טיפול קוגניטיבי למחלימי קורונה

0
972
קרדיט: מגזין רפואה

התופעות ארוכות הטווח של הקורונה באות לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים ותחומים, ביניהם עייפות, חולשה כללי, קשיי נשימה ועוד. במאמר הנוכחי, בחרנו להתמקד דווקא בתסמינים הקוגניטיביים שמלווים רבים ממחלימי הקורונה. לפי מידע מחקרי שמצטבר בהדרגה, כ-10-15% ממחלימי קורונה יפתחו פוסט קורונה קוגניטיבית עם תופעות כמו פגיעה בזיכרון, בקשב ובריכוז, במהירות עיבוד מידע ובתפקודים ניהוליים.

עדיין לא ברור כיצד נגיף הקורונה פוגע במוח, אך בין אם המחלה הייתה קשה, בקרב אנשים אשר עברו הרדמה והנשמה, ובין אם המחלה הייתה קלה ואנשים היו א-סימפטומטיים – כך או כך, הקשיים הם אמיתיים ועלולים להוביל לקושי בתפקוד היומיומי ובחזרה לשגרה: בבית, במשפחה ובעבודה.

המאמר הבא מסביר מהי ירידה קוגניטיבית ומה מאפיין ירידה שכזו בקרב מחלימי קורונה, כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים שעולים וכיצד ריפוי בעיסוק וטיפול קוגניטיבי יכול לעזור.

מרפאות בעיסוק בשטח מספרות: פוסט קורונה קוגניטיבית – יש דבר כזה

תסמינים קוגניטיביים שכיחים בקרב מחלימי קורונה:

  • ערפל מוחי brain fog – ערפול מוחי שמכביד על פעילויות שגרתיות בעקבות הקושי להתרכז.
  • איטיות בחשיבה – פגיעה במהירות עיבוד המידע.
  • פגיעה בזיכרון – בעיקר לטווח קצר ובזיכרון עבודה.
  • Cognitive fatigue – תשישות קוגניטיבית. המוח "עייף", בדרך כלל אך לא תמיד, מלווה גם בהפרעות ומחסור בשינה.
  • קושי בביצוע פעולות מסוימות באופן כזה שביצוע תקין ידרוש מהם יותר זמן או מאמץ, שימוש באסטרטגיות (כמו הכנה/תכנון לקראת המשימה) או התאמות של הסביבה (לדוג' סגירת הדלת להפחתת הרעש).
  • פגיעה במודעות – במצב כזה, בדרך כלל בני משפחה וקרובים חווים את השינויים בעוד האדם עצמו אינו מודע לקשיים שלו, והם אלו שיחפשו אחר טיפול.

התמודדות עם "תסמינים שקופים" – על ההתמודדות הרגשית עם קשיים קוגניטיביים

העובדה מחלימי קורונה "החלימו" מקורונה מאוד מטעה אותם ואת הסובבים אותם (בני משפחה, חברים ועוד) ביחס לתופעות שהם חווים. בנוסף, ישנה הציפייה שמרגע ההחלמה יחזרו לשגרת חייהם. למעשה גם רופאים אינם תמיד נותנים לתופעות הללו את המשקל הנכון, ואינם יודעים לכוון לטיפול בתחום.

ההתמודדות עם קשיים קוגניטיביים בדרך כלל מלווה בהתמודדות רגשית. קיים לעתים קושיי לזהות ואף להודות בקשיים בתפקודי החשיבה, וקל יותר להדחיק או להפחית בחשיבותם ובמשמעותם. בנוסף, בדרך כלל מייחסים את אותם קשיים כמשניים לבעיות השינה, הכאבים או המצב הרגשי. הקשר בין שינה, כאב ומצב רגשי (חרדה או דיכאון למשל) אכן קיים והוא גם דו כיווני. לכן כל אותן תופעות דורשות התייחסות ראויה ומתאימה.

טיפול קוגניטיבי למחלימי קורונה – טיפול בריפוי בעיסוק

מחלימי קורונה רבים מדווחים על קושי לחזור לשגרה. שיקום קוגניטיבי הוא הטיפול שמוצע לכל אדם הסובל מפגיעה בתפקוד היומיומי בעקבות קשיים בתפקוד הקוגניטיבי.

טיפול קוגניטיבי מסייע בשיפור יכולות קוגניטיביות ובהפחתת ההשפעה של הפגיעה הקוגניטיבית על התפקוד היומיומי ומשפר איכות חיים. טיפול קוגניטיבי הוא חלק מתהליך שיקום קוגניטיבי הכולל גם הערכה ואבחון (לדוג’, בדיקת זיכרון), ייעוץ ו/או הדרכה.

טיפול קוגניטיבי בקרב מחלימי קורונה נחשב ליעיל, שכן רוב התפקוד הקוגניטיבי שמור, ובדרך כלל יכולת הלמידה טובה. הטיפול מתמקד בגיבוש אסטרטגיות לארגון ולזיכרון טובים ויעילים יותר, התאמת הסביבה בבית ובעבודה, למידה ושינוי של דפוסי החשיבה שלנו, אלו שתורמים לנו ואלו שמעכבים אותנו.

אם אתה או קרוב שלך החלים מקורונה ומדווח על קשיים קוגניטיביים, מומלץ מאוד לפנות למרפא/ה בעיסוק, לאבחון ולקבלת מידע על טיפול מתאים, גם כדי למנוע החמרה של המצב הקוגניטיבי והרגשי ולמנוע תסכולים מיותרים. אנחנו ב-Restart Therapy מספקים טיפולי ריפוי בעיסוק למחלימי קורונה באופן פרטי בביתם, על ידי צוות של מרפאות בעיסוק מוסמכות אשר מתמחות בשיקום קוגניטיבי עם ניסיון של שנים בתחום.

לקבלת ייעוץ טלפוני ללא עלות או התחייבות עם מרפאה בעיסוק, הנכם מוזמנים להתקשר אלינו לטלפון 077-9966400 או להיכנס לאתר שלנו בכתובת: https://www.restart-therapy.co.il ולהשאיר שם את הפרטים שלכם ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here