לקראת העונה הקרה: מחלות חורף נפוצות ודרכי התגוננות מפניהן

0
1718
לקראת העונה הקרה: מחלות חורף נפוצות ודרכי התגוננות מפניהן
מקור pixabay

החורף ידוע כתקופה שבה חולים יותר מאשר בשאר השנה, בעיקר בגלל הנטייה של אנשים להצטופף במקומות סגורים כדי להתגונן מפני הקור ולהדביק אחד את השני. יש גם מחלות שקשורות ישירות בקור, ויש מחלות שמופיעות בתקופת החורף גם בלי קשר ישיר לטמפרטורה. בכל אופן, מחלות החורף מלוות אותנו בכל שנה, לרוב יכולות לגרום לתסמינים קלים ולעתים יכולות להביא למצב חמור יותר. מה אפשר לעשות כדי לשמור על עצמנו?

צינון

מחלת חורף קלה בדרגות החומרה, אבל יכולה להתגלות כמטרד אמיתי ובעיקר אם היא מובילה לסיבוכים. נגיף הצינון יכול לגרום לאף מטפטף או לגודש באף, שיעול, ליחה, התעטשויות תדירות וכאבי ראש. מפני הצינון לא תמיד ניתן להתגונן מראש וייתכן שתידבקו לפחות פעם או פעמיים בשנה, אבל אפשר להתמודד עם התסמינים ולמנוע החמרה. תה עם צמחי מרפא, מרקים חמים ומנחמים יוכלו לסייע בהקלה על הנשימה, תוספי תזונה, וויטמינים או פרוביוטיקה יוכלו לחזק את מערכת החיסון ולעודד את תהליך ההחלמה הטבעי. 

במקרים רבים הצינון יחלוף מעצמו ללא התערבות רפואית, אבל במקרים שבהם יש החמרה בתסמינים, כמו חום גבוה או חולשה, מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי המשך טיפול ומעקב. ניתן גם להזמין תור לרופא באינטרנט במהירות, הקליקו על זימון תורים אונליין –דוקתורים ותוכלו לצפות בכל הרופאים הפנויים שקרובים למקום מגוריכם. באתר ניתן להזמין את התור לפי התמחות או אזור מגורים, כך שניתן לבחור ברופא המתאים בתוך מספר דקות ללא מאמץ או המתנה לנציג.

שפעת

השפעת היא מחלה שחוזרת בכל שנה שגרסה אחרת, בגלל היכולת של הנגיף להשתנות משנה לשנה. תסמיני השפעת, שנגרמת ע"י נגיף, הם חום גבוה, שיעול, גודש באף, כאבי גרון ולעתים גם כאבי ראש ושרירים, עייפות ותחושה כללית לא טובה. מפני השפעת ניתן להתחסן, ואת החיסון מומלץ לבצע בכל שנה מחדש בהתאם לשינויים שעובר הנגיף והתאמת החיסון אל הנגיף החדש. השפעת מידבקת באמצעות רסס נוזלים כמו עיטוש או שיעול, ולכן ניתן להתגונן באמצעות שמירה על היגיינה אישית והקפדה על שטיפת ידיים תכופה וחיטוי, וגם הקפדה על שהייה במקומות מאווררים לטווח ארוך. קיימות גם תרופות טבעיות או תרופות סבתא להקלה על תסמינים שונים כמו הקלה על השיעול, פתיחת האף והקלה על גודש, הורדת חום או שיכוך כאבים. כמה מתרופות הסבתא המוכרות ביותר הן שימוש בבצל להקלה על הנשימה, מניחים ישירות על העור או בסמוך אליו – ליד האוזן או על הרגליים, עיסוי שמנים אתריים או שמן זית עם לימון על הגוף לשיכוך כאבים והקלה על הנשימה, שתיה של מרק עוף מסורתי או תה צמחים מרגיע, וכמובן לא לשכוח לאכול שום מבושל.

דלקת גרון

דלקת הגרון לא קשורה באופן ישיר לקור, אבל מופיעה דווקא בעונת החורף. דלקת גרון מחולקת לשני סוגים, דלקת ויראלית (שמקורה בווירוס) ודלקת חיידקית. הדלקת הוויראלית היא הנפוצה ביותר מבין הסוגים, והתסמינים שלה הם אודם מקומי וכאב, קושי בבליעה, קושי בדיבור וחום גבוה, ולרוב היא חולפת מעצמה. הדלקת החיידקית, שנגרמת בגלל חיידק הסטרפטוקוקוס, היא פחות נפוצה ומטופלת באמצעות אנטיביוטיקה. קשה מאוד לצפות את דלקת הגרון ולהימנע ממנה. ההדבקה בדלקת נגרמת בדומה לשפעת, באמצעות רסס נוזלי, ולכן ניתן גם להתגונן באמצעות שמירה על היגיינה. תרופות סבתא מסוימות יוכלו לסייע בהקלה על תסמינים, למשל מי מלח או תה עם לימון ודבש יוכלו להקל על כאבי גרון. מוצרים אנטי דלקתיים יכולים לסייע בהאצת תהליך ההחלמה הטבעי כמו שום, תמצית זרעי אשכולית או קינמון.

אז החורף מגיע ואיתו המחלות, אבל אפשר בהחלט להתגונן מפניהן או להתמודד איתן לאחר הדבקה. אל תשכחו שכיום בעידן הקורונה אנו מורגלים לריחוק חברתי, שמירה על היגיינה ועטית מסכות ולכן כנראה השנה נראה את מחלות החורף פחות, אך אם תפגשו אותן – תדעו מה אפשר לעשות. נדבקתם? הישארו בבית, נוחו הרבה והכינו הרבה תה ירוק או תה צמחים, שמרו על גישה חיובית ותעברו את זה במהירות. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here