שעת חירום – התמודדות ילדים

0
1007

בימים אלה של הסלמה ביטחונית, ילדים רבים חווים לחץ וחרדה. פנינו למומחים של מאוחדת כדי לקבל טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם תחושת הלחץ והחרדה של הילדים.

זכרו כי תחושות ותגובות הלחץ הן בריאות ונורמליות למציאות הלא נורמלית. לאור המצב בדרום, נפתח מוקד סיוע למטופלי מאוחדת

 

גיא גרנות, פסיכולוג שיקומי מומחה ורכז בריאות הנפש במרחב נגב של מאוחדת: "תגובות דחק הינן טבעיות ונחוצות במצבים בהם אנו חשים איום. במצבי חשיפה לאיום יכולות להופיע מגוון של תגובות גופניות, רגשיות וחשיבתיות שבדרך כלל עוברות עם הסרת האיום ואין זה אומר שמדובר בהפרעת חרדה שתישאר איתנו בהכרח לאחר מכן".

לפני שניגשים להבין מה עובר על הילדים, הקדישו רגע לעצמכם. נסו להבין מה עוזר לכם להתמודד עם מצבים דומים בעבר, (מה עזר בעבר? תמיכה חברתית? נסיעה למקום אחר? אולי פשוט להשקיע בעבודה), מה מגביר אצלכם את החרדה (מבזקי חדשות? התראות צבע אדום לא באזורכם?).

הילדים מסתכלים על הוריהם ולומדים דפוסי התמודדות, לכן רצוי שאלו יהיו יעילים. הפעילו את הילדים בבית ותנו להם להיות פעילים ומועילים. פנו לגורמי בריאות הנפש לקבלת הכוונה וייעוץ במקרה הצורך.

 

  1. שנו את הפרשנות- צבע אדום הוא הגנה ולא סכנה. הבנה זו אמנם לא מונעת את הבהלה לרעש האזעקה אבל היא יכולה לעזור להירגע מהר יותר. הסבירו לילידכם כי צבע אדום שומר מפגיעה כפי שרמזור אדום מונע תאונה.

 

  1. נשמו יחד עם ילדיכם– ויסות הנשימה הנה טכניקה לאיזון רמת העוררות

של הגוף. תרגלו עם ילדיכם נשימה באמצעות קשית, הנשימה האיטית הינה נשימה נינוחה ונעימה אך איטית יותר מאשר קצב הנשימה הרגיל שלנו. קצב נשימה רגיל נע בין 12-18 נשימות בדקה. בתרגיל זה ננסה לנשום בקצב של 6-8 נשימות בדקה.

החזיקו את הקשית בפה, הכניסו אויר דרך האף והוציאו אותו דרך הקשית, הכנסת אוויר לא מאומצת והוצאת אוויר איטית ורציפה. פשוט תנו לאוויר להיכנס בעזרת נשימה מעט עמוקה יותר מהרגיל.

הניחו שתי ידיים על הבטן, ושימו לב כי בזמן הכנסת האוויר שלא בית החזה מתרומם אלא הבטן.
הוציאו את האוויר באיטיות, משך זמן הוצאת האוויר יהיה בערך כפול ממשך הכנסת האויר.
תרגלו יחד נשימה זו כחמש דקות. בתום התרגול שימו לב לתחושות בגוף, האם אתם יותר נינוחים? יותר רגועים? שתפו את בני משפחתכם בתחושותיכם.

 

  1. הרפו יחד את השרירים- כיווץ ושחרור השרירים יסייעו לאזן את המתח בשרירים- שחקו עם הילדים בשיעור פעילות גופנית כל פעם בתורו – תרגיל כיווץ למשך 5 שניות ולאחר מכן שחרור של חמש שניות. חשוב לזכור לנשום במהלך

התרגיל.

 

תרגילים לדוגמא:

  1. לאגרף את כפות הידיים חזק ולשחרר
  2. להרים חזק את הכתפיים לתנוחת "לא רוצה" ולשחרר
  3. להרים ידיים גבוה לשמיים ולשחרר.
  4. להכניס את הבטן עד שפוגשת את הגב ולשחרר
  5. לישר את הרגליים ולשחרר
  6. לעשות פרצוף כועס תוך כיווץ הגבות והפה ולשחרר
  7. לחייך חיוך ענק ולשחרר.

 

בתום התרגול שימו לב לתחושות בגוף, האם אתם יותר נינוחים? יותר רגועים? שתפו את בני משפחתכם בתחושותיכם.

צרו אוירה נעימה בבית, המעיטו את הצפייה בחדשות והרבו במשחקים משותפים.

 

 

מאוחדת מפעילה קו סיוע לתמיכה נפשית:

בעקבות מבצע "עלות השחר", קופ"ח מאוחדת מפעילה קו סיוע לתמיכה נפשית. המוקד פעיל 24/7 ומאויש על ידי עובדים סוציאליים ופסיכולוגים בטלפון – 3833*

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here