סוגים שונים של פצעים ודרכי הטיפול בהם

0
1225
פצעים בגוף
קרדיט FREEPIK

לא פעם העור שלנו נפצע בנסיבות שונות וזקוק לטיפול. במרבית המקרים מדובר בפצעים פשוטים יחסית שניתנים לטיפול בבית והם מחלימים באופן די מהיר. יחד עם זאת, ישנן קטגוריות שונות של פצעים בגוף, כאשר בכל קטגוריה קיימים תתי סוגים אשר כל אחד מהם מצריך התייחסות שונה.

מה ההבדל בין פצעים כרוניים ואקוטיים

בעיקרון יש שתי קטגוריות של סוגי פצעים בגוף. קטגוריה אחת נקראת פצעים כרוניים, כלומר פצעים שאינם מחלימים מעצמם בצורה מהירה ונדרשים להתייחסות מיוחדת ולטיפול יותר מורכב וממושך. למעשה בפצעים האלו יש צורך לערב עוד מערכות הקשורות להיווצרות ולריפוי, ומטבע הדברים הם גם גורמים יותר כאב וסבל. לעומת זאת הקטגוריה של פצעים אקוטיים היא כל הפצעים המוכרים לנו מהיומיום כגון שיפשופים ושריטות, ובמקרים כאלו בדרך כלל אין צורך בטיפול יוצא דופן.

פצעים אקוטיים שכן מצריכים התערבות מיוחדת

דוגמא לפצע אקוטי שעלול להפוך גם לכרוני הוא פצעים שנוצרים בהליכים כירורגיים. במרבית המקרים פצעים שנשארים אחרי ניתוחים נסגרים ומתרפאים בלי קושי מיוחד, אבל לעיתים נוצרים זיהומים או שקשה לגוף להחלים בגלל מחלות רקע שונות. על כן בפצעים כאלו ישנה חשיבות גדולה להקפדה על היגיינה טובה ולביצוע חבישות לפי הנחיות הרופאים, כמו גם למעקב רפואי ובדיקות להופעת זיהומי.ם למעשה הדבר נכון גם במקרים של פצעים עקב מכות, תאונות או כוויות שלרוב מחלימים באופן יחסית מהיר, רק חשוב לטפל בהם היטב כדי למנוע מהם להזדהם ולהפוך למורכבים וכרוניים.

דוגמאות לפצע כרוני

יש סוגים שונים של פצעים כרוניים ולמען הדוגמה נדבר על פצעי לחץ. מדובר בנזקים שנגרמים לעור וגם לרקמות עמוקות יותר עקב לחצים ממושכים או שילוב של כוחות גזירה ולחצים, הנפוצים במיוחד אצל אנשים שמרותקים לכיסאות גלגלים ולמיטות. הטיפול בפצעים כאלו עשוי לכלול למשל שינויי תנוחה, שינויים בתזונה, שימוש בכריות אוויר ומזרונים מיוחדים, ועוד. מדובר בפצעים שחייבים לטפל בהם באופן מהיר ומתאים כדי למנוע החמרה שמובילה לכאבים, לסבל ולעיתים גם לצורך בקטיעת איברים ולסכנת חיים.

יש לציין שבקטגוריה הכרונית ישנם עוד סוגים נוספים של פצעים, כמו למשל כיבים סוכרתיים או כף רגל סוכרתית, הנוצרים בגלל נזקים לכלי דם קטנים ולעצבים בגין מחלת הסוכרת. זאת בנוסף לכיבים ורידיים שנוצרים בגלל אי ספיקה ורידית, כיבים עורקיים הקשורים בחסימה של עורקי הרגליים, ועוד.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here