אק"ג – כלי חשוב לאבחון מצבי לב

0
238
קרדיט unsplash

אלקטרוקרדיוגרפיה, הידועה בכינויה אק"ג, היא בדיקה רפואית המתעדת את הפעילות החשמלית של הלב. בימינו, זהו כלי מרכזי ומשמעותי מאוד לאבחון מצבי לב, והוא נמצא בשימוש שוטף על ידי אנשי מקצוע רפואיים כדי לסייע בזיהוי מגוון בעיות הקשורות ללב.

במאמר זה, נספר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על אק"ג לב – איך הבדיקה פועלת? מה מאבחנים בעזרתה? איך מפענחים את התוצאות?

מהי בדיקת אק"ג?

אק”ג היא בדיקה לא פולשנית המודדת את הפעילות החשמלית של הלב. היא כרוכה בהנחת אלקטרודות על החזה, הזרועות והרגליים של המטופל או המטופלת, אשר מתעדות את הדחפים החשמליים שנוצרים על ידי הלב. הבדיקה אורכת דקות ספורות בלבד, והיא אינה כואבת או מסוכנת.

הפעילות החשמלית של הלב מוצגת כסדרה של גלים על גבי גרף. כל גל מייצג אירוע ספציפי המתרחש במהלך מחזור הלב. על ידי בחינת צורת גל ה-ECG, אנשי מקצוע רפואיים יכולים לזהות כל חריגה בפעילות החשמלית של הלב.

מצבי לב נפוצים שניתן לזהות באמצעות אק”ג

אק”ג משמש בדרך כלל לאיתור מגוון מחלות לב, כולל –

הפרעות קצב – קצב לב חריג עלול להתבטא בכך שהלב פועם מהר מדי, לאט מדי או בקצב לא סדיר. אק"ג יכול לזהות הפרעות קצב וגם את הגורם הבסיסי להן.

התקפי לב – אק"ג יכול לזהות שינויים בפעילות החשמלית של הלב המתרחשים במהלך התקף לב. מידע זה יכול לשמש לאבחון מהיר של התקף לב ולהחלטה על הטיפול מתאים.

מומי לב מולדים – אק"ג יכול לזהות נוכחות של מומי לב מולדים, כגון מסתמי לב לא תקינים או חורים בלב.

קרדיומיופתיה – זוהי מחלה של שריר הלב שעלולה להוביל לאי ספיקת לב. אק"ג יכול לזהות חריגות בפעילות החשמלית של הלב שעשויות להעיד על קרדיומיופתיה.

חוסר איזון באלקטרוליטים – אק"ג יכול לזהות חריגות ברמות האלקטרוליטים בדם, כגון אשלגן או סידן. חוסר איזון בחומרים שונים עלול לגרום להפרעות קצב.

החשיבות של אק”ג באבחון מצבי לב

אק”ג הוא כלי חיוני באבחון מגוון מחלות לב. מצד אחד, מדובר בבדיקה פשוטה ומהירה, ומצד שני היא מספקת מידע רב ערך על מצב הלב. על ידי זיהוי חריגות בתרשים שמתקבל, אנשי מקצוע רפואיים יכולים לאבחן במהירות מצבי לב ולהתחיל בטיפול מתאים.

כמו כן, אק”ג היא בדיקה שימושית לניטור התקדמות טיפול שהחל, ולהערכת יעילות של תרופות.

קריאת תוצאות אק"ג

פירוש אק”ג הוא תהליך מורכב הדורש הכשרה מיוחדת. אתם ממש לא צריכים לדעת לעשות את זה לבד – בשביל זה יש אנשי רפואה. עם זאת, הבנת התכונות הבסיסיות של צורת גלי ה-ECG יכולה לעזור למטופלים להבין טוב יותר את התוצאות שלהם ואת ההשלכות על בריאות הלב שלהם.

אלה המאפיינים החשובים ביותר שיש לחפש בעת פענוח אק”ג:

גל P – מייצג את הפעילות החשמלית המתרחשת כאשר הפרוזדורים (החדרים העליונים של הלב) מתכווצים. גל P רגיל הוא בדרך כלל מעוגל וזקוף במראהו.

קומפלקס QRS – מייצג את הפעילות החשמלית המתרחשת כאשר החדרים (החדרים התחתונים של הלב) מתכווצים. קומפלקס QRS רגיל הוא בדרך כלל צר וזקוף במראהו.

גל T – מייצג את הפעילות החשמלית המתרחשת כאשר החדרים נרגעים ומתכוננים להתכווצות הבאה. גל T רגיל הוא בדרך כלל מעוגל ומעט אסימטרי.

מרווח PR – מייצג את הזמן שלוקח לדחף החשמלי לעבור מהפרוזדורים לחדרים. מרווח PR רגיל הוא בדרך כלל בין 0.12 ל-0.20 שניות.

מרווח QT – מייצג את הזמן שלוקח לחדרים להתכווץ ולהירגע. מרווח QT ממושך עשוי להעיד על סיכון מוגבר להפרעות קצב.

בנוסף לתכונות הבסיסיות הללו, אנשי מקצוע רפואיים עשויים גם לחפש חריגות כגון עליית מקטע ST, מה שיכול להעיד על איסכמיה (חוסר זרימת דם לשריר הלב).

לסיכום

לאק”ג יש חשיבות עצומה בבריאות הלב. זוהי בדיקה שמאפשרת להגיע למסקנות מדויקות ברמת סבירות גבוהה, בתוך דקות ספורות. זה חשוב מאוד במצבי חירום, אך גם במצבים בהם גילוי מוקדם של בעיה עשוי להועיל מאוד.

אם אתם סובלים מתסמינים של בעיות לב, כמו כאבים בחזה או דפיקות לב לא סדירות, יכול מאוד להיות שתקבלו הפניה לאק"ג לאחר פניה לרופא.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here