שבוע רופא המשפחה

0
187
קרדיט: דוברות כללית

הם מהווים את עמוד השדרה של קהילת הרפואה בישראל, ותורמים משמעותיים לעובדה שתוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. לרגל יום רופא המשפחה שיצוין השבוע (19.5) ברחבי הארץ בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, בחרנו לספר כיצד רופאי המשפחה שומרים עלינו בריאים ועל בני הזוג שבחרו שניהם להיות רופאי משפחה.

מחקרים מצביעים על כך שההכשרה הרחבה של רופאי המשפחה, בשילוב ראיית המטופל והיכרות הרצף הטיפולי, מסייעת לאבחנה, מניעה וטיפול מדויק ומותאם אישית, ובכך העלאת תוחלת החיים. "הטיפול הרפואי מבוסס על הקשר והאמון עם הרופא המטפל, ידע מקצועי רב והסתייעות במגוון רחב של יועצים, כל אחד מומחה בתחומו" מספרת ד"ר לילך צולר, המנהלת הרפואית של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי, "רופאי המשפחה הם אלו שמנהלים את התמונה הרחבה של בריאות המטופל ויודעים לתכנן ולהוביל את הטיפול הרפואי תוך כדי הכלה ותמיכה במטופל על מגוון צרכיו השונים"

שירותי רפואת המשפחה בכללית התפתחו לאין שיעור: תוספת שירותים, שירות טלפוני או בצ'אט, מערך שירות דיגיטלי קל ונוח ומענה יעיל ומהיר. ולצד המספר הגדל והולך של מתמחים ברפואת המשפחה, מתגלה גם אנקדוטה מעניינת – מסתבר שיש לא מעט בני זוג שבחרו לעבוד שניהם כרופאי משפחה בקהילה. דוגמא לכך הם ד"ר ביסאן ובעלה, ד"ר רג'א כנעאן, רופא משפחה במרפאת כללית בכאוכב, העובדים שניהם כרופאי משפחה בקהילה בכללית, ונהנים מכל רגע הן מקצועית והן משפחתית. "בחרנו ברפואת משפחה מכיוון שזהו מקצוע מגוון, המחבר אותנו לגישה הביופסיכוסוציאלית, וההשפעה הישירה של רופאי המשפחה על בריאות הציבור". אומרת ד"ר ביסאן ח'לאיילה, רופאת משפחה במרפאת כללית בענה- דיר אל-אסד ורופאת משפחה עצמאית במג׳ד אל כרום. "ההכשרה שעברנו במהלך ההתמחות במחלקה לרפואת משפחה כללית, היא ברמה מקצועית גבוהה מאוד, שאפשרה לנו להגיע לתפקיד מוכנים ועם הרבה כלים חשובים לקידום בריאות בקהילה".

"עשינו סטאג' בבית חולים נהריה, ולימודי המשך רפואת משפחה במחוז חיפה – כללית". מספרת ד"ר ביסאן. "רג'א סיים את לימודי הרפואה וההתמחות לפניי, ולכן היה בשבילי היועץ הצמוד, המורה והמרצה. כיום, אחרי ששנינו כבר מומחים, אנו ממשיכים להיעזר זה בזו ומתייעצים כמעט בכל דבר על ניהול מקרים ועל אופציות טיפוליות"

תמליצו לזוגות רופאים אחרים לעבוד יחד?
"כן כי אף פעם לא משעמם ותמיד יש מה לספר ולשתף. יש הרבה יתרונות כמו תחומי עניין דמים, הבנה עמוקה אחד של השני, יש עם מי לשתף חוויות ורגשות, מקבלים עדכונים זה מזו ועוד.. אבל יש כמובן גם חסרונות כמו להביא עבודה הביתה והקושי להפריד, ממש מצריך אותנו לפתח מנגנונים כיצד לא לדבר על עבודה בסופי שבוע ובזמן משפחה".

אילו תגובות אתם מקבלים כזוג במערכת?
"הרבה תגובות על כך שאנו דומים באישיות ובאופי.. וגם מקרים משעשעים כמו מטופלים שעברו אלי ממרפאה בכפר אחר וסיפרו לי על רופא המשפחה המקסים שהיה להם וכמה היה קשה לעזוב אותו..ואז אני מגלה שמדובר ברג'א בעלי..כמובן שזה מרגש ומחם את הלב".

"עבודה ברפואת משפחה דורשת ידע רב, מיומנויות תקשורת טובות, אמפטיה, מקצוענות ומסירות רבה" אומר ד"ר מרדכי הלפרין, מנהל מחלקת רפואת המשפחה בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי, ומנהל מרפאת קרית אליהו. "אך כשמצליחים – ההנאה מהתרומה רבה, המזור למטופלים והסיפוק מהקשר איתם מתגמל ומצדיק את המאמץ. אנחנו הגורם החשוב ביותר במערכת לבריאות מטופלינו".

בתקופת הקורונה, היו אלה רופאי המשפחה שניצבו בחזית. לרוב, בתנאי אי וודאות גדולים, במחסור, תוך שחיקה גדולה באמון הציבור, והובילו את ההסברה והטיפול כחוד החנית של מערכת הרפואה בישראל ובעולם. הם אלה שפגשו אותנו החולים פנים אל פנים ולמרות האתגרים הגדולים, עשו ימים כלילות למען הקהילה והיו שם עבור ציבור החולים וגם המודאגים. רוב רופאי המשפחה מעידים כי בחרו בהתמחות זו, על מנת לראות את האדם במכלול ולהעניק טיפול מנקודות מבט רפואית, מנטלית, פסיכולוגית ותרבותית.

עבור ד"ר מוהנד הואש, בן 29 מטמרה, בחירה ברפואת המשפחה היתה שליחות וכיבוד זכרו ופועלו של אביו הרופא. "מגיל 16 לוויתי את אבא שלי במרפאתו העצמאית בטמרה" מספר ד"ר הואש. "התחלתי לימודי רפואה בגיל 19 במולדובה, עבדתי כסטאז׳ר בבית חולים וולפסון. לאחר הסטאז׳ התחלתי את ההתמחות ברפואת המשפחה בכללית, וכיום אני גם עובד ומחזיק את המרפאה העצמאית של אבא ז״ל. בחרתי ברפואת משפחה מתוך היכרות מקרוב עם המקצוע. ליוויתי את אבי במהלך השנים במרפאה, והייתי תמיד במגע הדוק עם המקצוע. ידעתי שרפואת המשפחה הינה הרבה מעבר לרפואה שלמדנו באוניברסיטה. לנו כרופאי משפחה יש אפקט גדול על הבריאות בקהילה, לא רק בהיבטים הרפואיים אלא גם בהיבטים שונים בחייהם של המטופלים שלנו ושל המשפחות שלהם".

אשתו של מוהנד, ד"ר מונא נעמה הואש, עבדה בכלל עם אביה בעסק ליבוא ושיווק, ובגיל 16 נסעה ללמוד רפואה בארה"ב. כיום, שני בני הזוג מתמחים ברפואת הקהילה בכללית בקהילה. "במהלך הסטאז׳ בחרתי להתנסות חודשיים ברפואת המשפחה." מספרת מונא. "בהתחלה הייתה התלבטות, אבל לאחר שהייתה לי חפיפה והתנסות מעשית, ראיתי שזה מה שמתאים לי. אני מאמינה שלרופא משפחה יש את היכולת הכי גדולה להשפיע על המטופל ואיכות החיים שלו לטווח הארוך, כי הדבר הכי מיוחד וחשוב בהתמחות שלנו הוא הקשר בין מטפל-מטופל, והיכולת שלנו להסתכל על המטופל במספר היבטים -ביו פסיכוסוציאלית- וההדרכה לאורך שנות ההתמחות, מאפשרים לנו להשתמש בכלים האלה בכדי לעודד ולהעצים ולאפשר שינויים משמעותיים לאיכות החיים של המטופלים".

איך העבודה המשותפת משפרת את עבודתכם?

"תמיד מתייעצים בינינו. אנחנו חולקים את המידע בינינו, מדברים על מקרים קשים שנתקלנו בהם, שיטות טיפול, מידע חדש, קונפליקטים ואתגרים. תמיד מעניין לשמוע נקודת מבט של רופא אחר ובמיוחד ממין אחר, לדוגמא, באוכלוסיות שונות יש העדפה מצד הנשים להיבדק ע״י רופאות ופחות להיבדק על ידי רופאים, בגלל זה למונא יש יותר התנסות וחפיפה עם רפואת הנשים ולמוהנד יותר התנסות במקצועות אורטופדיה וכירורגיה. וזה אחד היתרונות בהיותנו שנינו רופאי משפחה עובדים ביחד ונחשפים לאוכלוסיות שונות.
החסרונות הם בעיקר האיזון בין עבודה -בית- משפחה, לו"ז עמוס וסדר יום".

איך אתם רואים את תפקיד רופא המשפחה וכיצד יתפתח בעתיד לדעתכם?

"הרופאים צעירים יותר וזה מקטין את הפער הבינדורי, ועוזר לנו בבניית קשר טוב עם המטופל, מה שמקל עלינו בתהליך האבחנתי והטיפולי. בנוסף, יש לנו יותר ניסיון בטכנולוגיה, אינטרנט, אפליקציות, אנחנו מיישמים את הידע הזה בחיפוש אחרי משאבים שונים ואפילו בתהליך טיפולי לפעמים". אומרת ד"ר מונא. "חשוב ללמוד כל החיים ולהתעדכן בהנחיות והספרות החדשים, ומצד שני להיות מנטור ולשתף את הרופאים החדשים במקרים בהם נתקל מהניסיון ולכוון אותם". "המקצוע מאוד התפתח בשנים האחרונות במיוחד אחרי שגדל מספר הצעירים העוסקים ברפואה והכניסו אנרגיות ורצון לקדם בריאות במיוחד בחברה הערבית". מוסיפה ד"ר ביסאן ח'לאיילה.

האם תמליצו לזוגות רופאים לעבוד יחד?

"מהחוויה שלנו אנחנו יכולים להגיד שכן, אפשר לעבוד ביחד." מסכמת ד"ר מונא הואש. "יש המון חוויות משותפות בינינו גם מבחינה מקצועית, דבר המאפשר לנו שיתוף ולהיות משאב נהדר שיכול לספק עזרה משמעותית בחיים המקצועיים. יש קשיים, אבל התמיכה ההדדית תורמת מאוד לחיים האישיים והמקצועיים".

"כללית הייתה הראשונה לפתח את המומחיות ברפואת המשפחה ומשקיעה רבות בטיפוחם של רופאי המשפחה, שהם אבן היסוד של הרפואה בקהילה. רופאי הכללית במחוז חיפה וגליל מערבי ראויים לכל ההערכה על מסירותם ותרומתם לבריאות מטופלי הכללית" בירך רונן נודלמן, מנהל המחוז.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here