צלילה מהנה – כל מה שצריך לדעת על חדירת מים לאזניים // פרופ' משה פוטרמן

0
567

עונת הקיץ כבר כאן, ומשפחות רבות בוחרות לבלות יחד עם הילדים בבריכות השחייה ובחופי הרחצה בימי החמסין. אחת התופעות שעלולות לקרות בעקבות כך, הינה חדירת מים לאזניים אך חשוב לומר להורים וגם לילדים שאין צורך להיבהל.

ככלל, מים עלולים לחדור לאזניים במהלך מקלחת, בעת צלילה בבריכה או כאשר צפים בים. זאת, מאחר ותעלת האוזן היא תעלה פתוחה ואין שום דבר שיחסום את כניסת המים לגוף שלנו. האוזן האנושית בנויה מאוזן חיצונית אשר מובילה לתעלה באורך סנטימטר וחצי עד 2 סנטימטרים שמובילה עד לעור התוף. לרוב, המים חודרים לתעלה החיצונית אלא אם ישנן נסיבות שונות כגון נקב בעור התוף ואז המים עלולים לחדור לאוזן התיכונה מה שמייצר דלקות.

חדירת מים לאוזן החיצונית איננה גורמת לדלקות, ועל כן רוב ילדים יכולים לשחות בים ובבריכה ללא חשש מדלקות מסיבה זו. אמנם יש לציין, כי לעיתים שהייה ממושכת בתוך המים, במהלך צלילה למשל, בתוספת למצב שבו יש בתוך האוזן הרבה שעווה, השילוב הזה יחד עם חדירת מים יכולה לגרום לדלקת אוזן חיצונית.

יחד עם זאת, בדרך כלל כאשר חודרים מים לאוזן, המים יוצרים ואינם מצטברים באוזן מאחר והתעלה היא פתוחה. אלא אם כן, יש באוזן הצטברות שעווה או לכלוך ואז המים יוצרים דלקת או תחושת סתימה באזניים.

לרוב, דלקות באזניים הם דלקות אוזן חיצונית שמלווה בהפרשה (לפעמים עם ריח) בנוסף לתחושת ירידת שמיעה. במצב כזה, צריך לפנות לרופא המשפחה שיעניק טיפול מקומי באמצעות טיפות אנטיביוטיות בנוסף לניקוי האוזן מהפרשות שמצטברות בתוכה. ניקוי ההפרשות הינו חשוב במיוחד, גם בהיבט שיפור הטיפול וגם להגברת אפקטיביות הכנסת הטיפות. תסמיני הדלקות לרוב כרוכים בכאבים וניתן ליטול תרופות להקלת הכאבים מעבר לטיפול המקומי שנעשה על ידי הרופא. במקרים בהם הדלקות הללו מתמשכות ולא נענות לטיפול מיידי, אז רצוי לקחת חומר מהאוזן ולשלוח אותו לתרבית בבדיקת מעבדה ועל ידי כך להתאים את הטיפול לחיידק הספציפי.

הטיפול ניתן להיעשות על ידי רופא המשפחה, ובמקרים יותר קשים כאשר הטיפול הראשוני של הרופא המטפל לא עוזר בעקבות הפרשות שלא פונו מהאוזן למשל, רצוי לפנות לרופא אף אוזן גרון לשאיבת הפרשות וניקוי. במקרים אחרים, כאשר הטיפול לא עזר וצריך להעניק טיפול נוסף אז מומלץ לפנות לחדר מיון במקרים חריגים של כאבים חזקים, חוזרים ונשנים.

לילדים שיש להם חור בעור התוף או שסובלים מדלקות חוזרות ונשנות, מומלץ להשתמש באטמי אזניים בעת אינטראקציה עם מים כמו בבריכה ובים. המלצה זו תקפה גם כלפי תינוקות שמכניסים אותם למים.

הכותב הוא פרופ׳ משה פוטרמן, רופא מומחה באף, אוזן וגרון במכבי שירותי בריאות

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here