כיצד להתמודד עם תופעות הלוואי העוריות של מחלת הסרטן

0
594
צלם ישראל כהן

מחלת הסרטן היא אחת המחלות השכיחות הפוגעות בנו. היא מהווה התמודדות קשה בכל כך הרבה רבדים, גם פיזית וגם נפשית. הרכבת נעצרת בבת אחת ואנחנו מגלים שצריך לרדת בתחנה ולהתחיל לטפל בעצמנו ובסביבה שלנו.
ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת העור ויועצת מדעית למותג הדרמו קוסמטיקה לה רוש-פוזה, מסבירה:
"עם השנים מתחדדת ההבנה היא שיש צורך לחזק את כל מערכות הגוף על מנת להצליח לנצח את הסרטן. יחד עם הטיפול הכימותרפי מומלץ לשלב טיפולים מרגיעים ומאזנים מעולמות הרפואה הטבעית. כדאי לשלב תזונה נכונה שתתמוך בטלטלה שהגוף עובר, וכדאי למצוא דרכים להתמודד עם תופעות הלוואי הרבות שיכולות להוות הפרעה יום יומית וסבל בפני עצמן. איכות החיים של חולי וחולות סרטן חשובה מאוד להתמודדות עם המחלה."
טיפולים כימותרפיים פוגעים בעור – הטיפולים המקובלים שנלחמים במחלה מבוססים על פגיעה בתאי הגידול המתרבים בגוף. כיוון שהעור שלנו בנוי מתאים המתחלקים ומתרבים, הוא אחד האיברים הראשונים להיפגע מתופעות הלוואי. מומלץ מאוד להתחיל טיפול מונע עקבי בעור על מנת למזער את תופעות הלוואי העוריות ובכך לשפר את איכות חייכם כמטופלים ומטופלות.

צלם יחצ

התופעות השכיחות – תופעת יובש בעור זו אחת התופעות השכיחות בתקופת הטיפולים, בעיקר בחולי אסתמה של העור. יובש קיצוני בעור עלול להוביל לאי נוחות, פריחה, סדקים, גרד בלתי נשלט ואף להעלות את הסיכוי לזיהומים. זיהום בעור עלול לגרום לפגיעה בתפקוד שלו כחוצץ בין מזהמים לאיברים הפנימיים.
בנוסף ליובש מטופלים ומטופלות עלולים לסבול מאודם וכוויות באזורים שעברו הקרנה, פגיעות בציפורניים, גירוי בצידי הפה ובקפלי העור, פריחה דמוית אקנה ועוד. תופעות אלו מתווספות להתמודדות עם המחלה והטיפולים הקשים ואיכות החיים יורדת משמעותית.

נזקי טיפול קרינתי לעור – הטיפול הקרינתי הוא אחד הטיפולים השכיחים באונקולוגיה, אשר משלים את הטיפול הכירורגי והכימותרפי. תופעות הלוואי העוריות בטיפול זה עלולות לגרום לחוסר נוחות משמעותי ופגיעה ניכרת באיכות החיים של המטופלים ומהמטופלות. תופעות אלו באות לידי ביטוי בצריבה, אודם, כוויות, רגישות משמעותית, נפיחות ופיגמנטציה. מחקר שבוצע הראה כי תופעות אלו מופיעות בעיקר במחצית השנייה של הטיפולים, אך טיפול מונע ומתמשך לאורך כל תקופת ההקרנות יכול להפחית באופן משמעותי את עוצמת תופעות הלוואי העוריות ואת משך הופעתן.

כיצד ניתן להקל את תופעות השכיחות בעור בעקבות הטיפולים, ד"ר להבית אקרמן מומחית ברפואת עור והיועצת המדעית של המותג לה רוש-פוזה מסבירה:
טיפול מונע קבוע בתכשיר לחות היפואלרגני עדין שנספג בקלות ולא מכביד על העור ישפר מאוד את מצבו ויכין אותו לכימותרפיה. קרם כמו ליפיקאר באום AP+ של לה רוש-פוזה אשר מכיל ניאצינאמיד, מים טרמליים מרגיעים, חמאת שיאה וגלצרין משיב לעור את הגמישות ומסייע בבניית המחסום העורי.
זה נשמע כמו הדבר האחרון שמעניין אותנו כשאנחנו מתמודדים מול מחלת הסרטן, אך טיפול בדברים הקטנים יכול לעזור בהתמודדות ובחוסן מול הדברים הגדולים יותר. כשאיכות החיים נשמרת הכוחות שלנו מתחזקים. מומלץ לדאוג לעור באופן קבוע בכל מהלך הטיפולים עוד לפני שמופיעים סימפטומים קשים. באמצעות טיפול מונע יהיה יעיל ומקל יותר מאשר טיפול בבעיה חמורה. בכל מקרה של יובש קיצוני רצוי לפנות לרופא או רופאה ולבדוק אם יש צורך בתכשירים במרשם שניתן לשלב לתקופות קצרות יחד עם הטיפול המונע.
ניקיון – ניקיון העור הוא חשוב תמיד, בטח סביב טיפולים כימותרפיים הפוגעים בחוזק החיסוני ובשלמות העור. חשוב לשים לב שרוב תכשירי הניקוי והסבונים מייבשים את העור ואינם מתאימים לתקופת הטיפולים במחלת הסרטן. העור יבש ורגיש מידי ולכן, אני ממליצה להשתמש בתכשיר ניקוי עדין במיוחד ששומר על לחות. דוגמא לתכשירים מתאימים יהיו ליפיקאר סינדט AP+ או ליפיקאר שמן רחצה המעניקים שמירה על היגיינה ושמירה על איזון המחסום העורי. במקרים של גירוי משמעותי יותר מומלץ להשתמש בתכשיר קרם סיקפלסט לבנט B5 המכיל קומפלקס מינרליים משקם ופנתנול הידוג כמרכיב מרגיע ומסייע בשיקום וחידוש העור.
גירויים בעור – מה ניתן לעשות כאשר אנחנו סובלים מגירוי בקפלי העור או בריריות? ידוע שאזורים אלו מועדים להיפגע במהלך הטיפולים הכימותרפיים, כשנוצרת מעין שפשפת באזורי חיכוך או בצידי הפה.
מומלץ להשתמש בקרם המכיל רכיבים אנטיבקטריאליים המסייעים לחידוש פעילות הליפידים ומרגיעים את העור. קרם לשפתיים סדוקות מסדרת סיקפלסט יכול לתת מענה לצורך זה ואף ניתן להשתמש בו לאורך זמן, ללא הגבלה. קרם השפתיים בטוח לשימוש גם עבור ילדים וניתן לשלב אותו יחד עם טיפול במרשם הכולל חומרים פעילים כמו סטרואידים, אנטיביוטיקה וחומרים אנטי פטרייתיים.

טיפ שכדאי לשמור ולזכור – כאשר העור חם ומגורה לאחר הקרנה מומלץ למרוח שכבה עבה של קרם סיקפלסט באום B5 ולהניח עליו בד ספוג מים קרים. השילוב בין המים הקרים לרכיבים שבקרם יסייעו להרגעת הצריבה והאודם.
הגנה מפני השמש – במהלך הטיפול המתמשך נגד מחלת הסרטן חשוב להקפיד מאוד על הגנה מפני השמש. הכימותרפיה וההקרנות פוגעות בשלמות העור והופכות אותו לרגיש, מגורה וחשוף למזהמים. מומלץ להשתמש במקדם הגנה שנספג בקלות ועם תו תקן המחמיר ביותר ומגן נגד קרני ה- UVA ו – UVB.
מומלץ לעשות שימוש במקדמי ההגנה כמו סדרת אנתליוס הידועים בהגנה מקסימלית, ומרקם נעים ונוח תוך שמירה על לחות העור.

מה עוד חשוב? – לפני קבלת טיפול בקרינה, גשו לאחות לקבלת הסבר וידע שיסייעו בהפחתת הסימפטומים ויקלו על ההתמודדות. תנו את הדעת גם על הדברים הקטנים שיכולים לעזור לכם לעבור את תקופת טיפולים באופן המחזק ביותר. והכי חשוב רפואה שלמה והמון בריאות!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here