מחלת ורטיגו – תסמינים ושיטות הטיפול הנפוצות בה

0
1224
מחלת ורטיגו – תסמינים ושיטות הטיפול הנפוצות בה
מקור freepik

ורטיגו היא תופעה נפוצה באוכלוסייה וקרוב ל-40% מהאנשים יחוו את תחושת הוורטיגו בשלב מסוים בחייהם. ורטיגו הוא תחושה של תנועה סיבובית כאשר האדם יכול להרגיש שהוא מסתחרר במקום ונע בסיבוב או שהוא ירגיש שהעולם סובב סביבו, למרות שבפועל אין תנועה. את תחושת הסחרחורת ניתן להרגיש גם בשכיבה ולא רק בעמידה.

התחושה מזכירה את הירידה מקרוסלה לאחר סיבוב מהיר, התחושה אינה נעימה ומחלת הוורטיגו עלולה לפגוע באופן משמעותי בתפקוד היומיומי ובאורח החיים של המטופל. יש סיבות שונות להתפתחות תופעת הוורטיגו, לאחר אבחון מקצועי מתאימים את הטיפול הנכון והמתאים ביותר למטופל.

מהי מחלת ורטיגו?

כאמור, ורטיגו היא תופעה שבה אדם חווה סחרחורת וסובל מתחושה שהעולם סובב סביבו או שהוא מרגיש שהוא מסתובב במקום, למרות שאין באמת תנועה. התחושה אינה נעימה ועלולה לגורם להקאות, לבחילות קשות ולבעיות שיווי משקל, ברוב המקרים המחלה נובעת מבעיה רפואית במנגנונים של תפיסת שיווי המשקל בגוף, כלומר במערכת הווסטיבולרית.

תחושת הוורטיגו היא תופעה נפוצה העשויה להתרחש בכל רגע בחיים. עם זאת, ברוב המקרים סובלים מוורטיגו לאחר גיל 40, ללא כל התראה מוקדמת. לפי הסטטיסטיקה והנתונים של משרד הבריאות בין 20% ל-40% מהישראלים יחוו ורטיגו בשלב כלשהו בחייהם, ויש שיטות טיפול שונות, כאשר מתאימים את הטיפול לפי סיווג הוורטיגו ומיקום הפגיעה שגורמת לתחושה.

כדאי לדעת כי הסיבה העיקרית לוורטיגו היא הפרעה במנגנון שיווי המשקל, המנגנון ממוקם באוזן הפנימית. בנוסף, תופעת הוורטיגו יכולה להתרחש על רקע של פגיעה במוח, בעיה בעצב המחבר בין המוח לאוזן התיכונה, בגלל מחלת מנייר ועוד.

מהם הסימפטומים של מחלת ורטיגו?

למחלת הוורטיגו יש תסמינים שכיחים וסימנים נלווים נוספים. התסמינים העיקריים והשכיחים ביותר הם תחושת סחרחורת סיבובית שיכולה להיות קצרה ולחלוף לאחר מספר שניות או להיות ממושכת ולהימשך מספר שעות ואפילו כמה ימים. כמו כן, התסמינים השכיחים לתופעה הם הקאות ובחילות קשות עקב הסחרחורת, חוסר יציבות בהליכה, קושי לעמוד, קושי ללכת ולשמור על שיווי משקל, תחושה של התעלפות קרבה, וקושי לעבור ממצב שכיבה או ישיבה למצב עמידה.

תסמינים נלווים לתופעת הוורטיגו הם:

  • צלצול באוזניים (טנטון)
  • ירידה או אובדן שמיעה
  • ריצוד ותנועה לא רצונית של העיניים
  • תחושת אטימות באוזניים
  • הפרעות בדיבור ובבליעה
  • ראייה כפולה
  • חולשה בפנים

מהן שיטות הטיפול המומלצות והנפוצות לטיפול במחלת ורטיגו?

במקרים רבים תופעת הוורטיגו נגרמת כתוצאה מגורם פריפרי באוזן הפנימית לכן המחלה אינה מסוכנת, אך יש לעבור אבחון על יד רופא כדי להתאים טיפול נכון ועל מנת להקל על התסמינים. במצבים שבהם סובלים מתסמינים נוירולוגים ומגורמי סיכון משמעותיים יתכן והמטופל חווה אירוע מוחי ויש להפנות אותו מיד לחדר מיון. לאחר אבחון ורטיגו טיפול במחלה יכול להיות תרופתי או שיש לעבור שיקום וסטיבולרי. הטיפול מותאם לגורמי המחלה ולתסמינים מהם המטופל סובל. יש תרופות המיועדות להקל על תסמיני הבעיה ויש תרופות ייעודיות וספציפיות למצבים שבהם המחלה נובעת מזיהום דלקתי או מנגיף, למשל במצבים של מחלת מנייר.

טיפולי פיזיותרפיה יעילים מאוד למטופלים הסובלים מוורטיגו התקפי תנוחתי שפיר (BPPV – Benign Paroxysmal Positional Vertigo). תסמונת BPPV נחשבת לנפוצה ומתאפיינת בהתקפים קצרים החולפים וחוזרים. פיזיותרפיסט מנוסה מתמחה בטיפול בוורטיגו באמצעות שיקום וסטיבולרי, במהלך השיקום המטופל לומד תרגילים שמטרתם להחזיר את הקריסטלים למקומם בתעלות האוזן הפנימית, ויש גם תרגילים שגורמים למוח להסתגל למסר השגוי שמגיע מהאוזן הפגועה.

שיקום וסטיבולרי על ידי פיזיותרפיסט מבטיח שיפור משמעותי בסימפטומים של הוורטיגו, והמטופל זוכה לשיפור באיכות חייו ולומד כיצד להתנהל בזמן התקף.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here