אחות הסוכרת: צומת של ידע, תיאום וטיפול

0
1912
אחות הסוכרת: צומת של ידע, תיאום וטיפול
קרדיט pixabay

מגיפת הסוכרת מסוג 2 הולכת ומתעצמת בעשורים האחרונים. למעשה, סוכרת היא המחלה הכרונית הראשונה שהוגדרה כמגיפה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO). סיבה מרכזית לגידול בהיקף התחלואה היא אורח חיים לא בריא, המתבטא בתזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית.

אחות הסוכרת ממלאת מקום מרכזי בטיפול השוטף במחלה – וניצבת כיום בפני אתגרים חדשים ומורכבים מאי-פעם. כך לגבי העלייה המתמדת במספר הסוכרתיים, וכך לגבי היארעות סוכרת מסוג 2 בגיל צעיר יותר. אתגר נוסף נוגע למיצוי הפוטנציאל המלא אותו מביאים טכנולוגיות מתוחכמות וסוגי טיפול חדשניים, המאפשרים הרחבת הידע ושיפור מיומנויות טיפוליות – עד כדי ניהול מחלה מותאם אישית. 

דוגמא טובה לטכנולוגיה חדשה כזאת מציגה מערכת פריסטייל ליברה, אשר מקלה על המטופל ומנטרת את רמות הסוכר באופן רציף ומדויק. פריסטייל ליברה משלבת חיישן המחובר לגוף יחד עם סורק בו משתמש המטופל על מנת לסרוק את זרוע היד ולנטר את רמות הסוכר באופן מדויק ורציף. חיצי מגמה אותם מציג המכשיר מאפשרים לזהות עליות וירידות ברמות הסוכר, לצד תצוגה גרפית של רמות הסוכר בשמונה השעות האחרונות, כמו גם חץ מגמה המורה האם הערך הנמדד ברגע נתון הוא חלק מתהליך של עלייה ברמת הסוכר – או שמדובר דווקא בירידה. 

אתגר נוסף עימו מתמודדת האחות נוגע לניהול המחלה בשיתוף צוות רב תחומי. האחות מהווה צומת מקצועי מייעץ ומנחה בתחומה, ואחראית על הקשר בין הגורמים השונים המעורבים בטיפול במחלה. מלבד זאת, אחראית האחות על תכנון, תיאום וטיפול בסוכרתיים בכל שלבי המחלה.

אחות הסוכרת היא שמתמודדת בחיי היום-יום עם שורת אתגרים מרכזיים המלווים את הטיפול:

קיום תקשורת עם החולה ומשפחתו. סוכרת מסוג 2 דורשת מהחולה ומשפחתו שינויים משמעותיים באורח החיים: שינויים בתזונה, ביצוע פעילות גופנית וניטור הסוכר באופן רציף לאורך שעות היום. כל אלה, עלולים להוביל לאי ודאות ולעורר שאלות בקרב בני המשפחה. חשוב ליידע את בני המשפחה על הסוכרת, על אופן ניטור הסוכר, על הדיאטה החדשה, ואף להציע להם להצטרף לפעילות הגופנית.

תאום הטיפול של הצוות הרב מקצועי. סוכרת מסוג 2 דורשת טיפול הוליסטי המשלב רופא מומחה סוכרת, דיאטנית, מאמן כושר ומומחים נוספים. האחות אחראית על ניהול המחלה: על הצלחת המטופל להיענות לטיפול באופן שיאפשר עמידה ביעדים שנקבעו לו. 

השגת איזון מטבולי והבטחת איכות חיים מיטבית לחולי סוכרת. סוכרת עלולה לגרום לסיבוכים רבים אם אין שומרים על איזון נכון של רמות הסוכר. לפיכך, מומלץ לבצע בדיקות סוכר אחת לחודש, בדיקת המוגלובין מסוכרר אחת לשלושה חודשים ובדיקות תקופתיות אחת לחצי שנה. טכנולוגיות חדישות מאפשרות כיום למטופל לשמור על רמות סוכר מאוזנות בצורה פשוטה ומדויקת. מערכת פריסטייל ליברה המבוססת על טכנולוגיית פלאש לניטור סוכר, מאפשרת לעקוב אחר רמות הסוכר בגוף בעזרת חיישן המחובר לגוף עד 14 ימים. יתרונה הוא בין השאר בביטול הקושי הכרוך בדקירת האצבע התכופה אותה נדרשים סוכרתיים לבצע, ובאפשרות לנטר את רמות הסוכר באופן מדויק ורציף. כמו כן, מציגה המערכת מציגה מידע המסייע לדיאטנית ולצוות הרפואי לקבל את התמונה המלאה על מצב הסוכרת, ובהתאם לכך לקבל החלטות טיפוליות מותאמות אישית ולבנות תפריט המותאם באופן ספציפי לכל מטופל ומטופל.

ייעוץ. המטופל יכול להרגיש בנוח להתייעץ עם האחות גם בנושאים החורגים ממשטר הטיפול הישיר, טיפולים משלימים, פעילות ספורטיבית או משקמת, כמו גם טיול בחו"ל, קנייה של מכשירים לשיפור הבריאות, הריון וסוגיות אחרות – מגיעות לא פעם אל פתחה של אחות הסוכרת, על מנת שתסייע למטופל בבניית חיים טובים יותר. 

תמר ארזי, אחות במרכז DMC לטיפול בסוכרת

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here