כרמל ולין של כללית מובילים במחקר

0
187
צילום: אלי דדון

תוצאות מחקר מתקדם שנערך במרכז הרפואי כרמל החזירו לשימוש בישראל תמיסה לחיטוי רפואי המהווה אבן יסוד בטיפול בפצעים ובכוויות. החוקר הראשי פרופ' ירון הר – שי – "התמיסה הצילה חולים רבים וגם מנעה קטיעות רבות, אני שמח שהצלחנו להחזיר אותה לשימוש לטובת מטופלים רבים"

תמיסת הכלור הינה אבן יסוד מזה עשרות שנים בטיפול בפצעים מזוהמים, כף רגל סוכרתית, פצעים לאחר הניתוח, פצעי מלחמה, כוויות ועוד.
על פי ניסיון הרופאים באלפי בתי חולי ברחבי העולם תמיסת הכלור שהייתה גם בשימוש נרחב בכל בתי החולים והמרפאות בארץ הצילה עד היום עשרות אלפי מטופלים, מנעה קטיעות אברים וגפיים רבות ובכך חסכה סבל, תחלואה ומוגבלות מאלפי חולים.

בעקבות דווחים באנגליה שהתמיסה גורמת לגירוי בעור ויתכן אף מעכבת ריפוי פצעים, משרד הבריאות בישראל אסר בשנת 2006 על השימוש בתמיסה בבתי החולים ובמרפאות.

כאן נכנס לתמונה פרופ' ירון הר – שי מנהל המחלקות לכירורגיה פלסטית במרכזים הרפואיים כרמל ולין של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי אשר בעידוד משרד הבריאות ובשיתוף צוות המחלקה שלו החלו לחקור לעומק את הנושא.

"כמי שעוסק, מטפל ורואה מקרוב את הסבל של החולים בהעדר התמיסה, הבנתי עד כמה הנושא חשוב לכולנו והחלטתי להירתם מיד לנושא" אומר פרופ' הר – שי.

צוות המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז רפואי כרמל בניהולו של פרופ' הר-שי ובעזרתה של ד"ר מרים סגל רופאה במחלקה "הרימו את הכפפה" וחקרו את הבטיחות של התמיסה על פצעים מזוהמים.
המחקר אשר בוצע במרכז הרפואי כרמל באישור ובעידוד משרד הבריאות בדק מדדים קליניים רבים בפצע עצמו ובדם המטופל.

ממצאי המחקר שנערך לאורך 48 חודשים ובדק 30 מטופלים עם 35 פצעים הוכיחו לחוקרים בכרמל כי התמיסה בטוחה ואינה גורמת לכל נזק בריאותי.
יתרה מכך, מציין פרופ' הר – שי כי נמצא שהתמיסה מעודדת ריפוי פצעים, מקטינה משמעותית את אוכלוסיית החיידקים בפצע ואפשרה לרוב הפצעים שטופלו עם התמיסה להחלים באופן עצמי ללא צורך בניתוח או השתלת עור.

תוצאות המחקר הועברו למשרד הבריאות ובעקבות זאת החליט משרד הבריאות בשנת 2020 להחזיר לשימוש קליני את התמיסה לטיפול בפצעים מזוהמים בכל בתי החולים והמרפאות בישראל.

פרופ' הר – שי אמר כי – "אני גאה בצוות החוקרים שלנו. זהו כבוד גדול עבור בית החולים כרמל והמרכז הרפואי לין של כללית, שהובילו מחקר כל כך חשוב לטובת בריאותם של אלפי חולים בישראל".

צוות החוקרים פרסם כעת את תוצאות המחקר במאמר בעיתון היוקרתי והמוביל בתחום ריפוי הפצעים בעולם WOUND REPAIR AND REGENERATION ועודד קבוצות נוספות בעולם לבצע מחקר דומה על מנת לאשר את השימוש בתמיסה במדינות נוספות.

צוות המחקר כלל את ד"ר עיסא מטאנס, ד"ר סאמר חסן, ד"ר לאוניד בריזגלין וד"ר אייל פרנקו וכן את ד"ר קירן אובויל, מנהל מחלקת כוויות בבית החולים האוניברסיטאי בנוטינגהם אנגליה. את העיבוד הסטטיסטי ביצעה עידית לביא ז"ל והמאמר שפורסם הוקדש לזכרה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here