האם לטיפול בגלי הלם יש תופעות לוואי?

0
1001
האם לטיפול בגלי הלם יש תופעות לוואי?
מקור FREEPIK

לאורך העשורים האחרונים הפך הטיפול בגלי הלם לנפוץ ומקובל עבור שורה ארוכה של בעיות בריאות, בדגש על כאבים ובעיות אורטופדיות אך לא רק. הטיפולים מוצעים כיום על ידי מרפאות ומכונים המתמחים בתחום, אשר מחזיקים במכשור מתקדם ובידיהם ניסיון רב. בתנאים אלו, ישנם סיכויים גבוהים להצלחת הטיפול והוא אף נחשב כתחליף לניתוח על ידי קופות החולים ומסובסד על ידיהן. יחד עם זאת, כמו בכל טיפול ובוודאי כזה המערב טכנולוגיות מתקדמות, ישנה השאלה לגבי מידת הבטיחות, תופעות הלוואי והסיכונים. לתשובות בסוגיות אלו המשיכו לקרוא את המאמר.

בטיחותו של הטיפול בגלי הלם

טיפול בגלי הלם אמנם נשמע כמו התפתחות טכנולוגית מרשימה, ובצדק. יחד עם זאת, חשוב להבין שממש לא מדובר בטיפול שהומצא בשנה או השנתיים האחרונות, ושיש מעט ידע לגבי בטיחותו, יעילותו ותופעות הלוואי שלו. למעשה, הטכנולוגיה של גלי הלם נכנסה לעולם הרפואה כבר לפני כארבעים שנה, וזאת לתחום של פירוק אבנים בכליות. אכן, גלי ההלם שהינם סוג של גלי קול בטווח בלתי נשמע, חודרים את מעטפת העור ויכולים לפרק מינרלים וחומרים שונים שהתגבשו בכליות ובדרכי השתן. לפיכך, במקרים מסוימים הם יכולים למנוע את הצורך בניתוח מורכב להוצאת אבנים בכליות. אבל זו הייתה רק ההתחלה של גלי ההלם בעולם הרפואה.

לאחר מכן גלי ההלם נכנסו בהדרגה לענף האורטופדיה ונמצא שיש להם יתרונות מובהקים. כמובן שכל מכשיר של גלי הלם יוצר גלים שונים ושהטיפול באבנים בכליות אינו זהה למשל לטיפול בדורבן בעקב או בכאבי כתפיים. ואולם, העיקרון דומה וכבר שלושה עשורים שמטפלים בעולם בבעיות אורטופדיות עם גלי הלם. לפיכך, לאורך השנים הצטברו עדויות רבות על מידת הבטיחות, על היעילות ועל תופעות הלוואי האפשריות. 

הבשורות המצוינות הן שעד היום לא מצאו תופעות לוואי משמעותיות לטיפול בגלי הלם באורטופדיה. אמנם, ישנם מטופלים שבעת או לאחר הטיפול בגלי הם מרגישים דגדוג, אי נוחות או כאב קל באזור המטופל, או שמופיעה אדמומיות מסוימת, אבל התופעות האלו נדירות מאוד וממילא לא מהוות פגיעה או טרדה של ממש לאיכות החיים. יתרה מכך, הן חולפות מעצמן לאחר זמן קצר. אם כן, נכון להיום ניתן לקבוע בוודאות כי הטיפול הזה נחשב לבטוח מאוד וללא תופעות לוואי מהותיות.

ומה לגבי היעילות?

כאשר מדברים על יעילות של טיפול רפואי מתייחסים למעשה לשני היבטים, הראשון הוא עד כמה הטיפול אפקטיבי והשני הוא לגבי הסיכונים שלו והפגיעה באיכות החיים. כך לדוגמא, ייתכן שניתוח אורטופדי יפתור את הבעיה אחת ולתמיד, למשל הסרה של רצועה או גיד או חלק מהם. כלומר, האפקט הוא מאה אחוז. אך מצד שני ישנו סיכוי לא מבוטל לפגיעה ביכולת המוטורית, או להיווצרות זיהום או דלקת, לכאבים, להחלמה בלתי מלאה ובכל מקרה ממושכת, וכן הלאה. בדיוק מסיבה זו, ניתוחים אורטופדיים תמיד מהווים את הקו האחרון מבחינת הרופאים, הממליצים למטופלים לנסות את כל הטיפולים השמרניים לפני כן.

אז באשר ליעילות של טיפול בגלי הלם, מבחינת הסיכונים ראינו שהם נמוכים ביותר עד לא קיימים. ומבחינת היעילות, הדבר משתנה כמובן ממקרה למקרה אך ישנן מרפאות המתמחות בתחום שהצלחותיהן עומדות על למעלה מ- 90%, גם במקרים שבהם נוסו קודם פיזיותרפיה, הזרקות, סדים וכדומה. עוד חשוב להבין למה מתכוונים כאשר מדברים על הצלחה: לזריקות קורטיזון למשל יש הצלחה טובה בהקלה על כאבים, אך האפקט מחזיק רק לתקופה קצרה של מספר חודשים שכן מטפלים למעשה רק בתסמינים. לעומת זאת, הטיפול בגלי הלם אינו מכוון לתסמינים בלבד אלא לשורש הבעיה. במילים אחרות, ההצלחה כאן נמדדת הן בהקלה של כאבים, הן בהטבה של טווח תנועה, והן בהגעה לריפוי מלא ושלם.

קל ופשוט למטופל 

עוד יתרון חשוב של הטיפול בגלי הלם, הוא שכל מה שנדרש מהמטופל הוא רק להגיע אל המרפאה. הטיפול עצמו בסך הכל מצריך ישיבה או שכיבה בתנוחה נוחה למשך כרבע שעה עד עשרים דקות. בתחילת הטיפול מכוונים אל האזור הפגוע מכשיר שנראה כמו ידית, ולאחר מכן מפעילים אותו וזהו – רק צריך לחכות ולרוב לא מרגישים כלום בזמן הזה. 

יחד עם זאת, ראוי לציין שצריך להתאזר בסבלנות. כמו כל התערבות רפואית, גם גלי הלם אינם "תרופת פלא" או קסם טכנולוגי. מדובר בגלים שבשלב הראשון מפרקים הסתיידויות שגורמות לכאבים, כך שההקלה מורגשת די מהר. יחד עם זאת, האצת מהלך ההחלמה של הגוף באמצעות גלי הלם אינה מתרחשת מהיום למחר. למעשה, נדרשים לרוב בין 7 ל- 10 מפגשים, וביניהם יש מרווחי מנוחה שאורכים בעצמם כ- 5 עד 14 יום, וזאת כתלות במכשיר בו משתמשים. בנוסף, יש לקחת בחשבון שקיימים גורמים רבים העשויים להשפיע על מספר הפגישות להם תזדקקו, למשל הגיל שלכם, מצבכם הרפואי, חומרת הבעיה ממנה אתם סובלים, חוזק המערכת החיסונית שלכם, תרופות שאתם נוטלים בקביעות, ועוד.

ליהנות מיתרונות הטיפול בגלי הלם

כאמור, הטיפול בגלי הלם נחשב כתחליף לניתוח על ידי קופות החולים ומסובסד על ידיהן בהתאם להסכם שיש למרפאה שאליה אתם פונים. ראוי להדגיש שקיימים לא פעם הבדלים בין המרפאות הניכרים למשל במידת הניסיון שיש לצוות הרפואי, ולסוג המכשירים שמחזיקים במרפאה. למעשה, אחד התנאים החשובים ביותר להצלחת הטיפול ולמיצוי יתרונותיו, טמון בידע המקצועי וביכולת לבצע אבחון מדויק. יש להבין כי האפקטיביות תלויה ביכולת לכוון את הגלים בדיוק אל מקור הבעיה, אך לא פעם בבעיות אורטופדיות יש תסמינים דומים לתחלואות שונות שניתן לבלבל ביניהן. לפיכך, חשוב מאוד לפנות למרפאה בעלת וותק רב, המבצעת אבחון יסודי ומקיף ושמאחוריה שורה ארוכה של לקוחות מרוצים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here