטרסאונד ומזכירות רפואיות.

במסגרת שבוע, מודעות לסרטן צוואר הרחם, ד"ר אופליה אבו נסרה, מומחית ברפואת נשים וגניקולוגיה מנהלת מרכז בריאות האישה מגדלי נצרת של שרותי בריאות כללית מחוז צפון, מסבירה מהו סרטן צוואר הרחם, כיצד ניתן למנוע אותו ומדוע חשוב לבצע את בדיקת הסקר (PAP).

 

מהו סרטן צוואר הרחם?

סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן השלישי בשכיחותו בממאירות גניקולוגית, לאחר סרטן הרחם וסרטן השחלה ונצפה בו קשר בין ממאירות לבין נשאות לווירוס הפפילומה ( hpv). סרטן צוואר נחשב בעבר לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים בקרב נשים, אך עם כניסתן של בדיקות לגילוי מוקד, שכיחותו ירדה באופן משמעותי.

גילוי מוקדם

גידולי צוואר הרחם מתפתחים על פי רוב משינויים טרום-ממאירים אשר מתקדמים לאט, ובכך מאפשרים גילוי מוקדם. בניגוד למרבית מחלות הסרטן, הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם ידוע: זהו גידול שנגרם על ידי נגיף הפפילומה. נתון זה הוביל לפיתוח חיסון נגד הנגיף המסייע בהפחתת הסיכון להיווצרות גידולים טרום ממאירים וממאירים ובדיקות לאיתור מוקדם של תאים אלו.  החיסון פועל רק על חלק מזני הנגיף ולכן חשוב לשלב שגרת בדיקות סקר של סרטן צוואר הרחם גם לאחר קבלת החיסון.

 

חיסון נגד נגיף הפפילומה

כיום מדובר על החיסון החדש ביותר gardasil 9 אשר מגן מפני 9 זנים שונים של וירוס הפפילומה (hpv) ובין היתר גם אחראי על סרטן אנאל (פי הטבעת) , סרטן נרתיק, וסרטן הפה והלוע, כך  שהחיסון מגן גם מפני ממאירות במקומות אחרים מלבד צוואר הרחם.

 

בדיקת pap

משטח צוואר הרחם, או בדיקת פאפ, הוא בדיקה לגילוי מוקדם של שינויים טרום־סרטניים בצוואר הרחם המתבצעת בקרב נשים בריאות במהלך הבדיקה השגרתית אצל רופא הנשים. עפ"י הנחיות משרד הבריאות מומלץ לנשים לעבור בדיקת פאפ אחת לשלוש שנים, בין הגילאים 25-54. ניתן לבצע את הבדיקה אצל כלל רופאי הנשים במרכזי ובמרפאות הנשים של כללית בקהילה.

" ישנה חשיבות גדולה לכך שרופאי נשים ורופאי המשפחה יהיו מודעים ויכירו את תכניות החיסון, בדיקות סקר ופרוצדורות אבחנתיות וטיפוליות כמו כן, גורמי הסיכון וכיצד לנהל מחלה טרום סרטנית.

אני מאמינה כי מניעה, גילוי מוקדם וטיפול נכון במחלה יכול להציל חיים וקוראת לכן לתאם תור לרופא נשים ולשאול על ביצוע הבדיקה. גם בתקופת הקורונה חשוב להמשיך ולבצע בדיקות שגרתיות". מסכמת ד"ר אופליה

 

ד״ר אופליה אבו נסרה מנהלת את מרכז בריאות האישה במרכז לרפואה יועצת מגדלי נצרת כללית מחוז צפון.

 במרכז מעניקים שרות לאוכלוסיית נצרת וסביבתה רופאי מומחים ברפואת נשים, אחיות, טכנאית אולטרסאונד ועובדי מנהל.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here