מידע וטיפים איך לשמור על העיניים בחורף

0
1242
צילום: אור פרבוזניק

למרות עונת החורף היחסית קצרה שלנו בישראל, עדיין העיניים שלנו עלולות לסבול ממחלות החורף ומהיובש הנגרם מהקור העז. מה עושים?

ארזה פרוכטר, אופטומטריסטית  קלינית B.Sc חברת ועד מועצת האופטומטריסטים מעניקים טיפים והסברים איך עלינו לשמור על העיניים בחורף הישראלי:

ישנם מספר דברים שעלינו לשים לב", אומרת ארזה, לדוגמא, האם יש קשר בין הגודש באף והגרון הבוער לבין תחושת הגירוי בעיניים ? התשובה חיובית: דלקת עיניים יכולה ללוות מחלות דרכי הנשימה העליונות , שנפוצות מאד בתקופת החורף. דלקות עיניים יכולות להיגרם מנגיף והן השכיחות מחיידק או רקע אלרגי.

מה הסימנים של דלקת עיניים נגיפית?  אודם מקומי, תחושת גוף זר, דמעת ,גירוי בעיניים ,הפרשה מימית ורגישות לאור. סימנים נוספים שיכולים להופיע בחלק מהמקרים , דימומים נקודתיים בלובן , נפיחות בעפעפיים.  לרוב סימנים אילו מופיעים בשתי העיניים , אך לעיתים בעין אחת .

מה הטיפול? "דלקת הנגרמת מנגיף יכולה לעבור ללא טיפול אבל אם בכל זאת מחליטים לטפל ניתן לקצר את משך המחלה ולמנוע סיבוכים" מסבירה ארזה. "הטיפול מתבסס על הנחת קומפרסים קרים על העינים. טיפות המכילות תרופות אנטי דלקתיות, וטיפות המכילות אנטיביוטיקה".

האם הדלקת מדבקת ? כן ! "רוב הדלקות הנגיפיות מדבקות .מומלץ להימנע ממגע ישיר עם מי שלקה במחלה" אומרת ארזה "להימנע משימוש במגבות פנים משותפות ולשטוף ידיים היטב לאחר הטיפול בעיניים"

האם אפשר לשלוח ילד לגן או בית ספר? מומלץ לא! "חשוב להשאיר ילד בבית כדי למנוע הדבקה במסגרות" אומרת ארזה

עיניים יבשות בזמן החורף – "הרבה סובלים מיובש עם שימוש במזגני החימום, מסבירה ארזה, הסימנים הם יובש, חום שגורמים לשכבת הדמעות להתאדות

הפיתרון אומרת ארזה הוא להימנע להיות באוויר יבש ומרוח ישירה. כאשר סובלים מיובש יש להיעזר בתחליף דמעות ללא חומר משמר

גם בחורף צריך הגנה של משקפי שמש – השמש החורפית מטעה וניתן לחשוב שהיא לא מזיקה, אומרת ארזה, אך למעשה היא מסוכנת ויש צורך להתגונן מפניה. לכן המלצתי היא שהרכבת משקפי שמש הינה חובה להגנה גם בחורף הישראלי .

האם יש נגיף שצריך להיזהר ממנו? כן . אחד הנגיפים השכיחים הוא אדנו וירוס , נגיף זה גורם למחלות בדרכי הנשימה העליונות , עובר מאדם לאדם במגע ישיר על ידי הפרשות הגוף כולל רוק ועינים" . ההדבקה שכיחה בחורף ובאביב . טיפול בדלקת זאת דומה לטיפול בדלקת נגיפית עם זאת ,כאשר יש משקעים בקרנית יש לטפל עם סטיר ואדים מספר שבועות עד חודשים יד להעלמותם של המשקעים בגלל שאין חיסון חשוב להימנע " אומרת ארזה.

ועוד עובדות שלא ידעת על – עיניים

  1. העיניים שלנו יכולות לעבד 36000 סיביות של מידע כל שעה, ומעל 50% מפעילות המוח מוקדשת לעין .
  2. בממוצע העיניים שלנו ממצמצות 17 פעמים בדקה, 14280 פעמים ביום, ו2.5 מליון פעמים בשנייה. משך זמן המצמוץ משתנה מאדם לאדם, ומושפע מגורמים סביבתיים כמו עייפות, חולי, פציעות בעין ותרופות
  3. בתוחלת חיים ממוצעת העיניים שלנו רואות בערך 24 מליון תמונות שונות, ובכל נקודת זמן מסוגלת העין להפעיל מאות שרירים ואיברים
  4. העין האנושית רואה רק 3 צבעים אדום ,כחול ,וירוק , כל שאר הצבעים הם שילובים שלהם.
  5. האישונים שלנו מתרחבים בערך 45% כשאתם מסתכלים על מישו שאתם אוהבים. האישונים מתרחבים גם בסכנה ובמתח
  6. כל עין מכילה 107 מיליון תאים וכולם רגישים לאור. התאים מורכבים מתאי קנה המסיידים להבחין בין שחור לבן, ותאי המדוכים מסייעים לנו לראות צבעים
  7. העין שלנו היא בערך ברוחב 2.5 סמ ושוקלת 8 גרם. העין דומה לכדור ונמצאת בתוך מבנה גרמי בצורת פרמידה שכובה, שבסיסה החלול בחזית ארובת העין
  8. הקרנית של הני אדם דומה לזו של הכרישים כך שמשתמשים בקרניות של כרישים בניתוחי עינים
  9. אחד מכל 12 גברים סובל מעיוורון צבעים כלשהו. עיוורון צבעים לעיתים לקות שאינה מורגשת
  10. העין יכולה להתמקד ב50 אובייקטים שונים בשנייה אחת היכולת המדהימה הזו מתרחשת בשיר המהירות אך לא בו זמנית .
צילום: אור פרבוזניק

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here