רוצים עור בריא?

0
3582
רוצים עור בריא?

כל מה שצריך לדעת על נזקי השיזוף

נזקי הקרינה גורמים להזדקנות מואצת של העור, ועלולים לגרום לסיכונים בריאותיים אחרים. נכון, רוב הצעירים חושקים בגוף בצבע ברונזה, אולם אל תתנו לפרסומות לשטות בכם. עור שזוף הוא עור פגום! אחרי שנים של שיזוף, קיים סיכון מוגבר לנזק לתאי העור, לכתמים המופיעים עם הגיל, ולסרטן העור, כולל מלנומה, שעלולה להיות קטלנית.

לא חשוב מהו סוג או צבע עורכם. חשוב שתבינו מה הם הסיכונים בקרינת השמש. הסיכונים מצטברים לאורך השנים ומומחים מעריכים כי 90% ממקרי סרטן העור נגרמים מחשיפה מוגזמת לשמש או משימוש במנורות שיזוף.

השמש מייצרת קרינה בלתי נראית שנקראת אולטרה סגולה A (UVA) ואולטרה סגולה B (UVB) הפוגעת בעור. חשיפה מרובה לשמש עלולה לגרום לגרד, כוויות, לשינוי במרקם העור ולסרטן העור. חשוב לציין שגם ביום מעונן, יש קרינת UV העלולה לגרום לנזק לעור.

כווית שמש

כווית שמש היא מצב המתרחש כאשר חשיפת יתר לשמש או לקרינה אולטרה סגולה ממקור מלאכותי פעילות גורמת למצב בו הגוף אינו יכול לייצר מספיק פיגמנטים המספקים הגנה לעור (מלנין) .

הסימפטומים

הסימפטומים של כווית שמש כוללים אודם ותחושת צריבה בעור. כווית השמש אינה מופיעה מיד, וכאשר יש כאבים ואודם בעור, הנזק כבר נגרם. כווית שמש חמורה מתבטאת לרוב בהופעת שלפוחיות. אנשים עם כוויות שמש קשות עלולים לפתח חום, צמרמורות וחולשה. במקרים נדירים, עלול להתפתח מצב של הלם.

אצל אנשים עם עור בהיר, העור שנכווה יתקלף מספר ימים לאחר החשיפה המוגזמת לשמש. כן תופיע תחושת עקצוץ וגרד והאזורים בהם העור התקלף יהפכו למשך מספר שבועות רגישים עוד יותר לקרינת השמש.

רגישות יתר לקרינה

אצל רוב האנשים תופעה כוויות שמש אחרי חשיפה ממושכת לקרינה אולטרה סגולה. עם זאת, חלק מהאנשים נכווים במהירות גדולה יותר או מפתחים תגובה קיצונית בעור לאחר חשיפה לאור השמש. התופעה נקראת רגישות לקרינה (Photosensitivity ), מה שבציבור נתפס כאלרגיה לשמש. אצל אנשים עם רגישות לקרינה קיימת תגובה חיסונית של הגוף לאור – בדרך כלל לאור שמש. הדבר עלול להתבטא בפריחה באזורי הגוף שנחשפו לשמש. כמות הקרינה הנדרשת לגרימת התגובה שונה מאדם לאדם. אצל חלק מהאנשים רגישות היתר באה לידי ביטוי אף בחללים סגורים המוארים באור ניאון.

רגישות יתר לקרינה קשורה בהפרעה מטבולית שהיא בדרך כלל תורשתית.

הטיפול

בסוגים מסוימים של רגישות יתר לקרינה נדרשים טיפולים מיוחדים כמו מתן פומי של בטא קרוטן, סטרואידים, או תרופות אחרות.

טיפים לטיפול בעור:

• הימנעו מחשיפה בשעות בהן הקרינה בשיאה (10 בבוקר עד 4 אחר הצהריים). אם אתם חייבים להיות בחוץ, הגנו על עורכם באמצעות לבישת חולצה קלה עם שרוולים ארוכים והשתמשו במסנני קרינה.

• מסנני קרינה שונים מתאימים לאנשים שונים.

– ילדים עד גיל 6 חודשים עדיף לא לחשוף לשמש ככל שניתן.

– נשים הרות רגישות במיוחד לקרינת שמש בגלל רמות מוגברות של ההורמון אסטרוגן. לנשים הרות מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם SPE (sun protection factor)לפחות 30. רופאי עור ממליצים לנשים הרות להימנע מחשיפה לשמש ככל שניתן.

– אנשים עם עור כהה יכולים להסתפק במסנן קרינה עם SPE 8, אם החשיפה לשמש אינה ממושכת. עבור תקופות חשיפה ממושכות, טוב יהיה אם ישתמשו במסנן קרינה עם SPE 15 או יותר.

– מסנני קרינה עם SPE 15 ויותר מתאימים לאנשים המעוניינים למזער את החשיפה לשמש, במיוחד אנשים עם עור בהיר.

– כאשר בוחרים מסנן קרינה, נסו למצוא מסנן קרינה שמצוין עליו "ללא "PAVA. PAVA הוא חומר כימי שגורם לגירוי העור. בכלל, גירוי של העור עלול להיגרם ממספר רכיבים המצויים במסנני קרינה, לכן יש לבדוק את השפעת מסנן הקרינה על אזור קטן של העור לפני השימוש, ורק אם לא נגרמת כל תופעת לוואי, ניתן להשתמש בו בחשיפה לשמש.

מתי יש לפנות לרופא?

גם אנשים צעירים ובני נוער עלולים לפתח סרטן עור, כולל מלנומה. אם אתם רואים כתם, שלפוחית, בלט של העור, או שומה שצורתה משתנה, גדלה או מדממת, פנו לרופא המשפחה או לרופא עור. אבחון מוקדם מבטיח טיפול יעיל יותר.

דווחו לרופא שלכם על כל התרופות שאתם נוטלים, כולל אנטיביוטיקה, תרופות אנטי דיכאוניות, לטיפול בסוכרת, כל אלה עלולים להגביר את הרגישות לשמש. טיפולים מקומיים בעור בתכשירים מסוימים עלולים להגביר במידה ניכרת את הרגישות לקרינה ולגרום לכוויות. דווחו לרופא על כל טיפול בעור, ושאלו אותו כיצד עליכם להגן על העור מפני כוויות.

מה לעשות אם בכל זאת נכוויתי?

• יש להניח על העור קרם המכיל 90% ג'ל אלווורה. תמצית האלוורה מרגיעה את העור וככל הנראה מונעת העמקת נזקי הכוויה. אם אין אלווורה בנמצא, ניתן להשתמש בקרם לחות שאינו מכיל אלכוהול.

• הופעת שלפוחיות, מעידה על כוויה בדרגה שנייה, מה שגורם לגידול בסיכון לפתח סיבוכים מאוחרים. במקרה כזה, מומלץ לפנות לרופא.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here