הכול על ציסטוסקופיה – חשוב לדעת!

0
184
קרדיט pixabay

מתוך אלפי תהליכים רפואיים שונים, כירורגיים או לא, ישנם הליכים רפואיים שחשוב שכל אדם יכיר. כולנו מכירים דברים פשוטים כמו מדידת חום, מדידת לחץ דם, משטח גרון ועוד. פעולות מורכבות יותר כמו עקירת שן, עקירת שקדים או טיפול בציפורן חודרנית הן עוד דוגמאות לפעולות רפואיות שהציבור הרחב מכיר, שכן הן נפוצות למדי. אפילו ניתוחים כמו ניתוח וריקוצלה לגברים או ניתוח הגדלת חזה לנשים הם דבר שרבים מאוד מכירים, שכן הם פשוט נפוצים עד מאוד. אבל מה לגבי ציסטוסקופיה?

במאמר קצר זה ניתן לכם את כל הפרטים הקטנים שחשוב שתכירו ותדעו על התהליך הרפואי הזה, שמהווה פיתרון כה יעיל ונגיש להרבה מאוד מקרים.

מבינים את הציסטוסקופיה עד תום:

כדי להבין את הציסטוסקופיה חשוב להבין קודם כל מה זה אורולוגיה ומה זה גניקולוגיה. האורולוגיה היא תחום רפואי שמתמקד במערכת השתן והרבייה הזכרית, בעוד שהגניקולוגיה היא תחום משיק המתמחה במערכת השתן והרבייה הנקבית. אם התבקשתם ללכת לציסטוקופיה, הרי שהרופא האורולוג הוא זה שיבצע את הליך הציסטוסקופיה, והוא זה שינתח את התוצאות, יסביר לכם את האבחנה, וימליץ על הפעולה הבאה, אם יש צורך בה, ומדוע.

יש שני סוגים לתהליך:

  1. אבחנתי – הציסטוסקופיה האבחנתית נועדה, כפי שנרמז ישירות משמה – לאפשר את ביצוע האבחנה של הפתולוגיה, אם ישנה כזו. היא מבוצעת על ידי מכשיר ספציפי מאוד, שתפקידו לאפשר אבחון בלבד, דרך התבוננות ובחינה של מצב האיברים המעורבים.
  2. ניתוחית – כאן מדובר כבר במהלך שכולל הליך כירורגי, כלומר התערבות ניתוחית, זעירה אומנם, אך משמעותית עד מאוד, דרך הציסטוסקופיה. כאן יש כבר צורך בעוד מכשירים זעירים, שנועדו לביצוע פעולות ספציפיות, ולא רק התבוננות וסקירת המצב.

ההליכים הכירורגיים אשר הציסטוסקופיה מאפשרת כוללים, בין היתר:

  • הסרת גידולים בשלפוחית השתן
  • דגימה של ביופסיה לצורך אבחנה
  • סילוק של אבנים בדרכי השתן

את התהליך האבחנתי ניתן לבצע תחת אלחוש מקומי עדין, שכן מדובר בתהליך עדין למדי. במידה ויעלה צורך בתהליך הכירורגי, הרי שאז יש צורך בסדציה, ולעיתים אפילו בהרדמה מלאה, תלוי במורכבות ההליך.

  • התהליך עצמו מומלץ במקרים שונים הכוללים תסמינים כגון כאבים במתן שתן או מתן שתן תכוף ודחוף, דלקות חוזרות בדרכי השתן, ועוד.

תהליך הבדיקה ואחרי הבדיקה

ציסטוסקופיה נעשית, כפי שציינו, באלחוש, סדציה או הרדמה. התהליך כולל הרדמה או אלחוש, בהתאם לצורך שיוחלט על ידי הרופא המנתח והרופא המרדים. הציסטוסקופיה האבחנתית לוקחת לרוב לא יותר מרבע שעה, אך במידה ויש צורך בביצוע טיפול זה או אחר, הרי שזמן התהליך מתארך לפי הצורך.

אחרי הבדיקה והטיפול לרוב תהיה אי נוחות קלה, הכוללת לעיתים לחץ בבטן התחתונה, צריבה באזור הבדיקה, ואפילו דימום קל במתן שתן. ההתאוששות המלאה יכולה לקחת גם כמה ימים, אך לרוב היא קצרה, ולא כרוכה בכאב או סבל רב, ושוב, בהתאמה להליך שבוצע (בדיקה בלבד או טיפול זה או אחר).

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here