טיפול בפצעי לחץ

0
151
קרדיט: Pixabay

טיפול בפצעי לחץ

טיפול בפצעי לחץ מתחיל בבדיקה יסודית של הרופא, כדי שיוכל לקבוע אם אכן מדובר בפצעי לחץ ולקבוע את דרגתם. קביעת הדרגה תעזור לרופא לבחור בטיפול המתאים ביותר לפצעי הלחץ שלכם.

פצעי לחץ – הגורמים

לפני שנציין כמה שיטות לטיפול בפצעי לחץ, חשוב להבין מהם הגורמים לאותם פצעי לחץ, שהם סוג של פציעה המפרקת את העור ואת הרקמה הבסיסית, לאחר שהופעל לחץ קבוע וממושך על העור באזור. לחץ זה גורם לאיסכמיה ברקמות, כלומר להפסקת אספקת החמצן והתזונה לדם שבסופו של דבר גורם לנמק ברקמות.

פצעי לחץ מתרחשים כאשר לחץ רב מופעל על העור למשך זמן רב. הלחץ מפחית את זרימת הדם לאזור וכאשר אין מספיק דם כדי להזין את העור, העור עלול למות ועלול להיווצר פצע.

הסיכוי לקבלת פצעי לחץ הם גבוהים יותר כאשר:

  • האדם משתמש בכסא גלגלים או נשאר במיטה במשך זמן רב.
  • האדם הוא מבוגר יותר.
  • האדם לא יכול להזיז חלקים מסוימים בגופכם ללא עזרה.
  • האדם סובל ממחלה המשפיעה על זרימת דם תקינה, כולל סוכרת או מחלות כלי דם.
  • האשם סובל ממחלת אלצהיימר או מצב אחר המשפיע על המצב הנפשי.
  • האדם הוא בעלי עור רגיש ושביר.
  • האדם לא מסוגל לשלוט בשלפוחית השתן או במעיים, ולא מקבל תזונה מספקת.

תסמינים של פצעי לחץ

פצעי לחץ מדורגים לפי חומרת התסמינים, כאשר הדרגה הראשונה היא המתונה ביותר ואילו הרביעית היא החמורה ביותר.

פצעי לחץ דרגה 1: העור אדמומי וכואב, ולא מלבין כשלוחצים עליו, מה שמעורר חשד להיווצרות של פצע לחץ. העור עשוי להיות חם או קר; קשה או רך.

פצעי לחץ דרגה 2: העור מפתח שלפוחיות או יוצר פצע פתוח. האזור מסביב לפצע עשוי להיות אדום ומגורה.

פצעי לחץ דרגה 3: העור מפתח חור פתוח ושקוע הנקרא מכתש או כיב. הרקמה שמתחת לעור ניזוקה. יתכן שניתן לראות שומנים בתוך הכיב.

פצעי לחץ דרגה 4: פצע הלחץ הוא כל כך עמוק עד שקיימת פגיעה בשריר ובעצם ולעתים גם בגידים ובמפרקים.

קיימים שני סוגים נוספים של פצעי לחץ שלא מתאימים לארבעת הדרגות שצוינו למעלה.

  • סוג של פצעים המכוסים בעור מת בגוון צהוב, שזוף, ירקרק או חום. העור המת מקשה לאבחן את עומק הפצע. סוג זה של פצע לחץ לא מדורג.
  • סוג של פצעי לחץ המתפתחים ברקמה בשכבה העמוקה שמתחת לעור, וגורמים לפגיעה ברקמות העמוקות. העור עשוי להיות בגוונים של סגול כהה או אדום. יתכן שמתחת לעור קיימת שלפוחית מלאה בדם. סוג זה של פגיעה בעור יכול להפוך די מהר לפצע לחץ בדרגה 3 או 4.

פצעי לחץ נוטים להיווצר במקומות בגוף שבהם העור מכסה אזורים גרמיים ויש בהם פחות רקמה מה שאומר שיש גם פחות ריפוד. אזורים אלה כוללים את הישבן, המרפקים, המותניים, העקבים, הקרסוליים, הכתפיים, הגב והעורף.

הפריטים המרכזיים המשמשים לטיפול בפצעי לחץ

שוק המכשור הרפואי מציע כמה פריטים שעוצבו במיוחד כדי לטפל או למנוע פצעי לחץ, לדוגמה:

  • מזרונים דינמיים

מזרן דינמי שיוצר לחץ משתנה, APM (Alternating Pressure Mattress), מתאים לאנשים עם פצעי לחץ בדרגה של עד 4 או לאנשים הנמצאים בסיכון גבוה לנזק ברקמות עקב פצעי לחץ. מדובר במזרון ממולא באוויר המחולק לעד 5 אזורי לחץ הנשלטים בנפרד על ידי חיישנים שמחשבים את משקל המטופל וגובהו. מזרונים דינמיים כוללים טכנולוגיות מתקדמות נוספות, כמו כיסויים נושמים ונמתחים.

  • מזרונים סטטיים

מזרון סטטי נראה כאילו הוא עשוי מקשה אחת, אבל הוא בנוי מחיבור בין כמה פולימרים איכותיים, כדי להציע פיזור שווה של הלחץ והמשקל שמפעיל גוף המטופל כנגד המזרן. מזרן סטטי מתאים למטופלים עם פצעי לחץ בדרגת סיכון בינונית או נמוכה.

  • כריות ישיבה

כרית ישיבה משמשת אנשים שיושבים במשך זמן ממושך, כמו קשישים סיעודיים המבלים את רוב היום בישיבה באותו מקום, או נכים המשתמשים בכיסאות גלגלים. השוק מציע כריות סטטיות המתבססות על טכנולוגיות שונות, כמו גם כריות דינמיות (עם או ללא מנוע חשמלי).

טיפול ביתי בפצעי לחץ

פצעי לחץ בדרגה 1 או 2 יחלימו במקרים רבים, אם יטופלו בזהירות. פצעים בדרגה 3 ו-4 קשים יותר לטיפול ויתכן שייקח זמן רב עד שיחלימו. הנה כמה שיטות לטיפול ביתי בפצעי לחץ, להקלה על הלחץ באזור הפצע:

  • שימוש בכרית ישיבה מיוחדת כדי להפחית את הלחץ. הבחירה בסוג הכרית תלויה במצבכם, אם אתם במיטה או בכיסא גלגלים. הרופא יעזור לכם לבחור בכרית הטובה ביותר עבורכם.
  • שינוי תנוחת הגוף לעתים קרובות. אם אתם בכיסא גלגלים נסו לשנות את התנוחה שלכם כל 15 דקות. אם אתם במיטה נסו להזיז את עצמכם ולשנות תנוחה בערך כל שעתיים.

טפלו בפצע לפי הנחיות הרופא. שמרו שהפצע יישאר נקי כדי למנוע זיהום, ונקו את הפצע בכול פעם שאתם מחליפים תחבושת.

לפרטים נוספים הכנסו לאתר https://www.hagai-med.co.il/

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here