התייבשות בקרב תינוקות – איך מזהים ומה עושים

0
322
צילום יחצ חו"ל

בעוד שאקלים הקיץ הישראלי ידוע ככזה לוהט במיוחד, בימים אלו הוכרז כי גל חום קיצוני בדרך לישראל עם טמפרטורות שיגיעו עד לכ-46 מעלות ולחות גבוה במיוחד באזור מישור החוף. בעוד שימים אלו עומדים להיות לא נעימים לנו המבוגרים, עבור ילדים קטנים הם עלולים להיות מסוכנים. תינוקות כמו מבוגרים מאבדים נוזלים רבים בחום ועלולים לסבול מהתייבשות בטמפרטורות קיצון. אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה למותג התינוקות NUBY, מוסמכת MA מספרת על סימני ההתייבשות בקרב תינוקות, כיצד ניתן למנוע ולטפל במידת הצורך.

הקצב המהיר בו אנו ההורים מחליפים חיתולים לילדים מידי יום מעיד על חילוף החומרים המהיר שמתרחש בגופם. כמו הגוף כולו, גם בטנו של התינוק קטנה ויכולה להכיל פחות תכולה מאדם בוגר ולכן כמות ההפרשות לצורך פינוי מקום היא גבוהה יותר. חילוף החומרים המהיר הוא גם הסיבה למנות המזון והנוזלים הרבים שאנו מאכילים אותם בהם במשך היום, בין אם בהנקה או באמצעות בקבוק.

כמה תינוק צריך לשתות?
התשובה לשאלה תלויה בגילו של התינוק ובמה הוא אוכל. כך, עד גיל חצי שנה לערך הנוזלים לגופו מגיעים דרך חלב האם בעת ההנקה או מהפורמולה המתאימה לגילם. כל עוד מצבם הבריאותי תקין והם לא מאבדים נוזלים, מה שיכל לקרות במצבי הקאה או שלשול למשל, אין צורך להוסיף נוזלים מעבר למה שניתן להם בדרך כלל. לאחר גיל זה, כשאנו מתחילים לשלב מוצקים בתזונת התינוק, חלק מהנוזלים יגיעו מהמזון, כמו ירקות או פירות למשל ואז נתחיל גם את החשיפה למים. במקביל, בשלב זה נצפה באופן טבעי להפחתה בכמות הפעמים שהתינוק מבקש לינוק או בקבוקים שניתן לו במשך היום. על כן נצטרף להוסיף לו מים ולזכור בכל יציאה מהבית לחום לקחת איתנו תמיד בקבוק מים מוכן לאחר גיל חצי שנה.

כיצד נוכל לדעת האם התינוק סובל מהתייבשות?
הסימנים המובהקים של התייבשות תהיה הקאה מאסיבית של הארוחה שאכל שאינה דומה לפליטה רגילה מבחינה כמותית או שלשול שבדרך כלל מלווה בחום. עם זאת, במידה ואכן הסתובבנו בחוץ במשך זמן ממושך כשמזג האוויר חם, יש להיות לערניים גם מספר סממנים נוספים בולטים פחות.

אילו תסמינים מחייבים התייעצות רפואית?
* אדישות, התינוק לא מתקשר ולא מגיב.
* ריריות יבשות ולעיתים גם שפתיים יבשות וסדוקות.
* עיניים שקועות.
* התינוק מעל גיל שלושה חודשים ובוכה בכי ללא דמעות.
* עור יבש- ניתן לבדוק זאת על ידי צביטתו. באם העור אינו אלסטי ונשאר בצורת הצביטה, ייתכן והגוף התייבש.
*ירידת תפוקת שתן- במידה והחיתול התינק נשאר יבש במשך שעתיים- שלוש או באם החלפנו פחות מ-6 חיתולים רטובים ביממה, הרי שהדבר עלול להעיד על ירידה במתן שתן ולהוות סממן להתייבשות.
* צבע השתן כהה במיוחד ובעל ריח חריף
* מרפס קדמי שקוע .

מהם תסמינים קיצוניים להתייבשות?
מעבר לתסמינים הרגילים שעלולים להעיד על התייבשות, ישנם כאלו שעם הופעתם יש לגשת באופן מידי לטיפול רפואי על מנת לקבל עירוי נוזלים לווריד:
* התינוק לא נתן שתן במשך שש שעות.
* התינוק מאוד לא רגוע.
* ישנוני בצורה בלתי רגילה ואינו מגיב אלינו כלל.
* בעל ידיים ורגליים קרות ו / או מראה של כתמים על העור.

כיצד נטפל בתינוק במצב התייבשות?
באם התינוק משלשל או מקיא, ננסה להציע לו לינוק או את הפורמולה בבקבוק בדחיפות הרגילה ואף מעבר לה. נהיה סבלניים עם התינוק, שכן יתכן שישתה בכל פעם כמות פחותה, אך חשוב לעקוב שבמכלול הפעמים בהם שתה הכמות היא סך הכל גדולה יותר מבדרך כלל, על מנת שישלים חוסרים שאבדו בגופו. במידה והתינוק מקיא, יש לחכות שעה מרגע ההקאה ולאחר מכן לנסות לתת לו כפית של נוזל בכל 10 דקות במשך שעה. אם התינוק קטן מגיל חצי שנה נציע הנקה או בקבוק קטן ואם גדול מחצי שנה נציע מים. אם ההקאה עדיין נמשכת, יש להעלות את הכמות בכל פעם. במידה וכמות הנוזלים שאבדה גדלה, כדאי להתייעץ עם הרופא גם על תוסף אלקטרוליטים שישיבו לו נתרן ואשלגן שאולי יצאו גם הם מהגוף בהקאה והשלשול.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here