אבעבועות הקוף: בדיקות, חיסונים ומידע חשוב

0
489
צילום: דוברות כלית

הבוקר (יום א') נפתח שרות דיגום לאבחון אבעבועות הקוף במרכזים ייעודיים במחוז חיפה וגליל מערבי וניתן לזמן תור, בכפוף להפניית הרופא המטפל בלבד, להגיע ולהיבדק.

ביום ד' 3.8 יפתח מבצע החיסונים לאבעבועות הקוף והוא יתבצע ע"י זימון תור מראש ובהתאם לקריטריונים ולהנחיות שקבע משרד הבריאות.

רינת בסל מנהלת הסיעוד המחוזית מספרת על ההיערכות למבצע :"אנו נערכים לקבלת הזכאים לחיסון באחד ממתחמי החיסון הייעודיים שפתחנו במרכז רפואי לין בחיפה ובמרפאת כללית חבצלת בכרמיאל. הזכאים יוכלו לתאם תור באזור האישי באפליקציה או באתר הכללית. במידה וקביעת התור אינה מתאפשרת והנכם עונים לקריטריונים שקבע משה"ב ניתן לפנות למרכז ייעודי בטלפון 03-5122772 ו/או במייל [email protected]"

מהי מחלת אבעבועות הקוף?
את אבעבועות הקוף (באנגלית: Monkeypox) – מחלה נגיפית שהייתה עד לאחרונה נדירה – גילו לראשונה ב־1958 בקרב קופי מעבדה בקונגו, ומכאן שם המחלה. המחלה קיימת בטבע באפריקה בעיקר במכרסמים. על המקרה הראשון של אדם שחלה במחלה התקבל דיווח ב־1970. מאז היו דיווחים נוספים על בני אדם שחלו במחלה במערב אפריקה ובמרכזה.

איך נדבקים באבעבועות הקוף?
דרך הדבקה העיקרית בהתפרצות הנוכחית היא מאדם לאדם ביחסי מין, במגע ישיר עם הפריחה ועם נוזלי גוף. תיתכן גם הדבקה טיפתית – מה שמסביר הדבקה בקרב בני בית. לעיתים נדירות תיתכן העברה של הנגיף מהאם לעובר/יילוד.

מהם תסמיני המחלה?
לאחר תקופת דגירה של 5 עד 21 ימים מופיעים סימנים מקדימים שכוללים, חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, תשישות והגדלה של בלוטות הלימפה. בין יום לשלושה ימים לאחר שעלה החום מופיעה פריחה מגרדת. תחילה בפנים ולאחר מכן בשאר חלקי הגוף

מי צריך להיבדק (עפ"י הנחיות משרד הבריאות)?
• מי שנחשף לחולה מאובחן (או למי שהוא חשוד כי חלה) במהלך 21 הימים שקדמו להופעת התסמינים
ונוסף על כך סובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום של יותר מ־38.5 מעלות, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, הגדלה של בלוטות לימפה, הרגשה כללית רעה, תשישות, פריחה אופיינית.
• אם לא ידוע על חשיפה ידועה לחולה מאובחן (או למי שהוא חשוד כי חלה), אך הופיעה פריחה אופיינית כמתואר למעלה (נגעים המתקדמים לשלפוחיות מוגלתיות, במיוחד אם הופיעו על איברי המין).

איפה אני יכול להיבדק?
בעבר נעשו הדיגום והאבחון רק בחדרי מיון. כיום ניתן לפנות למרכזי דיגום במרפאות ייעודיות בקהילה – אך רק עם הפניית רופא/ה וזימון תור.

על החיסון והקריטריונים לקבלתו
מדובר בחיסון חי־מוחלש, אך בשונה מהחיסון שניתן בעבר נגד אבעבועות שחורות המוזכר לעיל, החיסון הנוכחי כולל נגיפים שאינם מסוגלים להתרבות, אינם עלולים להדביק את הסביבה, וניתן לתת אותו גם למדוכאי חיסון. החיסון נגד אבעבועות הקוף ניתן בזריקה תת־עורית בזרוע. במקרים מיוחדים תינתן מנה שנייה לאחר 4 שבועות.

אוכלוסיית היעד למתן החיסון על פי הקריטריונים של משרד הבריאות:
גברים שנולדו מ־1980 ואילך שמקבלים טיפול Prep למניעת הדבקה ב־HIV. גברים שנולדו החל משנת 1980 (כאמור, אינם מחוסנים לאבעבועות שחורות) שהם נשאי HIV או שאובחנה אצלם במהלך 2022 אחת או יותר ממחלות המין הבאות: עגבת פעילה, כלמידיה, זיבה. החיסון אינו מיועד למי שכבר חלו באבעבועות הקוף.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here