האם עוצמת הכאב במפרקים משתנה בהתאם לעונות?

0
2202
האם עוצמת הכאב במפרקים משתנה בהתאם לעונות?

כאבי מפרקים פוגעים באיכות החיים ובתפקוד הכללי. טווח התנועה מוגבל, הכאבים עשויים למנוע המשך תפקוד תקין.

מוכנים להתמודד עם שינויי מזג האוויר?

לתנאי מזג אוויר המתחלפים השפעה ישירה על מצב הגוף של בני האדם כשכל אחד מרגיש באופן שונה את שינויי העונות. רוב האנשים הסובלים מכאבים כרוניים כמו כאב מפרקים מודעים במיוחד להשפעה של האקלים על גופם ולתגובתו המובחנת לכאב.

מחקרים שונים שבוצעו הצביעו על כך שהבדלי טמפרטורה, לחץ ברומטרי, לחות ונוכחות של אלרגנים באוויר ואפילו קיצור מחזור היום או הלילה בעלי השפעה. ירידה בטמפרטורה לרוב מניבה יותר כאב כאשר זה נוגע לחולי דלקת מפרקים ניוונית – הטמפרטורה הנמוכה עשויה לגרום לעיבוי נוזלים במפרקים ולהפוך אותם לנוקשים וכואבים יותר.

באופן כללי נראה שהסימפטומים של הדלקת מחמירים עם בוא החורף. אפילו השינויים בלחץ הברומטרי עם בוא הגשם משפיעים על רקמות המפרק ועשויים לגרום לשרירים להתרחב או להתכווץ.

מזג אוויר חורפי משנה גם את הרגלי החיים והתפקוד של רוב האנשים בהגבלת היציאה החוצה ובהפחתת הפעילות הגופנית ואצל הסובלים מבעיות מפרקים זה עשוי לבוא לידי ביטוי בנוקשות המפרקים ולהגבלת טווח התנועה. אפילו מצב הרוח בחורף לרוב עגמומי יותר וגם ללחץ נפשי יש השפעה על התפקוד של הגוף, נדודי שינה ועייפות שגורמת להחמרה בכאב.

מחפשים את החום – מקלים על הכאב

חשוב להתכונן לקראת שינויים במזג אוויר על מנת להפחית את התסמינים במיוחד אם ידוע לכם שהחורף מסב לכם יותר כאב. כך למשל, יש שמור על שתיית נוזלים כי התייבשות עלולה להפעיל לחץ מיותר על המפרקים. חשוב להגן ככל שניתן על המפרקים מפני הקור בין אם זה לבוש חם או שימוש באמצעי חימום למיניהם, רצוי כאלה שלא מייבשים את האוויר. אפשר להעלות את תדירות האמבטיות החמות ובילוי בבריכות מחוממות או ג'קוזי, כי החום החודר למפרקים הנוקשים יכול לסייע בכאב וחיוני גם לזרימת הדם. מומלץ לעזות את המפרקים בעת הטבילה במקור מים חם. בנוסף,  רצוי לתכנן חשיפה הדרגתית לקור ולהימנע חשיפה מידית.

תזונה משחקת תפקיד חשוב בכל הנוגע לחיזוק הגוף וגם המפרקים. מומלץ לחזק את המערכת החיסונית ואת העצמות המפרקים עם נטילת ויטמינים ומינרלים שמסייעים בכך כמו למשל, ויטמינים D ו-K.

פעילות גופנית אף היא חיונית לשימור המפרקים ותסייע בזרימת הדם ובשחרור האנדורפינים שיכולים לעזור בהתמודדות עם הכואב. ניתן למצוא פעילויות שאינן מפעילות לחץ מיותר על המפרקים כמו שחייה ויוגה. ניתן להחזיק מכשירי כושר למיניהם בבית כך שגם אם קר מדי בחוץ לבצע הליכות אפשר לעלות על ההליכון הביתי בלי קשר לתנאי מזג האוויר. חשוב מאוד לשלב מתיחות של הגוף, עדינות כדי לא להוסיף לחץ למפרק. שמירה על אורח חיים בריא וטיפולים משלימים כמו הידרותרפיה, רפלקסולוגיה ואפילו דיקור סיני יכולים לסייע בהתמודדות עם הכאב.

ניתוח החלפת מפרק – אצל מומחה בלבד

כאבים במפרקים מאתגרים מאוד ורוב האנשים סובלים מכאבי מפרקים בגילאים מתקדמים. עם זאת יש מי שיחוו כאבים במפרק בגיל צעיר בעקבות חבלה או תאונה. כאשר הטיפולים הקיימים כבר אינם מסייעים להם דוגמת זריקות של סטרואידים וכדומה ועם החמרה בכאב הם פונים לפרוצדורות כירורגיות כמו ניתוח החלפת מפרק. כיום ניתוח זה יכול להתבצע בשיטה מתקדמת – השיטה הקדמית, שיכולה להוריד משמעותית את עוצמת הכאב ולקצר את ההליך השיקומי. סיכויי ההצלחה גבוהים ואפשר לחזור לשגרה יחסית מהר וליהנות מתחושה טבעית וטווח תנועה רחב. חשוב כמובן לבחור מומחה בתחום שיוכל לבצע את הניתוח בדרך הטובה והמקצועית ביותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here