כל מה שרציתם לדעת על אי ספיקה וורידית

0
2419
כל מה שרציתם לדעת על אי ספיקה וורידית
קרדיט לתמונה: אנספלאש

הורידים בגוף מיועדים להזרמת דם מן האיברים השונים בגוף אל הלב. כאשר המסתמים אשר קיימים בוורידים נסתמים או אינם מתפקדים מסיבה אחרת הדם עשוי לזרום בכיוון ההפוך, מה שיביא לאי ספיקה וורידית. אין מדובר בתופעה מסוכנת לרוב, אולם מעבר להשפעה האסתטית מדובר בתופעה הגורמת לכאבים ברגליים, לבצקות ולנפיחות, ומפריעה הפרעה של ממש לתפקוד היום יומי.

לאי ספיקה ורידית מאופיינת כבעיה של מעשנים, נשים מבוגרות, בעלי עודף משקל ונשים הרות, יחד עם זאת היא יכולה להופיע גם אצל אחרים אשר אינם נמצאים בקבוצות סיכון הללו.

תסמינים לאי ספיקה ורידית:

התסמינים הראשוניים של המחלה כוללים גירוד, קושי בתנועתיות ובהליכה, כאבי רגליים כרוניים ולעתים חום בלתי מוסבר. בהמשך ניתן יהיה לראות את התופעה בבירור על ידי הופעת ורידים תפוחים ובולטים ברגליים, לרוב בצבע כחול ובולט. החמרה ואי טיפול בבעיה עשוי להביא גם לכיבים ופצעים בעור ושינוי לא אחיד בצבע העור. אי ספיקה ורידית מהווה בעיה אסתטית הפוגעת במראה הכללי ובביטחון העצמי של המטופלים.

תסמיני המחלה הם הדרגתיים ונוטים להחמיר אצל מטופלים בעלי אורח חיים הכולל עמידה ממושכת, הליכה ופעילות פיזית. החמרה והדגשה נוספת מתקיימת אצל מטופלים המרבים בטיסות.

האבחון המקצועי למחלה מתבצע באמצעות תשאול המטופל ובדיקה גופנית, כאשר האסמכתא הסופית לקיום הבעיה מתבצעת באמצעות בדיקת אולטרסאונד ורידים מקיפה מסוג דופלקס.

טיפולים

טיפול תרופתי – במקרים מסוימים, לרוב במקרים הקלים ובשלבים ההתחלתיים ניתן יהיה לטפל בתופעת אי ספיקה ורידית באמצעות טיפול תרופתי מותאם, המשלב נוגדי קרישת דם ונוגדי דלקת אשר יסייעו בעצירת התפתחות המחלה.

טיפול באביזרים – גרביים אלסטיות- גרביים אלסטיות הן גרביים מותאמות אשר מולבשות על הרגל ומפעילות עליה לחץ גבוה המסייע לתפקוד מחזור הדם. באמצעות הלחץ יתכן כי מעברי הדם הסתומים ייפתחו והבעיה הוורידית תתפוגג לאורך זמן ותוך שמירה על עקביות הטיפול.

הזרקת קצף – הזרקה של קצף אלכוהולי בעל הרכב כימי המביא להמסת רקמת הוריד הפגוע עד להיעלמותו. ההזרקה היא הזרקה מקומית ומדויקת של כמויות חומר מדודות בהתאם לעובי הוריד ולמצב המטופל. טיפול המתאים לסובלים מן הבעיה באופן מינורי עד בינוני ובעל אחוזי הצלחה גבוהים.

הזרקת קיטור – הזרקת קיטור מתבצעת באופן דומה להזרקת קצף, אלא שהחומר המוזרק הוא אדים חמים הנוצרים בקיטור, כאשר החום הממוקד מביא להמסת הוורידים הפגועים עד להיעלמותם. הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית וניתן כטיפול חד פעמי.

טיפול כירורגי – טיפול כירורגי באי ספיקת ורידית מתבצע באמצעות ניתוח פולשני, אולם נחשב למוצא האחרון וניתן במקרים נדירים בלבד.

טיפול באי ספיקה ורידית מצריך לפני הכל אבחון מדויק של אופי הבעיה, מקורה והיקפה. עם הופעת תסמינים ראשוניים מומלץ לפנות למומחה בכירורגיית הוורידים, על מנת להקדים ולקבל טיפול כבר בשלבים הראשונים של המחלה ובטרם ההחמרה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here