מה זה קטרקט ואיך ניתן לטפל בו?

0
569
קרדיט ISTOCK

קטרקט היא עכירות בעדשת העין המונעת מקרני האור לעבור דרך העדשה ולהתמקד ברשתית. הרשתית היא רירית, רקמה הרגישה לאור והיא ממוקמת בחלק האחורי של העין. עכירות זו, היוצרת את הקטרקט, מתרחשת כאשר חלק מהחלבון המרכיב את עדשת העין מתחיל לשנות את המבנה שלו ולהעכיר את העדשה. מה זה קטרקט ומה הדרכים לטפל בו, אתם מזומנים לקרוא במאמר שלפניכם.

מה זה קטרקט?

כאמור מדובר בעדשת עין עכורה המגבילה את הראייה בצורה משמעותית. בשלביו הראשונים הקטרקט עדיין לא פוגע בראייה. העכירות היא רק בשטח קטן של העדשה ועדיין לא מכסה את כולה. אך עם הזמן הוא מחמיר והעדשה הופכת משקופה לבעלת צבע חום-צהבהב המוסיף גוון חום לראייה.

קטרקט אינו יכול לעבור מעין אחת לשנייה, אך לרוב הוא מופיע בשתי העיניים אך לא בעוצמה שווה. קיימים סוגים שונים של קטרקט בעין. קטרקט הקשור לגיל, רוב רובו של הקטרקט קשור לגיל מבוגר. יש גם קטרקט מולד, תינוקות שנולדים עם קטרקט או ילדים המפתחים אותו בילדות. חלק מהקטרקט המולד אינו משפיע על הראייה אך יש מקרים בהם צריך להסירו.

קטרקט משני. זהו הוא קטרקט הנגרם בשל מחלה אחרת בגוף, לרוב סכרת, או בשל שימוש בסטרואידים. וקיים גם קטרקט כתוצאה מטראומה אשר נגרמה לעין בשל פציעה.

איך מטפלים בקטרקט

לרוב מגיע שלב בו לא ניתן להימנע מניתוח להסרת העדשה העכורה והחלפתה בעדשה מלאכותית חדשה. רופא עיניים פרטי יחליט לרוב שיש לבצע ניתוח קטרקט כאשר הראייה היא 20/40 או פחות. ראייה כזו משפיעה על התפקוד היומיומי, על התעסוקה ועל פעילויות שונות ובעיקר על נהיגה.

הניתוח מתבצע כל פעם בעין אחת. ניתוח קטרקט מתקיים בחדר ניתוח, עם הרדמה מקומית וניתן להשתחרר מבית החולים לאחר כמה שעות. במהלך הלילה יש לחבוש רטייה המכסה את העין כדי להגן עליה. למחרת הניתוח מתקיימת ביקורת אצל הרופא. בשבוע-שבועיים הראשונים לאחר הניתוח לא מומלץ להרים משאות כבדים ולהתכופף. במשך כשלושה שבועות מזליפים טיפות כדי למנוע התפתחות זיהומים.

ניתוחי הקטרקט המקובלים הם באמצעות מכשיר אולטרה סאונד זעיר המוחדר דרך חתך קטן השובר את העדשה בעין. לאחר מכן היא נשאבת ומותקנת במקומה עדשה מלאכותית חדשה. שיטה נוספת היא ניתוח קטרקט בלייזר בו החתך הזעיר נעשה באמצעות לייזר. הסרת קטרקט בלייזר הוא ניתוח חדשני המאפשר מידת דיוק מרבית ביצירת החתך.

לפגישת יעוץ ואבחון ולמידע נוסף על ניתוחי קטרקט בלייזר פנו למרפאתו של ד"ר אסף קרץ מומחה בניתוחי קטרקט בלייזר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here