"צוואר סמארטפון" איך מטפלים בנזקים שנגרמים לאחר שעות ארוכות בהן הראש מכופף ומביט במסך הקטן?

0
1046
קרדיט: shutterstock

הטלפון והטאבלט הפכו לחלק בלתי נפרד מהגוף. האצבעות כל הזמן מחפשות לגולל את הפיד והעיניים מרצדות ומחפשות הודעה חדשה. המוח אולי התמכר למכשירים, אבל הגוף משלם על כך מחיר גבוה – בזמן שהראש מכופף למכשיר, הצוואר נפגע משמעותית וגורם לעיוותים ולשינויים רבים בכל חלקי הגוף. לתופעה הזו כבר יש שם וזו ממש מגיפה. קוראים לזה "צוואר סמארטפון" ואפשר לטפל בזה.

באדיבות ד"ר משה גרנות, כירופרקט ורכז תחום הכירופרקטיקה בכללית רפואה משלימה

 

עשרות אנשים עומדים ברמזור וממתינים שצבעו יתחלף. בינתיים, הראש שמוט אל עבר הנייד והעין מחפשת לקרוא מה חדש. גם בחדר ההמתנה לרופא, כבר אין שיחות חולין ואיש לא צופה במסכים הקבועים בחלל. כולם מרכינים ראש ובוחנים את הפיד, עונים למיילים או קוראים הודעות. התופעה חוזרת על עצמה בנסיעה באוטובוס, בארוחות  משפחתיות ואפילו בזמן הצפייה בטלוויזיה.

מחקרים אחרונים שנערכו בארצות הברית מראים שבמהלך היום אדם מבלה בממוצע כארבע שעות מול מסך הטלפון הנייד (!). ההשלכות הן דרמטיות. מעבר למחיר הנפשי, ישנו מחיר גופני כבד. הצוואר מונח שעות ארוכות בתנוחה שאינה טבעית לו, וכבר יש מי שכינה את ההשלכות של התנוחה הזו בשם – "צוואר סמארטפון". התופעה נפוצה בעיקר בקרב בני נוער וילדים צעירים והגיל יורד בהתמדה. בזמן שהעיניים בוחנות את הפיד, העומס על העקומה הצווארית (לורדוזה) עולה ולאורך זמן נגרמת תופעה שנקראת "יישור הלורדוזה הצווארית". שינוי זה מגדיל את הלחץ על הדיסקים הבין חולייתיים, ואת העומס על שרירי הצוואר, אשר הופכים להיות נוקשים.

מהן ההשלכות של ראש שמוט זמן ממושך?

ההשלכות המיידיות הן כאבים בצוואר, כאבי ראש, תחושת נימול בגפיים העליונות, מלווה לעיתים בכאב וחולשה בידיים.  בנוסף, עלולים להופיע כאבים בשכמות, בגב העליון ואפילו בגב התחתון. עם הזמן, עלולים להופיע שינויים בקשת הצווארית, ולגרום ללחץ על חוט השדרה והעצבים שיוצאים בין החוליות. זרימת הדם שמגיע לגזע המוח גם עלולה להשתנות. כתוצאה מזה, עלולות להופיע סחרחורות, עייפות, עצבנות ושינויים בלחץ הדם. לצד אלה, תיתכן פגיעה בהפרשות אנדורפינים וסרטונין, שאחראים בין היתר על תחושות האושר, ולייצר תגובות חרדה ועצבנות.

כיצד מומלץ לצפות במסך הטלפון?

הטלפונים הם עובדה קיימת, ולא ניתן לבטל את נוכחותם. מומלץ כמובן להגביל את שעות השימוש, בעיקר כשמדובר בילדים ובני נוער, אולם לא תמיד הדבר אפשרי. לכן, כשמביטים בטלפון מומלץ להרים את המכשיר אל הראש ולמקם אותו בגובה העיניים. כך גם לגבי מסכים גדולים יותר, מסכי מחשב וטלוויזיות. המבט הישר ימנע כיפוף, וישמור על הקשתות הטבעיות של עמוד השדרה. לצד זה, מומלץ להימנע משימוש בטלפון הנייד בזמן שכיבה במיטה בשל מנח הראש. כנ"ל לגבי צפייה בטלוויזיה במיטה.

הצוואר כואב ופגוע? מומלץ להגיע לטיפול אצל כירופרקט

בגילים הצעירים (מתחת ל-20), תנוחה ממושכת של ראש שמוט לכיוון הטלפון תהיה משמעותית יותר, כיוון שעמוד השדרה נמצא בשלב גדילה והתפתחות. זה הזמן לבדוק אם נגרם נזק. לעיתים יש צורך בצילום כדי להעריך את מידת הנזק. הטיפול הכירופרקטי עשוי לסייע ולמזער את הנזק.

במסגרת הטיפול, הכירופרקט משפר את תנועת המפרקים שבין החוליות, דבר שמפחית כאב, מפחית עומס על השרירים, ומשפר זרימה בעצבים שיוצאים בין החוליות. בגילים הצעירים טיפול ממושך עשוי לשקם את הלורדוזה שהתיישרה. הטיפול עשוי להשיב את טווח התנועה שנפגע ולהפחית את עומסי הכאב.

משך הטיפול הוא כ-15 דקות בתדירות משתנה עד להקלה של הכאב והתסמינים. בנוסף, ברוב המקרים, הכירופרקט נותן תרגילים פשוטים לביצוע בבית כהמשך לטיפול. כמו כן המלצות ליציבה והתנהגות למניעת נזקים וכאבים עתידיים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here