מהן הדרכים השכיחות ביותר לטיפול באבנים בכליות

0
1043
אבנים בכליות
קרדיט PIXABAY

אבנים בכליות היא מחלה אשר מתאפיינת בהימצאות של אבן אחת או יותר בכליות ובדרכי השתן. האבנים נוצרות עקב הימצאות מלחים שונים בריכוז גבוה בשתן והתופעה המדוברת גוררת אחריה התגבשות של גבישים אשר שוקעים בתוך הכליות או בדרכי השתן. על אף שבשתן ישנם חומרים שמטרתם היא למנוע את התופעה המדוברת, אצל כ5 אחוזים מהאוכלוסייה יווצרו בשלב מסוים בחיים רבנים בכליות כאשר התופעה שכיחה יותר אצל גברים בגיל 40 ונשים בסביבות גיל 60.

סיבות להיווצרות אבנים בכליות

בנוסף להופעה הטבעית של אבנים בכליות כפי שפורט לעיל, קיימות מחלות אשר מעלות את השכיחות של היווצרות האבנים בכליות כגון: ציסטינוריה והיפראורסאלוריה וכן, נטילת תרופות מסוימות. כמו כן, במצבים נדירים גם תוספי מזון כגון: סידן וויטמינים כמו ויטמין די עלולים לגרום להיווצרות של אבנים בכליות. אבני הכליה שונים בגודל שלהן. ישנן אבנים שיכולות להיות קטנות כגרגיר חול וישנן גדולות יותר שממלאות את כל החלל של הכליה. אם האבן קטנה היא תופרש לרוב מהגוף באופן טבעי דרך מערכת השתן אולם במקרה שהאבן גדולה באופן יחסי לקוטר של הצינורות בדרכי השתן, היא עשויה לחסום את המעבר של השתן ולגרום לכאב חמור אשר מורגש בצד של הבטן התחתונה וכן במפשעה, לבחילות, להקאות, לשתן דמי וחום ואף צמרמורות במקרים של זיהום. אם החסימה המדוברת לא מטופלת בצורה מהירה היא עלולה להביא לפגיעה חמורה בתפקוד של הכליות.

כיצד מטפלים באבני כליה?

הטיפול באבני כליה תלוי בגודל האבן, מיקום האבן, ההרכב הכימי של האבן והתסמינים שהאבנים גורמות. אבנים שהגודל שלהן קטן מ5 מ"מ ומצויות בכליה או בדרכי השתן לרוב אינן ידרשו הליך רפואי מיוחד ויינתן טיפול תומך בלבד הכולל שתייה מרובה וטיפול נוגד כאב. אם אבני הכליה גדולות מכדי לצאת בשתן וקשות מכדי להתמוסס, יהיה צורך לטפל בהן באחת מהדרכים הבאות:

ריסוק אבנים חוץ גופי- מדובר על שיטה שכוללת קרני רנטגן שמטרתן היא לקבוע את המיקום המדויק של אבן הכליה. לאחר מכן משגר מכשיר מיוחד קרני הדף של אנרגיה אל האבן, הן שוברות אותה לרסיסים קטנים מספיק על מנת שהיא תצליח לצאת עם השתן. מדובר על טיפול באבנים בגודל של 2 עד 4 ס"מ כאשר הן ממוקמות במיקום המאפשר יציאה עצמונית של הפירורים וכן בחולי בעלי מבנה גוף מתאים.

שיטה נוספת היא ריסוק אבנים באמצעות מכשיר אופטי אשר מוכנס דרך השופכה לתוך השופכן ועד לכליה. לאחר הזיהוי של האבן היא תרוסק על ידי קרן לייזר. ניתוח יבוצע רק במקרים נדירים ביותר, במקרים מסובכים או במקרים שבהם נכשלו השיטות האחרות.

שיטה נוספת היא ריסוק אבנים בגישה מלעורית. מדובר על טיפול שמבוצע לאבני כליה שהן גדולות מדי לטיפול על ידי ריסוק חוץ גופי על ידי אורטרוסקופיה, לרוב באבנים מעל 3 ס"מ וכן במקרים שהמיקום של האבן והגודל שלה לא מאפשרים טיפול בשיטה אחרת. גישה זאת מתבצעת על ידי הכנסת שרוול עבודה דרך העור באזור המותן ללא צורך בחתך גדול. דרך השרוול המדובר מוכנס לכליה מכשיר אופטי ובתוך המכשיר ישנה מצלמה אשר באמצעותה המנתח רואה את הפנים של הכליה ואת האבן. דרך המכשיר מוחדרים מכשירים עדינים ובאמצעותם מרסקים את האבן ומוציאים את הפירורים.

חשוב מאוד להתייעץ עם רופא מתאים על מנת שבהתאם לאבחון המצב המדויק, יבחר עבורכם את השיטה המתאימה לצורך טיפול באבן שיש לכם בכליה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here