כל מה שאתם צריכים לדעת על טיפולי פוריות

0
2250
כל מה שאתם צריכים לדעת על טיפולי פוריות

ישראל נחשבת כמובילה עולמית בתחום של טיפולי פוריות, ככל הנראה בגלל גישה תרבותית שבעקבותיה טיפולי פוריות מתקדמים מוצעים חינם (במימון סל הבריאות) לאוכלוסיה הכללית.

כך נוצר מצב בו השיעור של טיפולי פוריות לנפש בישראל גבוהה פי כמה מן הממוצע העולמי (בניגוד למדדים אפידמיולוגיים גניקולוגים אחרים כמו שיעור הפסקת הריון, לידות חי וסיבוכים גניקולוגים כלליים, שנמצאים בד"כ סביב הממוצע העולמי בישראל).

מה זה אי פריון?

אי פריון מוגדר כחוסר יכולת להכנס להריון במשך שנה של ניסיונות. חשוב מאוד לוודא שאכן מדובר בשנה שלמה של ניסיונות בטכניקה מתאימה (משגל מלא בתנוחה מיסיונרית ללא כל אמצעי מניעה). "טיפולי פוריות" פשוטים כוללים פשוט חינוך והסבר לגבי הטכניקה הנכונה, הרגעה והסבר.

ההגדרה הזו רחבה מאוד- למעשה במחקרים מסוימים עד ל-25% מן הזוגות הוגדרו כסובלים מ"אי פריון" לפי ההגדרות הללו. מובן כי מרבית הזוגות הללו יצליחו להכנס להריון ספונטאני בהמשך.

הסיבות לאי פריון

למרות הסטיגמות, טיפולי פוריות אינם מיועדים באופן בלעדי לנשים (וזהו התחום היחיד בו גניקולוגים מתעסקים גם עם המין החזק). למעשה כמעט במחצית מן המקרים ה"בעיה" היא גברית.

בכל מקרה אין כל אפשרות לבצע טיפולי פוריות בלא שיתוף פעולה של שני בני הזוג, ולכן האבחון לסיבות האי פיריון, כמו גם המשך הטיפולים, דורש נוכחות ונכונות של שניכם.

טכניקות טיפולי פוריות נפוצות-

קיימות טכניקות רבות מאוד, וקצרה היריעה מכדי לפרט את כולן. הנפוצות שבהן כוללות-

1. שאיבת זרע-

הטכניקה הזו מאפשרת טיפול בבעיות פוריות חסימתיות אצל הגבר. טיפולי פוריות אלו מיועדים אך ורק לגברים הסובלים מהפרעות חסימתיות או בעיה בספירת זרע, ונעשים באמצעים שונים (שאיבה מן האשך או לחליפין מן האפידידימיס).

2. הזרעה תוך רחמית (IUI)-

טיפולי פוריות אלו יכולים לסייע במגוון מצבים בהם הזרע "מתקשה" להגיע להפרות את הביצית בחצוצרה, הן בגלל בעיות חסימתיות, הן בגלל סביבה לא מתאימה בצוואר הרחם וברחם, וכן בגין סיבות אחרות. לעיתים משתמשים בהזרעה תוך רחמית דווקא בתור טיפולי פוריות לבעיות פריון גבריות. כך לדוגמא פרוצדורה נפוצה יחסית היא לקיחת דגימת זרע גברית ו"השבחתה" (סירכוז ופרוצדורות אחרות), ולאחר מכן ניסיון הפריה ספונטנית באמצעות הזרעה תוך רחמית.

3. הפריה חוץ גופית (IVF)-

ההפריה נעשית במספר שיטות, אך הרעיון שמאחורי סוג זה של טיפולי פוריות- הזרקת החומר הגנטי של הזכר (הזרע) אל תוך הביצית. לאחר מכן הביציות המופרות מגודלות באינקובטור, ומשווידאנו כי הן ברות חיות וההפריה הצליחה, נזרעות ברחם.

מלבד מיומנות טכנית גבוהה, הטכניקה דורשת גם הכנה של הרחם לקליטת העובר, באמצעות טיפולים הורמונליים מדוייקים. כיוון שלצורך הגברת סיכויי ההצלחה בדרך כלל נזרעות כמה ביציות מופרות, הריון שהוא תוצאה של "הפריית מבחנה" נוטה להיות מרובה עוברים ומסובך בשיעורים גבוהים יותר ביחס להריונות "רגילים".

טכניקות רבות נוספות נבחרות על ידי גניקולוגים בהתאם לתוצאות הבירור וסוג בעיית אי הפריון הספציפית.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here