כל מה שרציתם לדעת על כינים

0
5737
כל מה שרציתם לדעת על כינים

סימן ההיכר הבסיסי לזיהוי הימצאות של כינים על ראש הילד, הוא גירוד הראש. על מנת לוודא כי מדובר בכינים, יש לסרק את ראש הילד במסרק ייחודי לכינים ולבדוק לאחר כל סירוק אם יש בו כינים חיות. אפשרות נוספת היא לבדוק ע"י הפרדת קבוצות שיער במרחקים של כ- 2 ס"מ זו מזו ולחפש אחר כינים חיות או ביצי כינים חיות הממוקמות קרוב לעור הקרקפת. מומלץ לעשות את הבדיקה לאחר חפיפה בשמפו ומרכך על מנת להבדיל ביתר קלות בין ביצי כינים לקשקשים וכן על מנת להקל על הסירוק.

המומחים נותנים בהם סימנים: ביצה חיה הינה מבריקה, צורתה עגלגלה וצבעה חום צהוב וכן היא תשמיע קול פצפוץ כאשר מועכים אותה בין שתי ציפורניים. בדרך כלל מטילה הכינה את הביצים בבסיס השיער במרחק של כ- 3 מ"מ מעור הראש. הביצים נדבקות לשערה ע"י דבק המופרש מהכינה ולכן קשה להוציאן ולהפרידן מהשערות. ביצה מתה היא בעלת צבע עכור ופחות נאחזת בשערות, ועל כן קל יותר להוציאה במשיכה לאורך השערה.

בקרב הציבור המתמודד עם בעיית הכינים, קיימים חמישה מיתוסים הקשורים לתופעה.

מיתוס ראשון – כינים קשורות ללכלוך והזנחה:

לא נכון, כינים נמשכות דווקא לראשים מטופחים ואינן "מתרגשות" מרחצת השיער במים וסבון, שמפו וסירוק ראש שגרתי. הן מהוות מטרד בכל פלחי האוכלוסייה ומתקיימות על ראשיהם של צאצאי עשירים ועניים כאחד. בניגוד לדעות קדומות, הכינים אינן מעבירות מחלות. כמו כן, הכינים אינן שורדות מחוץ לרעמת השיער למשך זמן ארוך ולכן – עיקר ההעברה שלהן היא במגע ישיר בין ראש לראש.

מיתוס שני – הכינים מתרבות באלפי יחידות:

לא נכון, על כל ראש הנגוע בכינים קיימות מספר עשרות כינים בלבד בו זמנית. כל כינה מטילה כ- 10 ביצים בכל פעם. הביצים מעוגנות בחוזקה אל שורשי השערות ולאחר מספר ימים הן בוקעות.

מיתוס שלישי – הכינים הן "בעיה קטנה" של "ילדים קטנים":

לא נכון, הכינים מועברות גם אל שאר בני המשפחה. ההשפעה שלהן על הילדים היא משמעותית ביותר: שכיחות הנגע עלולה להגיע עד ל- 25% מכלל הילדים בבית הספר היסודי. במקומות בהם קיימת מדיניות של השארות ילדים הנגועים בכינים בביתם – תועד מספר מדהים של 24 מיליון (!) ימי היעדרות מבתי ספר במהלך שנה אחת.

מיתוס רביעי – אין דרך להילחם בכינים ביעילות:

לא נכון, נחישות ואומץ לב משתלמים תמיד. היסוד למאבק בכינים הוא סירוק מתמיד של שערות הילדים הנגועים במסרק צפוף המיועד למטרה זו (סירוק לאחר שימון השיער הוא יעיל וקל יותר). פרט לכך, קיימים תכשירים רבים המתאימים להכחדת כיני הראש. בבחירה בין התכשירים השונים חשוב להקפיד ולבחור בתכשירים אשר יעילותם מוכחת במחקרים מדעיים, שנה אחר שנה. התמשכות תוכנית המחקר חיונית – מאחר והכינים מפתחות עמידות בפני חלק מהתכשירים הקיימים בשוק.

מיתוס חמישי – חפיפת הראש בשמפו המכיל רוזמרין מסייעת במניעת הדבקה חוזרת:

נכון מאוד. נמצא כי ניחוח הרוזמרין דוחה את הכינים ועל כן, שימוש בשמפו המכיל תמציות רוזמרין – מסייע במניעת הדבקה חוזרת. ההדבקה החוזרת נפוצה במיוחד בגני הילדים בהם קיימת קרבה יומיומית של שערותיהם המתנפנפות בין הראשים הקטנים. מחקרים רבים הוכיחו את יעילות וחשיבות פעולת הסירוק היומיומית בשמירה על היגיינת ראש הילד. הקפדה על סירוק יסודי של שיער הילד היא ההגנה הטבעית היעילה ביותר.

אחרי קריאת כל המיתוסים למיניהם, נחזור אל קרקע המציאות: כדאי לגשת ולבחון מקרוב את ראשי הילדים, אחת לחודש לפחות. את הכינים נחפש תחת אור ממוקד, בעיקר באזורים שמאחורי האוזניים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here