אספרטיים – כל מה שרציתם לדעת וכיצד לנהוג

0
176
צילום יחצ

לאחר הודעת ארגון הבריאות העולמי שיצאה בימים אלו, לפיה אספרטיים יוכנס לרשימת החומרים המזיקים, תמר ידין, דיאטנית קלינית ,יועצת לחברת הרבלייף מסבירה כל מה שצריך לדעת על אספרטיים וכיצד כדאי לנהוג:

אספרטיים הוא הממתיק המלאכותי הנפוץ בעולם ומצוי באלפי מוצרי מזון ומשקה, לרבות משקאות דיאט (דיאט קולה, דיאט ספרייט), מוצרי חלב דיאטטיים, עוגיות ומאפים דלי קלוריות ואפילו בתרופות. ארגון הבריאות העולמי הודיע בשבוע שעבר, כי בחודש הקרוב יכריז, שהאספרטיים עלול לסרטן, הודעה שעתידה לטלטל את שוק המשקאות והמזון הדיאטטי שנאמד במיליארדי דולרים לשנה.

הודעה זו תתקבל לאחר שב -1981 הכריז ארגון הבריאות העולמי כי האספרטיים בטוח לשימוש, בצריכה סבירה. לשם המחשה, נקבע, כי יש לצרוך כמויות גדולות מאוד של משקה דיאטטי (12-36 פחיות משקה דיאטטי ליום!) כדי להגיע לכדי סיכון בריאותי ממשי לאדם במשקל של 60 ק"ג. כן נקבעה ע"י הFDA, הצריכה המקסימלית של אספרטיים בקרב בני אדם, ככזו שצריכה להיות נמוכה מ-40 מ"ג לק"ג משקל גוף באירופה ו 50 מ"ג לקילו בארה"ב.

בהודעה העדכנית שפרסם ארגון הבריאות ושנקבעה לאחר פרסום של הועדה לחקר הסרטן, אין התייחסות למינונים ונקבע, כי ועדה נפרדת תקבע את המינונים הבטוחים לשימוש באספרטיים. יש לציין, כי הודעה זו התקבלה לאחר שבחודש שעבר פרסם ארגון הבריאות העולמי המלצה נוספת, כי ממתיקים מלאכותיים אינם יעילים לצרכי ירידה במשקל.

מבולבלים? בואו נבחן את ההיסטוריה של הממתיקים המלאכותיים ואת הרכבם כדי לקבוע כיצד לנהוג:
הממתיק המלאכותי הראשון שנתגלה במקרה היה סכרין, עוד בסוף המאה ה-19, ונעשה בו שימוש כתחליף לסוכרוז. אולם בשל טעם לוואי מריר הפסיקו להשתמש בו. לאחריו פיתחו ממציאים את הסינלאמאייט Cynlamate, שהיה טעים בהרבה וללא אותו טעם לוואי מריר, אולם הוא נאסר לשימוש בארה"ב בשנות ה-70 של המאה העשרים ע"י ה FDA בשל חשש כי מגדיל את הסיכוי ללקות בסרטן.

על רקע זה החלו לעשות שימוש בממתיק אספרטיים החל משנת 1981 ועד היום. הוא נחשב כפריצת דרך ושווק בהתחלה תחת השם Nutra sweet ורק בהמשך קיבל את שמו הנפוץ- אספרטיים. האספרטיים, ככל הממתיקים המלאכותיים, נועד להחליף את מולקולת הסוכר כתחליף דל קלוריות. מידת המתיקות שלו גבוהה פי 180-200 מסוכרוז- סוכר טבעי, ב"עלות" קלוריות אפסית. לא פלא, אם כך, שהפך לנפוץ ביותר ונמצא במוצרי מזון, ומשקאות רבים כל כך.

הרכב האספרטיים:
האספרטיים מורכב מ-3 רכיבים: פנילאלנין, חומצה אספרטית ומתנול. שני הראשונים הן חומצות אמינו (אבני הבניין של החלבון) שנמצאות במזון שלנו באופן טבעי. הן אינן מזיקות כאשר צורכים אותן בדרך הטבע- דרך מזונות, אך עלולות להזיק למערכת העצבים כאשר נצרכות לבדן. האספרטיים מתפרק מיידית לשלושת רכיביו, עוד לפני שהגיע למערכת העיכול, ולכן קיים חשש שצריכה מוגברת שלו עלולה לפגוע במערכת העצבים. הרכיב השלישי באספרטיים הוא מתנול. הוא מתפרק לרעלן בשם פורמלהייד, הידוע כרעיל ביותר. במחקרים רבים שבדקו את בטיחותו נקבע, כי הפורמלהייד עלול לשנות את מבנה ה DNA וכך לגרום לסרטן.

יתרה מכך, נמצא כי משקאות דיאט מועדים במיוחד להוות סכנה לא רק בגלל הכמויות הגדולות של האספרטיים שבהם, והעובדה כי קל יותר לצרוך משקה בכמויות גדולות ממזון, ובכך להגדיל את כמות האספרטיים הנצרכת, אלא כי במהלך ההובלה לחנויות, הבקבוקים מאופסנים בתנאי מזג אוויר משתנים: חום או קור, -תלוי בעונה. נמצא, כי חשיפה ממושכת לחום גורמת למרכיב הפנילאלין להתפרק לחומר מסרטן ידוע ומוכר ואילו טמפרטורה נמוכה גורמת למתנול להתפרק לרעלן פורמלהייד. מכאן, שהובלת הבקבוקים חושפת את המשקאות לטמפרטורות שעלולות לעודד שחרור רעלים מסוכן.
בנוסף, ממסמך שפרסם ארגון הבריאות העולמי לאחרונה עולה, כי השימוש בתחליפי סוכר אינו מוביל להרזיה או מסייע בשליטה על המשקל בטווח הארוך, ואף עלול להגביר את הסיכון ללקות בסוכרת סוג 2. זאת בשל העובדה כי תחליפי הסוכר אינם תרכובת טבעית, הגוף ומנגנון הפרשת האינסולין אינו יודע כיצד להגיב להם ובסופו של יום הם יוצרים בלבול במנגנון הפרשת האינסולין וכך גורמים לעמידות לאינסולין, לסוכרת ולהשמנה.

כן מצאו החוקרים קשר בין תופעות בריאותיות שונות לבין שימוש בממתיקים מלאכותיים, ביניהן: דיכאון, מיגרנות, תפרחות עור, בעיות נוירולוגיות שונות, אפילפסיה וכמובן סכנה מוגברת ללקות בסרטן, שנמצא שגבוהה יותר אצל אנשים עם בעיות בריאותיות אחרות. מחקר נוסף שנעשה בנשים בהריון קבע, כי צריכה מוגברת של אספרטיים אצל נשים בהריון עלולה להגדיל את הסיכוי של הצאצא לחלות בסרטן.

השורה התחתונה: לאור העובדה, כי התפרסמה אזהרה חלקית, ללא התייחסות למינונים מומלצים, הייתי אומרת כי אין חדש תחת השמש. ידוע לכולם, כי כמויות גבוהות של אספרטיים, כממתיקים מלאכותיים שקדמו לו ומפורטים במאמר, עלולות להיות מסרטנות, השאלה רק באילו מינונים. עם זאת, דווקא ההכרזה מהחודש שעבר, בדבר אי האפקטיביות של הממתיק המלאכותי במניעת השמנה ואף הסכנות הטמונות בשימוש בו בקרב חולי סכרת נותנת תוקף למחקרים קודמים ומעלה את סימן השאלה לגבי הטיפול במחלות הסכרת שנפוצות ומתגברות משנה לשנה.