כללית למען שורדי שואה: מוקד ייעודי וייחודי

0
137
צילום: דוברות כללית

כ-3,000 פונים קבלו מענה מיום פתיחת המוקד לפני מספר חודשים. ״זו חובה מוסרית לסייע לשורדי השואה. אוכלוסייה המתמודדת עם אתגרי הזקנה בנוסף למשא הכבד מנשוא החרוט בגופם ובנפשם״ אומרת נורית איתן גוטמן, עובדת סוציאלית ראשית של כללית "מטופלים אלה חסרים פעמים רבות מערכות תמיכה יעילות ומתמודדים עם קושי במימוש זכויותיהם ובנגישות לשירותי בריאות. אנו בכללית שמנו לנו למטרה לסייע להם לקבל את מלוא הטיפול לו הם זכאים הן ברמה הרפואית והן ברמה הנפשית-חברתית".

כיום מבוטחים בכללית למעלה מ-90,000 שורדי שואה. כ-70% מהם הם בגילאי 80-89 ו-22% מעל גיל 90. הם צורכים יותר שירותי רפואה ביחס לבני גילם: הם מתאשפזים יותר, מבקרים יותר אצל עובדים סוציאליים וצורכים יותר שירותי קלינאות תקשורת.

מוקד הסיוע של כללית הוא חלק מתכנית רחבה למתן טיפול מותאם ונגיש לשורדי השואה. המוקד נותן מענה למי שפונים אליו ובנוסף הצוותים הרפואיים בכללית פונים באופן יזום למטופלים, שלא מגיעים למעקבים וטיפולים, על מנת לבחון את צרכיהם. כמו כן הצוותים מסייעים בשמירה על רצף טיפול עבור אלה המשתחררים מבתי החולים.

עד כה, הגיעו למוקד שנפתח בתחילת השנה כ-3,000 פניות במגוון נושאים בהם: בקשות לקבלת מידע כללי על זכויות; בירור פרטני לגבי פטור מתשלום בגין שירותים ותרופות; סיוע בתיאום תורים לייעוצים ובדיקות ובמימוש שירותים כגון תרופות ובדיקות דם עד הבית; מימוש זכויות מחוץ לכללית מול רשויות שונות ועמותות ייעודיות לניצולי שואה.

רוני גורל, מנהלת המוקד ועובדת סוציאלית מוסיפה "העו"ס המעניקים מענה במוקד, כמו גם כל עובדי הכללית, מחוייבים ומגוייסים למשימה ופועלים כדי לתת את המענה המקצועי המתאים לכל פניה. הפניות הם בנושאים שונים ומגוונים החל ממטופלת שנזקקה לבדיקות דם בביתה יום לאחר שהשתחררה מבית החולים ותיאמנו עבורה איש צוות שיגיע לביתה ועד בקשות לסיוע בקבלת החזר כספי עבור טיפולי שיניים. יש שפונים מאחר והם לא יכולים להגיע באופן עצמאי לבדיקות וטיפולים רפואיים ובעזרת עמותת משקפים ורודות אנו דואגים להם להסעות, יש מקרים בהם אנו מסייעים לפונים להגיש בקשות להגדלת הזכאות מרשויות שונות – אלה רק מקצת המקרים שאנו מטפלים בהם ומאפיינים את העבודה היום יומית שלנו במוקד – עבודה שאנו רואים בה זכות גדולה".

לדברי שושי קרן, מנהלת השירות לעבודה סוציאלית במחוז "במחוז צפון יש 11,816 מבוטחים ניצולי שואה. בכל השנה אנחנו מטפלים ומלווים את המטופלים ניצולי השואה מתוך מקום של רגישות וכבוד לדרך ולהתמודדות האישית והייחודית של כל אדם ואדם. יש לנו את האחריות ואת הזכות לתמוך ולסייע לניצולי השואה באתגרים הרפואיים והסוציאליים שהם מתמודדים ביום יום.

המוקד שמספרו 6009* מנוהל על ידי צוות של עובדים ועובדות סוציאליים ופועל בימים א'-ה' בין 8:30- 18:00.

 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here