פסיכוגריאטריה – התמודדות עם דימנציה בגיל השלישי

0
2619
קרדיט: freepik

אין ספק שכל גיל מביא איתו את הקשיים שלו, אך עבור משפחות רבות, הגיל השלישי של אחד מהאנשים הקרובים ביותר הופך לאתגר חמור ונטל של ממש, גם על עצמם ולעתים קרובות – גם על בני משפחתם. טיפול יעיל, מסור ומותאם אישית לגיל השלישי יכול לסייע מאוד במגוון בעיות, כולל דימנציה, או בשמה העברי, שיטיון, הפרעות דגנרטיביות היכולות לגרום לשינויים מהותיים באופיו של האדם, עד לכדי אובדן מוחלט של אישיותו. מהות הפסיכוגריאטריה נעוצה בהבנה של הקשיים הייחודיים איתם מתמודדים בני הגיל השלישי: זקנה, יציאה לגמלאות, אובדן של חברים קרובים ו/או בני זוג, התמודדות עם קשיים של ילדים בוגרים (בעיקר בתקופת יוקר המחייה, כאשר אנשים בגיל בוגר לא תמיד מצליחים לעמוד בנטל) ועוד.

 

כיצד מבחינים בתסמינים ראשונים של דימנציה?

אחד הדברים החשובים ביותר שילדים יכולים לעשות עבור הוריהם – זה להיות קשובים אליהם. לזהות סימני מצוקה גם כשההורים מתעלמים מהם או מסתירים אותם. תסמינים ראשונים לבעיית ניוון המוח עשויים להיות שיכחה של דברים פשוטים וכאלה שהתרחשו לפני זמן קצר, תחושת בלבול כללית, מצבי רוח משתנים בחדות, תופעות כגון חרדות, פוביות, דיכאונות, נדודי שינה ועוד. באופן כללי, מצוקות של הגיל השלישי, בין השאר דימנציה, מביאות לכך שהאדם מפסיק לאט לאט לנהל את אורח החיים האופייני לו ופשוט מאבד את עצמו.

 

מכלול הטיפולים שעשויים לסייע עם בעיות הגיל השלישי

אמנם דימנציה אינה ניתנת לריפוי, אך באמצעות טיפול רגשי, טיפול נאות ומעקב צמוד ניתן למתן את התקדמות המחלה ולשפר במידה ניכרת את איכות חיי המטופלים. אחד מהאפשרויות הן שילוב של טיפול תרופתי מותאם על ידי נוירולוג מומחה, לצד טיפול דינמי הפותר בעיות שהתעוררו לא מזמן, וכן טראומות ישנות משנים קודמות שעשויות לצוף ולעלות על פני השטח ולהביא לתחושות קשות כאילו שהתרחשו זה עתה. להתמודדות עם טראומות ישנות, ניתן להסתייע בשיטות הרלוונטיות גם לגילאים צעירים יותר, כגון טיפול בפסיכודרמה למבוגרים. עם זאת, תמיד חשוב להיות עם יד על הדופק ולהיות במעקב של מומחה בתחום הפסיכוגריאטריה.

 

התרומה העקיפה של טיפול נפשי בגילאים אלה

יש לזכור שכל אדם מבוגר מביא איתו מערך של אנשים שהתקבצו סביבו – ילדים, בני משפחה אחרים קרובים אחרים, ולעתים אפילו חברים או שכנים שעם הזמן הפכו למשפחה. התדרדרות שכלית של כל אדם במערך האנושי שלו משפיעה באופן מרחיק לכת על כולם, מה שמצדו משפיע שוב על המטופל. לכן, במסגרת ההתמודדות עם שינויי הגיל השלישי, מומלץ לנקוט גם בפרקטיקה של טיפול משפחתי, על מנת למצוא דרכים אופטימליות להתנהלות תקינה ברמה הבינאישית. הטיפול עשוי גם להסביר לדורות הצעירים יותר על הקשיים שאיתם מתמודד האדם המבוגר, ובעקבות זאת לתת לו מערך טיפולי מכיל יותר.

 

החשיבות של גמישות וניטור הטיפול

כל אדם הוא עולם ומלואו, וכאשר מאחורי האדם הזה יש גם שנות חיים רבות, ההסתעפויות של תודעתו עשויות להיות אפילו גדולות ומשמעותיות יותר. כדי ליצור את המענה האופטימלי לכל מטופל וגם למשפחתו וכן להתמודד עם התסמינים השונים של דימנציה, נדרשת בחינה חוזרת ונשנה של מכלול הטיפול, בדיקה עד כמה הטיפולים השונים עוזרים, האם המטופל משתף פעולה ברצון, האם איכות חייו משתפרת ועוד. שירות גריאטרי חשוב ביותר הוא ביקורי בית שבאים לבדוק את ההתנהלות היומיומית.

מכון "הכוח לשנות" מבין את הקשיים העומדים בפני ילדים להורים בגיל השלישי, לכן יצרנו מערך תמיכה המסייע לכל הדורות להתמודד עם השינויים מתוך מקום של חוזק ושליטה שנותנים מצדם את הכוחות לתמוך בהורה. לייעוץ וסיוע, פנו אלינו עוד היום.

הכח לשנות, הינו מכון בינתחומי ייחודי, שבו עובדים יחד ובשיתוף פעולה מלא, אנשי טיפול מתחום בריאות הנפש

אנו מאמינים בחשיבות שיתוף הפעולה אל מול הגורמים המשמעותיים בחייו של המטופל: משפחה, בית-ספר, קהילה, וצוות המכון נמצא בקשר עם אותם גורמים על פי הצורך

המטפלים שלנו עובדים בגישות ממוקדות ומשלבים טיפול רגשי, CBT, פסיכודרמה, טיפול באומנות ועוד.

הכח לשנות – מכון לטיפול, אבחון ויעוץ

03-798-8000

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here