מה תפקידו של כירורג כלי דם?

0
2140
מה תפקידו של כירורג כלי דם?
מקור PIXABAY

כירורג כלי דם הוא רופא שמתמחה בניתוח של כלי דם, למשל שחזור של כלי דם פגומים, השתלה של כלי דם, רפוי של כלי דם, הסרה של גידולים שונים וריפוי דליות. המטרה של כל אלו לרוב היא לשפר את זרימת הדם, לאזן את לחץ הדם או להכין את האדם לטיפולים רפואיים אחרים.

קצת היסטוריה על קצה האזמל

למרות שנדמה שכירורגיית כלי דם הייתה פה מאז ומתמיד המציאות אחרת לחלוטין. למעשה, כירורגיה מסוג זה התחילה רק בשנת 1958 בארה"ב, אבל התפתחה בצורה המשמעותית ביותר בשנות ה-90 עם המצאת האנגיופלסטיקה – קטטר בצורת בלון שמשמש להרחבה של כלי דם.

אמנם תחום כירורגית כלי הדם התפרסם הודות לחידושים שונים בתחום הקרדיו-וסקולרי (ניתוחי חזה ולב), אבל הנושא רחב הרבה יותר ממה שחושבים. למשל, כיום עובדים בעולם על פיתוח של כלי דם מלאכותיים במטרה אחת- שהם יחליפו בהצלחה כלי דם פגומים. 

ורידים בולטים בידיים וברגליים כמשל

אמנם ורידים בולטים נחשבים לבעיה אסתטית, אבל הם בראש ובראשונה בעיה פיזית הודות ליכולתם לחסום את זרימת הדם בגפיים. למשל, הם יכולים לשמש אינדיקציה לתחילתה של בעיה רפואית שנקראת אי ספיקה ורידית.

עם התפתחות הנושא של כירורגי כלי דם בעולם התפתח גם נושא הטיפול בתופעה זו, כך שנדרש מומחה לכלי דם הן לצורך האבחון והן לצורך מציאת הטיפול המתאים. ורק כדי לסבר את האוזן לפניכם כל השיטות כיום לטיפול בתופעה:

  • טיפול אנדותרמי באמצעות לייזר, גלי רדיו או קיטור
  • דבק ביולוגי
  • סקלרותרפיה – טיפול באמצעות הזרקה (הטרשת קצף)
  • טיפול בשיטת Clarivein
  • פעולות כירורגיות שונות להעלמת ורידים

עם זאת, כירורגיית כלי דם אינה מוגבלת לוורידים בלבד והיא מטפלת גם בעורקים. למשל, מחלה חסימתית בעורקי הרגליים והצוואר יכולה להיות תוצאה של טרשת עורקים – חסימה או הצרות של כלי דם שמקטינה (במקרה הטוב) או מפסיקה (במקרה הרע) את זרימת הדם לאזור מסוים.

כירורגית כלי דם בישראל 

ישראל למרות היותה מדינה קטנה נחשבת לחלוצה מבחינה רפואית. לכן, כבר משנות ה-60 החלו מומחים שונים במספר מרכזים רפואיים לבצע ניתוחי כלי דם בישראל: שיבא תל השומר, רמב"ם, איכילוב והדסה

עם זאת, כמו בתחומים בריאותיים אחרים אין להתפשר על פחות מהטוב ביותר ולפנות למומחה כלי דם. למשל, לצורך טיפול בוורידים בולטים בידיים וברגליים הטוב מכולם הוא ד"ר אלכסנדר קנטרובסקי. 

רופא זה נחשב לחלוץ הישראלי בכל הנוגע לשימוש בשיטות טיפול חדשניות ומתקדמות, הן לגבי ורידים בולטים בידיים וברגליים והן לגבי דליות. באמתחתו של ד"ר קנטרובסקי אלפים של טיפולים מוצלחים המבוססים על התעדכנותו המתמדת בתחום, כך שפנייה אליו מבטיחה שאתם בידיים הכי מקצועיות שיש תרתי משמע.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here