הכל על כאבים בעקב – דורבן ברגל

0
724
הכל על כאבים בעקב - דורבן ברגל
קרדיט freepik

לאורך כפות הרגליים שלנו, ישנה רקמה סיבית ועבה בשם Fascia, התומכת בשרירים ובקשת כף הרגל. כשהרקמה נמתחת יתר על המידה מסיבות שונות, מופיעים בה קרעים מיקרוסקופיים שלאורך זמן גורמים לכאבים ודלקות. בעבר, האמינו שהכאב נגרם על ידי צמיחת עצם בשם 'דורבן בעקב'. כיום ידוע שאותם 'דורבנות' הם דווקא התוצאה ולא הכאב עצמו, בשם פלנטר פצאיטיס כשהכאב הינו לרוב בנקודת החיבור של הרצועה לעצם העקב.

כמה דברים שצריך לדעת על פלנטר פצאיטיס

פלנטר פצאיטיס נוצר בשל מספר גורמים, כשבדרך כלל הבעיה נפוצה בקרב נשים, ואנשים מבוגרים עם משקל עודף ו\או מי שנמצא רוב הזמן על הרגליים. בנוסף, ניתן למצוא בקבוצות הסיכון אנשים:

  • הנועלים נעליים עם סוליות דקות או נעליים שחוקות
  • הסובלים מקשת גבוהה של כף הרגל או פלטפוס
  • הסובלים מגיד אכילס קצר
  • שהולכים בצורה לא רגילה בשל בעיות שונות ברגליים
  • נשים הנועלות נעלי עקב גבוהות מידי לעתים קרובות

התסמינים של פלנטר פצאיטיס הינם לרוב כאבים בחלק התחתון של הרגל או באמצע עקב העצם, כשהכאב לעתים מחמיר בבקרים רגע לאחר שקמים מהמיטה. הכאב עלול להופיע כשנעמדים לאחר ישיבה ממושכת, וכן לאחר אימון. במידה והכאבים הללו חוזרים והופכים שכיחים יותר, אז יש לגשת לבדיקה.

כיצד מאבחנים ואיך מטפלים?

חשוב קודם כל להבין שלא מדובר רק בבעיה של דורבן כמו שפעם חשבו. זוהי רקמה שנוצרת מחדש, כך שהטיפול חייב להיות גמיש מאוד. מכיוון שמדובר ברקמה שנוצרת מחדש, אצל מרבית המטופלים הבעיה עוברת מעצמה בתוך שלושה ארבעה חודשים. במידה ולא, אז עוברים לטיפול; בעבר נהגו להזריק סטרואידים, שגם כיום נהוג לטפל באמצעות זריקות, אך של חומרי פלזמה עשירים בטסיות המופקים מדם המטופל עצמו.

בנוסף, דרך נוספת להקלה על פלנטר פצאיטיס היא באמצעות פיזיותרפיה, מדרסים המותאמים אישית למטופל שמקלים על ההליכה, עבודה על השרירים בחלקה האחורי של הרגל ועוד. כדי להקל על תהליך ההחלמה נהוג גם לטבול את העקבים במי קרח (תוך הקפדה על שמירת האצבעות מחוץ למים) בכדי להוריד את הנפיחות לאורך זמן.

במצבים חמורים יותר ייתכן שיומלץ גם ניתוח בהרדמה כללית, שבו מתבצע חתך באורך של 2-3 ס"מ בחלקו הפנימי של העקב, במטרה לנתק חלק גדול מרוחב הרצועה שנמצאת בעקב. ההליך מקל על הכאבים ולעתים פותר את הבעיה לחלוטין. השחרור הביתה מהיר ועל המטופל לנעול נעליים מיוחדות בתקופת ההחלמה, ולהיזהר שלא להישען יותר מידי על הרגל המנותחת על מנת לאפשר לה להחלים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here