אימפטיגו – מחלת העור המדבקת בקרב ילדים

0
187
צילום: אלון שפרנסקי

עם ימי הקיץ הקופחים, ניכרת עלייה בכמות הסובלים מפריחות שונות בעור, כשאחת מהן מתפשטת במהירות בקרב ילדי ישראל ומצליחה להדאיג הורים רבים. בעקבות פוסט של אם בפייסבוק שפורסם בשבוע האחרון והפך לויראלי, בו היא פרסמה תמונה של פצעי עור מסתוריים שהופיעו אצל ילדיה,גרר תגובות רבות והשתרשרות של שיח מדאיג, שהצליח לתפוס כותרות. הורים רבים ואחרים ממקומות שונים בארץ, העלו בתגובות את התפשטות התופעה אצל ילדיהם מה שהעלה את סף החרדה. רופאי עור ניתחו את התופעה וזיהו כי מדובר במחלה שכיחה שמתרפצת בעיקר בחודשי הקיץאימפטיגו, פריחה טורדנית במיוחד בעלת שיעור הדבקה גבוה.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויו"ר החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית, מסבירה את התסמינים הגורמים למחלה ומה הם דרכי הטפול: "פריחה זו מאופיינת בנגעים אדומים שבהתחלה נראים כשלפוחיות רופפות. מהר מאד הן מתבקעות והופכות לפצע פתוח אדום המכוסה לרוב בגלד צהוב-חום במראה אופייני. הפריחה מדבקת מאוד במגע ונוטה להתפשט במהירות ממקום למקום ובאנשים שבאים במגע הדוק וצפוף" .

עוד מוסיפה אקרמן כי ניתן להקטין את הסיכון להדבקה במחלה כך : "ההידבקות במחלה נגרמת ממגע ישיר עם הפצעים והפרשות החולה או ממגע עם חפצים נגועים (כגון מגבות ומצעים). היא לא מתפשטת דרך האוויר אך היא מאוד מאוד מדבקת, לכן חשוב מאד לשמור על היעדר מגע עד כמה שניתן כולל שטיפות ידיים מרובות, ממש כמו בימי הקורונה" מזכירה ד"ר אקרמן.

כמו כן מדגישה הד"ר כי :"מי שנדבק במחלה צריך להימנע מהגעה למסגרות : גן, בית ספר וקייטנה , וכן לקחת אחריות במקומות ציבוריים בהם שוהים ילדים נוספים כמו : בריכה, ג'ימבורי וכיוצ"ב. כמו כן אסור להשתמש במגבות מצעים משותפים יחד עם אדם חולה".

הגורם למחלה הזו הוא חיידק מסוג סטרפטוקוקוס פיוגנס או סטפילוקוקוס זהוב (אשר עלולים לשכון בעור בקביעות או לחדור אליו מבחוץ). למזלנו, הוא מגיב בצורה מצויינת לטיפול אנטיביוטי- ברגע שיש נגע אחד או כמה בודדים אפשר להשתלט על המחלה עם טיפול במשחות בלבד. אחרי שמורחים תכשיר אנטביוטי על העור יש לשטוף ידיים או למרוח אותו עם כפפות. ד"ר אקרמן ממליצה להשתמש בחבישה או בגד על הפצעים כדי להימנע ממגע והדבקה של אותו אדם בעוד מקומות. אם המחלה לא התפשטה מעבר לרמה סבירה יש ליטול אנטיביוטיקה בכדורים או סירופ.

לרוב המחלה חולפת תוך מספר ימים ללא הותרת סימן או צלקת, אולם גירוד חוזר של האיזור יכול לגרום לכתמים וצלקות ולכן יש להיזהר."זוהי מחלה מתסכלת ומאוד מדבקת, אבל טיפול פשוט פותר את הבעיה" מסבירה ד"ר להבית אקרמן. המחלה שכיחה מאוד אצל תינוקות וילדים אבל יכולה להתפתח גם במבוגרים. חשוב לדעת שהתסמינים יכולים להיראות אחרת באנשים מדוכאי חיסון או בתינוקות קטנים ולכם על תסמין דומה שמתפשט מהר יש לפנות לקבלת ייעוץ רפואי בהקדם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here