ריסוק אבנים בכליות

0
629
ריסוק אבנים בכליות
קרדיט freepik

אדם שלא חווה מעודו אבנים בדרכי השתן, לא יודע מהו כאב. כדי לטפל בסבל הנורא, יש לבצע הליך שנקרא אורטרוסקופיה שעד לפני כמה שנים היה מיועד בעיקר לטיפול באבנים הנמצאות בצינור המחבר בין הכליה לכיס השתן, כשעם התפתחות המכשור הרפואי מתאפשר כיום גם טיפול בתוך הכליה עצמה, בהצרויות בדרכי השתן, וכן לאבחון גידולים והסרתם ללא ניתוח פתוח!

איך אורטרוסקופיה עובדת ואיך אפשר להתכונן להליך?

אורטרוסקופיה מתבצעת באמצעות מכשיר זעיר הקרוי, תיראו מופתעים, אורטרוסקופ המבוסס על סיבים פייבראופטיים, המוחדר דרך השופכה לכיס השתן ובמעלה השופכן. אפשר לומר שזהו מעין הליך 'צינתור' של מערכת השתן, כשהמכשיר המתקדם מאופיין ביכולת תמרון גבוהה המאפשרת לו לפעול גם בתוך הכליה עצמה. בכדי לרסק אבנים גדולות מידי בכדי לשלוף אותן בשלמותן, נעשה שימוש בסיב לייזר המוחדר דרך האורטרוסקופ, וחלקים מהאבנים נשלפים לסלסלה זעירה. לאחר ההליך, מוחדרת צינורית לכליה בכדי לסייע לנפיחות שבשופכן לרדת ולסייע לשאריות פירורי האבן להיפלט החוצה ביתר קלות.

כעת כשאנו מבינים כיצד מתבצע ההליך, כדאי לדבר על ההכנה לקראתו:

  • טרם הניתוח, יש לבצע בדיקת שתן לתרבית בכדי לקבוע האם ישנה דלקת בדרכי השתן. על המטופל להצטייד בסיכום רפואי מרופא המשפחה הכולל אבחנות שונות ותרופות קבועות שהמטופל נוטל, בכדי שהמנתחים והרופא המרדים יחזיקו בכל המידע הנדרש בנוגע אליו.
  • בנוסף, יש לבצע בדיקות דם הכוללות ספירה וביוכימיה. במקרים מסוימים יידרשו גם תפקודי קרישה.
  • במידה והמטופל מעל גיל 40, חובה לבצע גם א.ק.ג!
  • אם המטופל סובל ממחלות כרוניות, עליו להציג אישורים מרופאים מומחים.
  • אם המטופל נוטל נוגדי קרישה, עליו להתייעץ עם המנתח טרם ההליך, מכיוון שייתכן שיהיה עליו להפסיק את הטיפול באופן זמני לקראת ההליך.

קצת על מה שיקרה לאחר הניתוח

לרוב תוצאות הליך אורטרוסקופיה יהיו טובות, אך חשוב להכיר גם בעובדה שמדובר בפעולה פולשנית כירורגית לכל דבר, הכרוכה גם היא בסיבוכים כאלה ואחרים. העיקרי שבהם הוא זיהום שעלול להתפתח בדרכי השתן. עם זאת, ההתאוששות קצרה מאוד ובדרך כלל מרבית המטופלים ישוחררו לביתם עוד באותו היום או לאחר אשפוז של לילה.

לאחר השחרור מבית החולים, ניתן לשוב לשגרה בהתאם להוראות שמקבל המטופל מבית החולים. עליו להקפיד על שתיה מרובה והטלת שתן לעתים תכופות בכדי למנוע את היווצרות הזיהום בדלקת השתן. סביר להניח שיתבקש אף לעקוב אחר חום הגוף, ובמקרה של עליה מעל 38 מעלות יש ליצור קשר עם המחלקה ולהתייעץ, עד להפניה למיון לצורך בירור.

כאמור, כמו כל הליך כירורגי אחר, גם החלמה לאחר אורטרוסקופיה דורשת מהמטופל בסך הכל מעקב והקשבה לגוף, להיות עירני ולוודא שהגוף אכן מתנהג כפי שהרופא חזה שיתנהג. במידה ועולה חשד קל, מומלץ לא להתמהמה וליצור קשר עם איש המקצוע להכוונה נוספת במקרה הצורך.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here