כיצד להגן על כף רגל סוכרתית?

0
1305
כף רגל סוכרתית
קרדיט FREEPIK

במדינת ישראל חיים נכון להיום יותר מחצי מיליון אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 1 או 2. כידוע מדובר במחלה שבה רמות הסוכר בדם גבוהות מידי ונפגעים תאי עצב וכלי דם של איברים שונים. מכיוון שקיימת פגיעה בתאי עצב נוצרת לעיתים חוסר תחושה בגפיים, תופעה הנקראת נוירופתיה סוכרתית. במצב זה אנשים עלולים לדרוך על עצמים חדים, להיפצע או להיחתך ואינם חשים בכך.

למעשה נוירופתיה סוכרתית מופיעה אצל מחצית מהאנשים שחולים בסוכרת מסוג 2, דבר המעמיד אותם בסיכון גבוה לפיתוח פצעים בכף הרגל. למעשה הסיכוי לפתח פצעים בכף הרגל עומד על כ- 20% ואצל 25% מהחולים מדובר בפצעים שלעולם לא יחלימו, ואצל כמעט שליש מהם הפצעים עלולים להוביל לקטיעה ואפילו למוות. לכן ישנה חשיבות עליונה למניעת פצעים בכף רגל סוכרתית ולקבלת טיפול מהיר וטוב המקטין באופן משמעותי את הסיכון לקטיעה. אלו פצעים שעלולים להזדהם בקלות ואילו תהליך הריפוי שלהם ארוך ומורכב, לכן צריך לערב גישה כוללנית עם טיפול מיידי בפצע שכבר הופיע.

שמירה וטיפול בכף רגל סוכרתית

קודם כל חשוב למנוע את הפצעים מראש וזאת על ידי שמירה על כף רגל סכרתית, בין היתר על ידי הגעה לבדיקות תקופתיות בקופת חולים, התאמה של נעליים רחבות ונוחות, שמירת היגיינה של כף הרגל, מריחת קרם לחות, חיתוך של ציפורניים בקו ישר, בדיקה של טמפרטורת המים בזמן רחצה, הימנעות מהליכה ברגליים יחפות, איזון של ערכי הסוכר בדם באמצעות פעילות גופנית, וכמובן טיפול מיידי ומהיר בכל פצע באמצעות אנשי מקצוע.

חשוב לדעת שיש גם טכנולוגיות חדשות לשימוש ביתי שיכולות להועיל מאוד לטיפול בפצעים קיימים. כך למשל, מערכת נטרוקס עם מכשיר קטן וקומפקטי שמעשיר פצעים קיימים בחמצן ולחות, ותורם דאגה לריפוי מהיר ולמניעה של סיבוכים רפואיים, כאב וסבל. מדובר במערכת שמתאימה לטיפול גם בפצעים סוכרתיים וגם בכיבים ורידיים ופצעים אחרים. היעלות של טיפול זה נבדקה במספר גדול של מחקרים קליניים ונמצאה חיובית וגבוהה, לפיכך הוא זמין כיום למבוטחים בקופות החולים עם הפניית רופא.

אפשר לדמיין את נטרוקס בתור מחולל חמצן קומפקטי שמזין את הפצעים באופן ישיר בחמצן טהור ובלחות. אפשר לשאת את המכשיר על המותניים, בכיס או על הרגל, הוא אינו מרעיש ואפשר להשתמש בו גם בלילה לקבלת טיפול רצוף, וכל זאת בצורה דיסקרטית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here