בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי שומרים על בריאות העור בימי החורף הקרים

0
1070
ד"ר ראיד חורי צילום: דוברות כללית

"החורף הוא אתגר גדול לעור. באוויר הפתוח העור עלול להינזק מהקור ומהלחות המתמדת באטמוספירה, בחללים סגורים העור סובל מאוויר יבש. בתנאים שליליים כאלה, מי שסובלים הכי הרבה הם אלו שסובלים ממחלות עור שמחמירות על ידי עור יבש. למעשה, בכל חורף אנו רואים התפרצויות של מחלות כמו אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס ועוד. שינויים מתמידים בחשיפה לחום וקור מגבירים את היובש בעור ואת הסיכון להישנות מחלות עור שונות" אומר ד"ר ראיד חו'רי, מומחה ברפואת עור בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי.

 

עור יבש היא בעיית העור השכיחה ביותר בחורף. זה לא מקרי. הקור מייבש את העור, בעוד שבחודשי החורף ייצור החלב (כלומר השומן הטבעי של העור) פוחת. בנוסף, האוויר המחומם בתוך הבית ובמשרד מפחית לחות ומעצים את איבוד המים מהעור. מה שנקרא אובדן מכני של השומן הטבעי של העור, משחק גם הוא תפקיד. זה קורה עם רחצה תכופה עם מים חמים ומוצרים לא מתאימים (למשל סבונים קשים, ספוג וכיו"ב).

 

"חשיפה ממושכת למים חמים מייבשת מאוד את העור. מסיבה זו היא מאוד לא מומלצת לסובלים מעור יבש. הדבר בולט יותר בגילים מבוגרים (אחרי גיל 45-50) ועלול להחמיר ככל שחולפות השנים, כאשר בלוטות החלב של העור מתכווצות בהדרגה וייצור החלב פוחת" מסביר ד"ר ח'ורי.

 

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה דלקתית כרונית של העור, לרוב היא מתחילה בילדות. נובעת מהפרעה ביצירה של שכבת העור העליונה, באופן שמותיר אותה חדירה לגירויים שונים היוצרים דלקת עורית וגורמת להפרעה במאזן הנוזלים בעור. בתקופת החורף חווים יותר התפרצויות, מכיוון שהחורף מצד אחד מעצים את היובש בעור, ומצד שני, בגלל שהחולים חשופים יותר לחומרים מגרים את העור. המחלה עלולה להחמיר במצבים של מקלחות תכופות, חומרי ניקוי, סביבה עירונית, חשיפה לאלרגנים ,לחץ תמידי, חרדה וטראומות.

 

פסוריאזיס היא מחלה אוטואימונית שבה תאי העור מתרבים הרבה יותר מהר מהרגיל. התוצאה היא היווצרות של "לוחות" כסופים אופייניים על פני העור. השפעת הייבוש של טמפרטורות נמוכות והחימום כמו הסקה מרכזית הם גורמים מרכזיים להתפרצות המחלה בחורף. כך גם במקלחת עם מים חמים מאוד ומוצרים לא מתאימים. בנוסף, הפחתת רמות הקרינה האולטרה סגולה של השמש בחודשי החורף משחקת גם היא תפקיד בהחמרה של הפסוריאזיס.

 

רוזציאה היא מצב עור דלקתי מתמשך. המתאפיין בפצעונים, אדמומיות, נפיחות והתרחבות ברורה בכלי הדם הקטנים והשטחיים של עור הפנים. בדרך כלל מופיעה על האף והלחיים, ולעתים רחוקות יותר על המצח והסנטר. ההתפרצויות של המחלה מחמירות במהלך החורף בחשיפה ממושכת לאוויר קר וקור, שעלולים לגרום ליובש ואדמומיות בעור. מסיבה זו, מומלץ לחולים לא לשהות בחוץ אלא אם כן יש צורך בכך, כמו כן לכסות את הפנים שלהם בצעיף משי או כותנה כשהם בחוץ.

 

תסמונת רנו מתבטאת בעיקר בחורף. ההערכה היא ש-3-5% מהאוכלוסייה סובלים ממנה.

התסמונת מתרחשת כאשר זרימת הדם מוגבלת או נעצרת בפתאומיות, משנית לכיווץ כלי הדם, בדרך כלל בעקבות חשיפה לקור. מאופיינת בשלושה שלבים שבמהלכם העור משנה את הגוון שלו: הלבנה לאחר מכן כיחלון (ציאנוזיס) ובסוף – אודם שמלווה פעמים רבות בתחושת כאב או עקצוץ. מופיעה בעיקר בקצות אצבעות הידיים והרגליים ולעיתים רחוקות יותר בקצה האף או האוזניים. אורטיקריה קרה במקרים נדירים, חולים חווים תפרחת מלווה נפיחות וגירוד זמן קצר לאחר חשיפה למים קרים, לקרח או לאוויר קר. מצב זה אופייני למחלת האורטיקריה הקרה.

 

כיצד נשמור על עור בריא, נמנע מבעיות עור ונטפל נכון כשהן מופיעות?

  • אם סובלים מאחד מהמצבים הנ"ל, הדרך הטובה ביותר להתמודד איתם היא להימנע מהתנאים המחמירים את המחלה או ההישנות שלה
  • במצבים של יובש בעור או אקזמה/אטופיק דרמטיטיס: חובה לשמור על לחות העור היטב. כמו כן, להימנע ככל האפשר, מחשיפה לשינויי טמפרטורה קיצוניים. אם האוויר בבית יבש מאוד, ייתכן שיש צורך להשקיע במכשיר אדים
  • יש להימנע מגירויים לעור, כמו ביגוד צמוד, בגדי צמר, חומרי ניקוי, בשמים ודשא
  • האמצעי החשוב ביותר להקל על המחלה ולהימנע מהחמרתה הוא שמירה על לחות העור
  • כשמתקלחים כדאי להקפיד על רחצה קצרה במים פושרים לפרק זמן קצר (עד 7 דקות) בסבון ללא בישום או באמצעות שמן רחצה. מייד לאחר המקלחת יש למרוח קרם לחות. מומלץ לא להתקלח מספר פעמים ביום. *ההמלצה גם למי שאינו סובל מבעיות עור וכן לתינוקות
  • מומלץ להשתמש במוצרי טיפוח המיוצרים לבעלי עור עדין ורגיש
  • יש להשתמש בכפפות ויניל או ניטריל ללא אבקה לשמירה על עור הידיים ככל האפשר בזמן מגע עם מים.
  • לשמור על היגיינה
  • להימנע מצמר ובדים המגבירים את הגירוי עם העור, עדיף ביגוד מסיבים טבעיים מכותנה או משי נעימים יותר לעור ונושמים
  • גם אם מכירים את התרופות או כל טיפול אחר שצריכים, לא להסס להתייעץ עם רופא העור
  • החורף מסבך את הטיפול במצבי עור אלו ורופא עור יכול לעזור לבדוק את האסטרטגיה הנכונה כדי למנוע התלקחויות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here