איך הטכנולוגיה יכולה לסייע בחקר מח העצם?

0
784
קרדיט: FREEPIK

כאשר זה נוגע לנושאים רפואיים חשוב להקפיד על ביצוע מחקרים מדעיים מוכחיים, בכל הקשור למחקרים מדעיים ואמפיריים, ניתן למצוא פתרונות חדשים ויעילים, אשר בכוחם לשפר את איכות חייהם של החולים, להביא להפחתה בעוצמת הסימפטומים עמם הם מתמודדים ובחלק מהמקרים, אף להביא להחלמתם.
זאת הסיבה שכשזה נוגע לנושא מח העצם, מבוצעים לא מעט מחקרים מדעיים גם על בני אדם, אשר בכוחם לייעל להקל ולסייע על חולים אשר מחלתם קשורה למח העצם. כך לדוגמא, חוקרים מאיטליה אשר חקרו חולי טרשת נפוצה אשר עברו השתלת מח עצם, גילו כי ההשתלה הועילה לחלק גדול מהנבדקים – מדובר במחקר קטן והתחלתי אך הוא יכול להתוות דרך למחקרים גדולים יותר ואם תוצאות המחקר אכן יתגלו כנכונות, משמע שחולי טרשת נפוצה רבים, יוכלו ליהנות מעלייה באיכות החיים.
כמובן, בכל הנוגע לטכנולוגיה והתרומה של שילוב רובוטים ומיקרוסקופים לעולם הרפואה היא גדולה, בזכות טכנולוגיות חדשניות, המצאות, מחקרים וניסויים אשר מתבססים על טכנולוגיה וננוטכנולוגיה, נמצאו פתרונות אשר סייעו לחולים רבים בשורה ארוכה של מחלות שחלקן שזה החלמה שלהם ארוך ואחרות יכולות להשפיע על בריאותם של החולים.

 

כיצד הטכנולוגיה סייעה לחולי סרטן מח עצם?

בכל שנה, מאובחנים במדינה מעל לשלוש מאות חולים בסרטן מח עצם – אשר נקרא גם מיאלומה נפוצה.
בעבר הלא רחוק (עד לפני כ-20 שנה), סרטן מח העצם היה מוגדר כמחלה סופנית, אך הודות למחקרים וטכנולוגיות חדשניות  שאפשרו לפתרונות מרחיקי לכת ואף המצאות חדשות סייעו גם להאריך את חייהם של המאובחנים במחלה, כיום המחלה הפכה מסופנית לכרונית. חשוב לציין ששיטה להשגת ריפוי מלא למחלה, עדיין לא קיימת לצערנו ולכן, קיימת חשיבות גבוהה שמחקרים בנושא יבוצעו גם בעתיד הקרוב והרחוק.

כאמור, עד לפני כ-20 שנה, האפשרויות הטיפוליות בסרטן מח העצם היו מוגבלות – אך הודות לטכנולוגיות חדשניות אשר הובילו לפיתוח של תרופות חדשות, ניתן לעצור את התפתחות המחלה ולהאריך במידה רבה את חייהם של החולים בה.

הטכנולוגיה המתקדמת גרמה לעליה ביעילות של הטיפול התומך במחלה – החולים בסרטן מח עצם, נוטים לסבול מכאבי עצמות ומשברים והודות לאותו טיפול, שכיחותם של מצבים אלו ירדה במידה רבה.
כאמור, על פי כל התחזיות, בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה לרפא את המחלה, אך בשביל שדבר זה אכן יקרה, יש צורך להמשיך ולפתח טיפולים ולהמשך בניסויים. כאשר, יש לא מעט טיפולים חדשים אשר נמצאים בהליכי פיתוח כבר בימים אלו.

 

תרומתה של הטכנולוגיה לתרומת מח עצם

אם נישאר בחקר מח העצם, הטכנולוגיה והמחקר סייעו רבות גם לכל מה שנוגע לנושא תרומת מח עצם .
כך יוצא, שכיום, הודות לטכנולוגיות חדשניות, ניתן לבצע איסוף של תאי מח עצם מווריד היד (ולא רק בהליך כירורגי במסגרתו החומר נאסף מעצם האגן של התורם). בכדי שהאיסוף אכן יהיה מוצלח, התורם אמור לקבל במשך ארבעה ימים זריקות, אשר מטרתן היא לעודד ייצור מוגבר של תאי אב במח העצם והעברתם לזרם הדם.
בסיום התהליך, ביום החמישי, מתבצע האיסוף של תאי מח העצם.
כאמור, הודות לאותה הטכנולוגיה ההליך אינו מצריך הרדמה ואינו טומן בחובו תופעות לוואי.

 

הצלת ילדים מדוכאי מערכת חיסון

מערכת טכנולוגית חדשנית, אשר נכנסה לשימוש בישראל בתחילת שנת 2022, ביחידה להשתלות מח עצם במרכז שניידר, מאפשרת טיפול חדשני בתאי T אנטי ויראליים בקרב ילדים שהינם מדוכאי חיסון, נמצאים במהלך השתלת מח עצם וסובלים מזיהומים ויראליים – אשר במקרים מסוימים, עלולים גם לגרום למוות בקרב אותם הילדים מכיוון שבמקרים רבים, לא ניתן לרפא את אותם הזיהומים, מבלי לבצע שחזור של מערכת חיסונית מתפקדת ותקינה.

הטיפול החדשני אשר בוצע בישראל לראשונה על תינוקת בת חצי שנה (והוכתר כהצלחה), מבודד תאים ספציפיים מדמו של תורם מח העצם, כאשר, לתאים אלו יכולת להילחם בווירוס המסוים עמו הילד המושתל מתמודד – מה שיאפשר לילד להחלים מהווירוס.

כאמור, לאורך השנים והודות למחקרים במח עצם ולטכנולוגיות מתקדמות, התגלו עוד ועוד פתרונות אשר חלקם אף תרמו להצלת חיים.

כמובן, שהטכנולוגיות עתידיות עוד להתפתח ולהתקדם ובהמשך פעולת המחקר במח עצם, יכולה להתוות את הדרך להקלה בתסמינים, לשיפור איכות חיים ואף להחלמה מלאה של חולים אשר סובלים ממחלות שונות הקשורות במישרין או עקיפין למח העצם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here