כיצד משפיעה אוסטאופורוזיס על בריאות הפה?

0
1197
צילום: יח"צ

באדיבות ד"ר אורה זלצמן, מנהלת רפואית מרחב דרום וירושלים בכללית סמייל

יום האוסטאופורוזיס העולמי, מצוין מידי שנה ב-20 לאוקטובר ונועד להעלות את המודעות למחלה ולדרכים למניעתה. בגוף האדם מתקיימים בכל עת, זה לצד זה, תהליכי בניית עצם במקביל לתהליכי פירוקה. כאשר תהליכי פירוק העצם גוברים על תהליכי בנייתה והתחדשותה, הדבר מביא לאובדן מסת העצם  ולאוסטאופורוזיס, או בעברית, "עצם מחוררת".

מדובר במחלה שמאופיינת בירידה בחוזק העצם ובעקבות כך בסיכון מוגבר להיווצרות שברים רב מערכתיים בעצמות השלד. מהלך המחלה אינו סוער בתחילתה, ואין לה תסמינים ראשוניים קליניים.  אך עם הזמן, העצם מאבדת מצפיפותה והופכת להיות פריכה ושבירה. ההערכה היא שאחת מתוך שלוש נשים תסבול מאוסטאופורוזיס ואחד לחמישה בקרב גברים. השכיחות בקרב נשים גבוהה במיוחד לאחר גיל הבלות,  עקב ירידה ברמת האסטרוגן . כ- 40% מהנשים עלולות לחוות שבר בעצמות על רקע אוסטאופורוזיס.

 

כיצד המחלה משפיעה על בריאות הפה?

קיימת ההסתברות הגבוהה לאובדן שיווי המשקל ונפילות עם העלייה בגיל. נפילות רבות עלולות להסתיים בפגיעה באזור הפנים ובחלל הפה, נפילה שתצריך לאחר מכן טיפול מורכב אצל רופא השיניים יחד עם מעורבות של מומחה לכירורגיית הפה ולסתות.

מי שאובחן כחולה אוסטאופורוזיס, ברב המקרים יומלצו לו תרופות ממשפחת הביספוספונטים. כל מי שמקבל טיפול מסוג זה רצוי שיגיע לביקורים שגרתיים ותחזוקתיים אצל רופא השיניים לצורך הערכת מצבו הדנטלי וביצוע טיפולים משמרים, טיפולי תחזוקה שגרתיים וטיפולי גהות הפה (הסרת אבנית)  לשמירת המשנן הקיים.

בטרם ביצוע טיפולי שיניים מורכבים, כגון עקירות או התקנת שתלים, יש לבדוק אל מול המטופל את מהות הטיפול התרופתי אותו הוא נוטל ואת משך הזמן, כוון שאחת מתופעות הלוואי לנטילת ביספוספונטים ממושכת הינה חוסר ריפוי של הרקמה הגרמית וסכנת התפתחות נמק בעצמות. כאשר מבצעים טיפול פולשני (כגון עקירה או שתל) בחלל הפה, עצם הלסת לא תצליח להירפא ויגרם נמק גרמי שקשה מאד לעצירה או לטיפול. לפיכך יש צורך בהיוועצות עם רופא המשפחה או אנדוקרינולוג האם ניתן להפסיק את נטילת התרופה למשך מספר חודשים טרם ביצוע הפעולות הללו, או לחילופין מהו המועד המתאים ביותר לביצוע הטיפול הפולשני בפה במיוחד שאופציה טיפולית אפשרית היא בזריקה המבוצעת אחת לתקופה.

 

 

כיצד ניתן למנוע או להפחית הסיכוי להתפתחות המחלה וכיצד לשמור על בריאות הפה במצבים שכאלה?

אוסטאופורוזיס נחשב בעבר לתהליך מתבקש במסגרת בהזדקנות, אך כיום הגישה גורסת כי ניתן למנוע את התפתחות המחלה וישנן דרכים לטיפול וליצירת רגרסיה של השפעותיה. הימנעות מטבק ואלכוהול, פעילות גופנית בשגרה, תזונה מאוזנת המכילה הרבה פירות וירקות ומאכלים עשירים בסידן.

מומלץ לשמור היטב על היגיינת הפה ולהגיע לביקורות תקופתיות הן אצל רופא השיניים והן אצל השיננית ובכך להימנע ככל הניתן מביצוע פרוצדורות מורכבות ופולשניות בחלל הפה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here