עשרות ארגוני בריאות ואיגודי רופאים קוראים לכנסת לקיים דיון חירום דחוף בנושא סיגריות אלקטרוניות

0
178
צילום: האגודה למלחמה בסרטן

סיגריה אלקטרונית עלולה לגרום לשינויים המזוהים עם פגיעה שמובילה למחלות לב וכלי דם, לנזק ריאתי חמור ובלתי הפיך, לשינויים גנטיים המזוהים עם גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן. בתהליך האידוי המשתמש שואף כימיקלים הגורמים לתגובה דלקתית שעלולה להוביל למחלות ריאה חמורות ואף לקריסת ריאות

כ-70 ארגוני בריאות ואיגודי רופאים שיגרו בבוקר יום ראשון 16.4 פניה דחופה ליושבי ראש ועדות הבריאות, הכספים, זכויות הילד והמאבק בסמים של הכנסת בקריאה לדיון חירום משותף. המכתב נשלח בעקבות מותו של הנער מידן מרדכי קלר בן ה-16 שטופל ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר וחובר למערכת ה-ECMO בשל קריסה של ריאותיו, לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

תחת הכותרת קריאה דחופה לפעול להגנה על בריאות ילדינו מפני סכנות הסיגריה האלקטרונית, כתבו הרופאים והחוקרים: "אנו קוראים לכם לכנס בדחיפות דיון חירום משותף לוועדת הבריאות, ועדת הכספים, הוועדה המיוחדת לזכויות הילד והוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול ולדרוש ממשרד הבריאות, בשיתוף עם משרדי האוצר והחינוך להציג תוכנית פעולה לאומית מקיפה למניעת התחלות עישון בקרב ילדים ובני נוער. תוכנית זו חייבת להיות מלווה במנגנונים לאכיפת החוק לאיסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון ובפרט איסור מכירתם לקטינים. כמו כן, יש להשוות באופן מיידי את המס על הסיגריות האלקטרוניות למס על הסיגריות בהתאם להמלצת משרד הבריאות וארגוני הבריאות, שכן מיסוי הוכח כאסטרטגיה היעילה ביותר למאבק בעישון. לצערנו הרב נער בן 16 נפטר במרכז שניידר. הנסיבות המדויקות עדיין לא ברורות, אבל ידוע כי הנער אושפז כתוצאה משימוש בסיגריה אלקטרונית. זהו מקרה עצוב המחזק את הטענה כי סיגריה אלקטרונית אינה שעשוע בלתי מזיק, אלא מוצר מסוכן וממכר".

במכתב שיצא ביוזמת מומחי עמותת "מדעת" שעליו חתומים בין היתר, רופאי איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, המיזם למיגור העישון, האיגוד הישראלי לרפואת ריאות, האגודה למלחמה בסרטן, מומחי החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, המועצה הישראלית למניעת עישון ועוד עשרות אירגוני רופאים, חוקרים ואנשי חינוך הודגש כי: "שימוש בסיגריה אלקטרונית עלול לגרום, בין היתר, לשינויים בכלי הדם (המזוהים עם פגיעה שמובילה למחלות לב וכלי דם) וגם, במקרים מסוימים, לנזק ריאתי חמור ובלתי הפיך. מחקרים עדכניים מצביעים גם על שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, בריאות ובשלפוחית השתן בקרב משתמשים.

בתהליך האידוי בעת השימוש בסיגריה אלקטרונית, המשתמש שואף לריאות כימיקלים מזיקים כדוגמת תערובת חומרי טעם וריח, תוספים ארומטיים, פורמלדהיד, אקרוליין וניקוטין, המומסים בנוזל שמנוני. הסברה היא שחומרים אלו, הנשאפים לריאות, גורמים לתגובה דלקתית שעלולה להוביל למחלות ריאה חמורות ואף, בדומה למקרה המצער האחרון, לקריסת ריאות ולפגיעה לטווח ארוך.

בהשוואת ממדי העישון בישראל בקרב בני נוער בשנת 2022 אל מול השנה הקודמת (2021) עולה תמונה מדאיגה של ירידה בגיל התחלות העישון בקרב בני נוער, עם 13.7% התחלות עישון בקרב בני 12-14 ב-2022, אל מול 3.4% בשנת 2021. כמו כן, שיעור העישון היומי בקרב בני 15-17 יותר מהכפיל את עצמו בארבע השנים האחרונות, מ-4.7% בשנת 2019 ל-9.8% מעשנים יומיים ב-2022. ממצאים עדכניים אלה מלמדים על ירידה בגיל ההתנסות מחד, ועלייה בשיעורי העישון בפועל של בני הנוער, וכל זאת כתוצאה מהתפשטות הסיגריות האלקטרוניות ללא כל רגולציה ופיקוח על התופעה. חייבים לעצור את המגמה ולהגן על בריאות ילדינו.

ד"ר שירן בורד, ראש החוג לתואר שני במינהל מערכות בריאות במכללה האקדמית עמק יזרעאל וראש תחום מניעת עישון בעמותת מדעת הדגישה כי: "על אף שקיים במדינת ישראל חוק האוסר על שיווק ומכירה של מוצרי טבק ועישון לקטינים מתחת לגיל 18 בפועל, מאחר וחוק זה אינו נאכף כלל, נוצר מצב בו לילדים ובני נוער יש גישה חופשית למוצרי טבק ועישון המסכנים את חייהם".

"חברות הטבק והניקוטין מציגות את הסיגריות האלקטרוניות כפתרון למעשנים בגירים, אבל בפועל משווקות אותם לבני נוער וצעירים על ידי שימוש בטעמים מתוקים ופירותיים ושימוש במשפיענים הפונים לנוער ולצעירים. מחקרים מלמדים, כי במקרים רבים הסיגריות האלקטרוניות מהוות שער כניסה לעולם העישון גם בקרב בני נוער וילדים. לאור האמור לעיל, אנו קוראים לכם להציב את בריאות ילדינו ואת בריאות הציבור בראש סדר העדיפויות הלאומי ולכנס בדחיפות דיון משותף". סיכמו כ-70 ארגונים ואיגודים בהסתדרות הרפואית אשר חתומים על המכתב.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here