איך לזהות פצע לחץ? ומה הטיפול הנכון?

0
834
איך לזהות פצע לחץ? ומה הטיפול הנכון?
קרדיט תמונה FREEPIK

פצעי לחץ נפוצים מאוד בקרב אנשים המרותקים מסיבה זו או אחרת למיטה או לכיסא גלגלים. למרבה הצער מדובר בפצעים שיכולים להיווצר בצורה מהירה מאוד ומצד שני הטיפול בהם והריפוי שלהם הוא מורכב ולוקח זמן רב. יתר על כן הם גם עלולים להזדהם ולהחמיר ולהוביל לסכנות מוחשיות עד כדי קטיעה ואפילו סכנת מוות. בשורות הבאות נסביר כיצד מזהים פצעי לחץ ומה הטיפול הנכון בהם.

דרגות שונות של פצעי לחץ

פצעי לחץ נחלקים לארבע דרגות בהתאם לעומק הפצע וחומרתו ורקמות נוספות המעורבות בו, ולכל דרגה קיים טיפול מתאים. החשיבות הגדולה ביותר היא כמובן בפצעי לחץ מדרגה אחת שכן ברמה הזו עדיין איננו מודעים לכך שקיים בכלל פצע. על פי רוב מדובר בפצע שטחי הנראה על גבי שכבת העור העליונה בתור אדמומיות שאינה עוברת או מתבהרת גם אחרי שעה מהזמן שבו הופעל לחץ על העור. לעיתים באנשים בעלי גוון עור יותר כהה יהיה יותר קשה לאבחן שהאדמומיות לא מתבהרת אבל אפשר יהיה לראות שהפצע בגוון שונה משל העור באזור שסביבו. 

פצעים בדרגה זו יכולים להיות כואבים רגישים והמגע שלהם יכול להיות קשה, רך, קר או חם. מטפלים בהם בדרך כלל בהקלה של הלחץ על גבי העור, למשל על ידי שינויי תנוחה ומזרונים לפצעי לחץ כאשר הריפוי לוקח כמה ימים.

לעומת זאת פצעי לחץ דרגה 2 מערבם גם את שכבת העור התחתונה. ניתן לזהות אותם על ידי גוון מבריק ויבש של העור, שלפוחיות שלמות או מבוקעות, וסרום שיכול להיות עם דם. לעיתים קיים אובדן של העור באופן חלקי כאשר בשכבה התחתונה נראה חלק פתוח עם רקמות מתות ללא עומק ועם תחתית בגוון אדום ורוד. הטיפול בפצעים כאלו כולל שינויי תנוחה ומזרונים מתאימים, הקפדה על היגיינה גבוהה, וכן משחה לפצע לחץ ומשחות אנטיביוטיות כדי למנוע זיהום. תחת טיפול מתאים הפצע יכול להגיע לריפוי תוך כשבועיים.

פצעי לחץ חמורים יותר

פצעי לחץ בדרגה 3 נחשבים כרוניים ומעורבות בהם כל שכבות העור. הם מאופיינים בנזק ונמק לרקמות, שומן תת עורי שאפשר להבחין בו, תעלות וחריצים בעור, ושכבה מקולפת מתה שלא מכסה את כל החלק החסר. הטיפול בפצעים האלו מצריך הטרייה של רקמות עם נמק בעזרת תכשירים מיוחדים, לעיתים ניתוח, שימוש ברימות, שינויי תנוחה, מזרונים נאותים ועוד. לעומתם, פצעי לחץ דרגה 4 עוברים דרך כל שכבות העור ומגיעים גם לעצמות ולשרירים שנחשפים. כמו כן מופיעים תעלות, חריצים וקילופים של עור. טיפול בפצעי לחץ כאלו לא מצריך ניתוח, הטריה, העברה של רקמות חדשות למקום הפגוע ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here