העתיד כבר כאן: שיטה לא פולשנית לאבחון מוקדם של סרטן

0
133
קרדיט: נאוה ענבר עבור מדיקל לינק

ביופסיה נוזלית יכולה לזהות את הסמנים הביולוגים, המשתחררים לזרם הדם מתאי סרטן ולהציע למטופלים דרך קלה לאבחון. לאחרונה נכנסה לישראל שיטה לא פולשנית לאבחון סרטן הערמונית כחלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית, הנה כל מה שחשוב לדעת:

ההתקדמות הטכנולוגית הביאה לשינויים רבים בתחום הרפואה. שיטות שבעבר נחשבו למדע בדיוני, משמשות כיום כאלטרנטיבה לאיבחון מחלות מבלי לפלוש לגופו של המטופל. כך לדוגמה, השימוש בניתוחים רובוטיים נחשב בעבר כבלתי אפשרי, אך כיום הוא נוהג מקובל בבתי חולים. באופן דומה, הפיתוח של איברים מלאכותיים ותותבות חולל מהפכה בדרך שבה אנו מטפלים בחולים. אלו הן רק שתי דוגמאות לאופן שבו המדע הבדיוני הפך למציאות בתחום הרפואה. באשר למחלת הסרטן, בעבר ביופסיה הייתה השיטה הנפוצה ביותר לאבחון סרטן הערמונית, עם זאת, ביופסיות מסורתיות המחייבות נטילת דגימה מהאיבר שבו נמצא הגידול הן הליך פולשני. יתרה מכך, האיבר לא תמיד נגיש לביצוע הדגימה ולא פעם יש קושי לדגום את האזור הנגוע. בנוסף מדובר בפעולה פולשנית הנעשית לעיתים בהרדמה, גורמת לאי נוחות למטופלים עם סיכון לסיבוכים כמו זיהום ודימום.

קרדיט: נאוה ענבר עבור מדיקל לינק

ביופסיה נוזלית היא טכניקת אבחון לא פולשנית הכוללת ניתוח של סמנים ביולוגיים שונים הקיימים בנוזלי גוף כגון דם, שתן ורוק. טכניקה זו שמתבצעת מדגימת דם פשוטה היא קלה ומהירה עבור המטופל, זכתה לתשומת לב משמעותית בשנים האחרונות בשל הפוטנציאל שלה לזהות סרטן בשלב מוקדם, לעקוב אחר התקדמות המחלה ולחזות את התגובה לטיפול. טכניקה זו פחות פולשנית משיטות ביופסיה מסורתיות, הדורשות הסרה של דגימות רקמה מהגוף. הביופסיה הנוזלית כבר מחוללת מהפכה באבחון ובטיפול בסרטן, ומחקרים מתמשכים בוחנים את השימוש בה גם במחלות אחרות. בעוד שבדיקות דם עשויות שלא להחליף לחלוטין ביופסיות בכל המקרים, הן מציעות אלטרנטיבה מבטיחה שיכולה לחסוך למטופלים זמן, אי נוחות וגם סיכון.

בחודשים האחרונים נכנסה לישראל שיטה לא פולשנית לאבחון סרטן הערמונית כחלק מהקטגוריה המתקדמת של ביופסיה נוזלית. מדובר בבדיקת דם חדשה המאפשרת לזהות סרטן ערמונית אגרסיבי עם שיעור דיוק מרשים של כ -90%. ההיבט המהפכני של הבדיקה שנקראת IsoPSA טמון בטכנולוגיית הפענוח, המזהה שינויים במבנה החלבון שמופק מדגימת הדם הנובעים אך ורק מהתפתחות גידול סרטני. כתוצאה מכך, רופאים יכולים לקבוע באופן אמין יותר מה הסבירות שלמטופל יש סרטן ערמונית משמעותי. הבדיקה היא כלי אבחון חדש שפותח על ידי חוקרים בקליבלנד קליניק בארצות הברית. אחד היתרונות העיקריים של הבדיקה, הוא יכולתה להפחית את מספר הביופסיות המיותרות. שכן על ידי שימוש בה הרופאים יכולים לזהות לאילו חולים יש סיכון גבוה לסרטן בערמונית ורק אותם להפנות לביופסיה, ואיזה מטופלים יכולים להימנע לחלוטין מהצורך בפעולה הפולשנית הזו. הבדיקה אושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות וכבר חוללה מהפכה בתחום אבחון סרטן הערמונית בישראל.

פרופ' עופר נתיב, אורולוג בכיר בבית החולים אלישע ולשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון, המשמש כיועץ מדעי לבדיקות בישראל, מסביר כי: "מדובר במהפכה אבחונית, המאפשרת לגברים לעבור הליך קל ומהיר של בדיקת דם פשוטה ולנו כרופאים לאבחן בצורה מדויקת יותר את סרטן הערמונית. חיוני שרופאים יציעו למטופליהם את הבדיקה המתקדמת ביותר שפותחה על ידי הקהילה המדעית, שהוכיחה את אמינותה במחקרים קליניים. שכן המטרה היא למנוע ביופסיות מיותרות במקרים שאין למטופלים גידול בעל משמעות קלינית. הודות לפענוח של IsoPSA, רק את אלו עם סיכון אמיתי של סרטן ערמונית אגרסיבי אנחנו מפנים לביופסיה פולשנית".

מחקר שנערך לאחרונה בקליבלנד קליניק בארצות הברית, אחד ממרכזי הטיפול בסרטן המובילים בעולם, הראה כי גברים שעברו אבחון מוקדם באמצעות בדיקת IsoPSA וקיבלו תוצאות נורמליות הן בבדיקת הדם והן בביופסיה נמצאים בסיכון של 1% בלבד לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי תוך 18 חודשים (תקופת המעקב במחקר). בהקשר זה הדגיש פרופ' עופר נתיב כי: "מדובר בתוצאות חשובות מאוד שכן ביופסיה אינה מגלה כ-15-20% מהמקרים של סרטן אגרסיבי בערמונית, ולכן אם מבוצעת בדיקת IsoPSA והיא תקינה, הסיכון לפתח גידול בעל משמעות קלינית יורד לכ-1% בלבד. יתרה מכך, גם הסיכון להחמיץ גידול פוחת, לא רק בזמן הבדיקה אלא גם ב-18 החודשים הקרובים".

יצוין כי סרטן הערמונית היא הממאירות הכי נפוצה בקרב גברים בישראל ובעולם, על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, בשנה האחרונה התגלו כ – 2,800 חולים חדשים וכ – 500 גברים נפטרו מהמחלה.

את בדיקת הדם הנקראת IsoPSA ניתן לבצע במספר מעבדות ברחבי הארץ, ביניהן תל אביב, הרצליה, ראשון לציון, חיפה, ירושלים, באר שבע וכרמיאל ולקבל החזר חלקי מרוב הביטוחים המשלימים בקופות החולים. כך למשל בכללית מושלם ופלטינום, מקבלים החזר של 75% ובלאומית זהב מקבלים החזר של 80%. במקביל גם מרבית הביטוחים הפרטיים משתתפים בעלות בהתאם לפוליסה ולהסדר הכיסוי

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here