הספורט שכל מחלימה מסרטן השד חייבת להכיר

0
3338
הספורט שכל מחלימה מסרטן השד חייבת להכיר
באדיבות מרכז דניאל לחתירה

סיפור הניצחון של נשים הנאבקות במחלת סרטן השד אינו נגמר בין כותלי בית החולים, ולאחר המלחמה במחלה, הן עומדות בפני האתגר הבא – כניסתן לקבוצת המחלימות, וחזרה לשגרה. עיסוק בפעילות גופנית נכונה הוכח כאחד הגורמים הקריטיים בסיוע לנשים המחלימות מהסרטן הנפוץ, והכרחי לתהליך השיקום, זאת לאחר שורת ההליכים הכירורגיים והכימותרפיים שעוברת האישה. טיפולים אלו יכולים לגרוע משמעותית מיכולת התנועה של הזרועות והכתפיים ולכן יכולים להשפיע על הפעילות היום יומית.

בין סוגי הספורט המסייעים בהחלמה בולטת במיוחד פעילות החתירה בסירות דרגון כספורט בעל אופי שיקומי, המתאים למחלימות מסרטן השד, העשוי למנוע את חזרת המחלה ולעלות את תוחלת החיים. החתירה הוכחה מחקרית כמחוללת פלאים שתורמת לחיזוק פלג גוף עליון, משפרת את גמישות השרירים, מפעילה שרירי שלד, מחזקת את המערכת החיסונית, ועוד.

לפני כעשור קמה במרכז דניאל לחתירה שעל גדול נחל הירקון בתל אביב, הקבוצה 'חותרות לחיים' של נשים המחלימות מסרטן השד, כאשר הפעילות נמשכת לאורך כל השנה, כולל השתתפות בקרנבלים ותחרויות.

לצד השינויים העצביים, ישנם שינויים הורמונליים הנוצרים בגוף האישה ושינויים במצב הרגשי והתפקודי החל מדיכאון, דימוי עצמי נמוך, עייפות, תחושת ערך עצמי נמוך ועד איכות שינה ירודה. ד"ר הילה רענני, רופאת נשים העובדת עם חולות אונקולוגיות מסבירה: "לשינויים ההורמונליים האלו השלכות דרמטיות, לכן קבוצת חתירה ייעודית להחלמה מסרטן היא בעלת יתרון משום שהיא מאפשרת מפגש תומך עם נשים החוות קשיים דומים, כאשר הדגש הוא עבודת הצוות – כל אחת משפיעה על פעילות הקבוצה. האחריות של החותרת לקבוצה ומאידך עוצמת הקבוצה ולכידותה מחזקת את הנשים בתקופה שיכולה להיות קשה הן מבחינה פיסית, נפשית ומשפחתית לצד תמיכת הצוות במרכז כולו ושל עופר פז ואייל מילר בפרט, שמשקיעים רבות זמנם וממרצם ומהווים עוגן חשוב בהחלמתן של הנשים. אני באופן אישי פועלת ליידע את כל מטופלותיי, לעודד אותן להצטרף לקבוצות".

מתוך הרצון להביא הבשורה מהעולם גם לישראל, ולכבוד חודש המודעות לסרטן השד הגיעו לישראל שלישיית נשים מיוחדת במינה לכנס מיוחד שהתקיים במרכז דניאל לחתירה בתל אביב. מרי גיבסון מניו זילנד, נשיאת הארגון הבינלאומי לחתירה של שורדות סרטן השד וחותרת מקצועית, סגניתה לוסיה דה רייני, מאיטליה, שורדת סרטן שד ומנהלת קבוצת החותרות בפירנצה, וד"ר מתילדה יאני, מארגנטינה, שורדת סרטן שד, ומקימת קבוצת החותרות ורודות בבואנוס איירס ("חתירה ורודה היא פעילות ספורטיבית בינלאומית עבור BCS [ניצולי סרטן שד], שהחלה בוונקובר ב- 1996). הנשים הגיעו לכנס במסגרת מאמציהן להעלאת המודעות ולסיוע בהקמת צוותי סירות נוספים למחלימות מסרטן ברחבי העולם. "האפשרות לעסוק בפעילות גופנית מחזירה לנשים את הביטחון בעצמן, ואת תחושת הנמרצות והמוטיבציה. משום שהחתירה אינה עובדת על שריפת שומנים או מבוססת על אימון בעצימות גבוהה היא מתאימה במיוחד לשיקום, וכן העובדה שמדובר בספורט אולימפי, המאפשר לצאת להתחרות מול קהל היא משמעותית לחוסן הנפשי של המתאמנות שיכולות לקבל פידבקים ועידוד מקרוביהן" מסכמות השלישייה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here