רחל מימוני: "תמיד ידעתי שמתוך הקושי – אצמח"

0
1150
צילום: יח"צ מאוחדת מחוז דרום

מנהלת תחום הרפואה המשלימה במאוחדת בבאר שבע מספרת על ההתמודדות עם מות אביה, המפלט שמצאה בעבודתה בתחום הבריאות והרגעים שהבינה את ייעודה בחיים: נתינה וסיוע לציבור מסביב לשעון. לאחרונה איבדה גם את אמה, עמליה ז"ל – "היא פשוט חינכה אותנו להיות ילדים טובים – ובאמת, ברוך ה' כולם יצאו ילדים טובים, של בית ואהבה למשפחה"

 

בתחילת החודש צוין יום המודעות לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. עבור רחל מיימוני, דמות ידועה בבאר שבע בפרט וברחבי הנגב בכלל, היה זה יום מורכב. שבועות ספורים קודם לכן איבדה את אמה, עמליה, הפצע טרי והדמעות זולגות על לחייה ללא הרף. מימוני (60) נשואה למשה, איש עסקים, אם לשלושה: הילה, עידו ועומר, וסבתא לנכדה. למחייתה עובדת מזה 20 שנה במאוחדת, תחילה כמזכירה. לפני 13 שנים הכירה את תחום הרפואה המשלימה, עשתה הפסקה באמצע ואיישה תפקיד במינהלת מחוז דרום אך לפני חמש שנים חזרה ובגדול – ומאז היא מנהלת בהצלחה את תחום הרפואה המשלימה במרכז הרפואי 'מאוחדת לב הסיטי' – "וכאן מצאתי את ייעודי", היא מספרת. 

 

די בשיחה או מפגש אחד עמה כדי להבין למה היא מתכוונת. רחל מיימוני היא כל כולה לב גדול ונשמה רגישה וענקית, האדם הנכון להיתקל בו כשמחפשים דרך נוספת להקל על כאבים. נראה כי אירועים שונים שעברה במהלך חייה, הובילו אותה לתפקיד הזה במאוחדת – מתחם שמשלב נפש וגוף, שמטרתו לסייע לציבור המטופלים בכאב כרוני אותו הם חשים מזה תקופה, באמצעות מודל טיפול ייחודי לפי גישות הריפוי המסורתי ותורות המזרח.

 

האובדן הטרי מאפשר לרחל לפתוח את ליבה הרך והרגיש. "החיים היו קשים מאוד, לא פשוטים. אבא שלי היה איש עסקים מאוד גדול, חכם ועם רושם. לאמא – שהייתה אשה צעירה – היה הכל על מגש של כסף, כלכלית חיינו טוב, היינו בשפע, אבל אז אבא שלי נהרג בתאונת דרכים והקושי הנפשי היה עצום. אמא התמודדה עם הצער ממותו ועם שישה ילדים. במהלך הזמן נחשפתי להרבה דברים שלא הייתי אמורה להיחשף ואולי בגלל זה אני אובר רגישה. למרות הקושי, אמא שלי שהייתה אשה מדהימה תמיד דאגה שהאחים יהיו מלוכדים, שאחד ידאג לשני. היא פשוט חינכה אותנו להיות ילדים טובים – ובאמת, ברוך ה' כולם יצאו ילדים טובים, של בית ואהבה למשפחה".

 

"תמיד ידעתי שמתוך הקושי הזה אצמח", היא לוקחת נשימה ארוכה וממשיכה "עשיתי צבא, למדתי הנדסאית כימיה, נישאתי לאהבת חיי וגידלתי ילדים לתפארת. מהר מאוד הבנתי שאני צריכה לעשות שינוי, לתת לזולת, לגעת באנשים. להגיע לתחום הבריאות ולעזור לאנשים. בביקורים במרפאות ובבתי החולים, הסתכלתי על המזכירות והאחיות בהערצה והערכה. ידעתי שזה המקום שלי, לעזור לאחרים. למדתי קורס מזכירות רפואית – והגעתי לענף הבריאות לפני שלושים שנה, התחלתי את דרכי במכון פרטי. אל מאוחדת הגעתי עשר שנים אחרי כשהגשתי קורות חיים דרך אריאלה סבן שהייתה מזכירה במאוחדת – וקיבלו אותי. התחלתי לעבוד במרפאת מאוחדת 'וינגייט', צמחתי מאוד יפה שם וקיבלתי את תפקיד הניהול במאוחדת נווה זאב. כשהתפנתה משרה לפני 13 שנה במרפאת 'רמות' עם תחום הרפואה המשלימה בתוכה, עברתי אליה מטעמי נוחות וקרבה למקום מגוריי. שם גיליתי את התחום המופלא הזה. לאחר תקופה של הפסקה ומעבר לתפקיד במנהלת מחוז דרום, חזרתי לייעוד שלי, לתת אוזן קשבת למטופלים".

 

בסביבתה של מיימוני מדברים על נתינתה האינסופית. היא מאלו שתביא ארוחה לעבודה ותכבד את הלקוחות והמטפלים. "היא לעולם לא תאכל לבד, תמיד תיקח את הביס אחרונה, ולאחר שתוודא שטעים למי שסועד עמה", אומרים עליה. "אני שמחה שהתברכתי בכך מהקדוש ברוך הוא", היא מתייחסת לדברים בצניעות. "לפעמים זה 'אובר' כזה אבל אני שמחה בכך, הכל מאהבה, זאת אני".

 

  • ••

 

כידוע, תחום הרפואה המשלימה של מאוחדת בבאר שבע – התרחב ועבר למתחם יפהפה ומושקע ב"לב הסיטי". בנוסף, מספר המטפלים גדל והביקוש הולך וגובר, ועל הניהול כולו כאמור מופקדת מימוני.

 

רחל, מה זה בעצם רפואה משלימה?

"מדובר בעצם בקשת רחבה של גישות טיפול משלימות בהתאם לאמות מידה רפואיות מתקדמות. שיטות הטיפול ברפואה המשלימה מבוססות על אבחון והתאמה אישית לפי מסורות הריפוי העתיקות ותחת השגחה ופיקוח רפואי בפתרון הבעיה. צוות המטפלים כולל רופאים מומחים ואנשי מקצוע שנבחרו בקפידה בהתאם להכשרתם ולניסיונם הקליני בתחום. הרפואה המשלימה אינה מחליפה את הרפואה המערבית/קונבנציונאלית ופועלת לצידה. מדי יום אני פוגשת לקוחות של מאוחדת שמוצאים מענה דווקא במסגרת הרפואה המשלימה. משמח אותי לדעת שכאבים חולפים בעקבות סדרת טיפולים בשיטות הללו. בנוסף, אני מתייחסת לכל אדם ולכל מקרה לגופו, כשבראש ובראשונה גולת הכותרת היא אנושיות, נתינה. עבורי, כל מטופל מקבל יחס כאילו זה אחי או אחותי, אמא שלי או אבא שלי, כל אחד ואחת חשובים לי, כל מטופל ומטופלת הם עבורי עולם ומלואו ואני משתדלת לתת את השירות, היחס והעצות לפני ואחרי הטיפול בהתאמה אישית. המטופלים שלנו יודעים שהם מגיעים מצד אחד לטיפול ומצד שני יודעים שכאן זה בית, משפחה".

 

איזה מקרה זכור לך במיוחד, בו טיפול באמצעות הרפואה המשלימה הניב פירות?

"יש אינספור מקרים שבהם את רואה את השיפור מטיפול לטיפול וממקום של כאב עז, עולה חיוך גדול והכרת תודה. יש מקרים שאני פונה למטופלים ומציעה להם לנסות, לפני הפיתוי ללכת על ניתוח, אם זה טווינה, דיקור או טיפול עמוק. לא פעם ראיתי אנשים שמתפתלים עם כאבים ולאחר סדרת טיפולים הם דחו את הניתוח. מצד שני, זו רפואה אינדיבידואלית שבה צריך סבלנות כדי לדעת אם הטיפול מתאים. היה איזה מטופל עם פריצת דיסק שאמרו לו 'אתה חייב ניתוח'. המלצתי לו לנסות את הטיפולים לפני. לשמחתי רבים מצליחים לשפר את מצבם ולחזור לשגרה בזכות הטיפולים. זה מה שמחזק ומחזיק אותם".

צילום: יח"צ מאוחדת מחוז דרום

אי אפשר בלי לדבר על המטפלים המיוחדים שיש אצלך בסניף…

"תראי, אני מתחייבת שהמרפאה שלי היא המרפאה הכי טובה בעולם בתחום הרפואה המשלימה. יש לי את המטפלים הכי טובים, עם המון נתינה, אהבה, רגש וחמלה. הם עוזרים לכל מטופל מהלב, מקצועיים אחד אחד. אני גאה במרפאה שלי, במטפלים שלי ואני אומרת לך בלב שלם: זכיתי בהם. את בטח מדברת על כך שבין המטפלים ישנם שלושה עם לקות ראייה?".

 

אכן.

רחל מוחה דמעה ומוסיפה את רגישותה כלפי מטפלים אלו. "ב-23 השנים האחרונות, אמא שלי הייתה כבדת ראייה וברגע שידעתי מה היא עברה, היה לי יותר קל להזדהות איתם ולסייע להם בצרכים היומיומיים הפשוטים ביותר כדי להקל עליהם, אם זה כשאני שורכת את השרוכים בנעליים שלהם, לוקחת אותם למעלית או למונית, מנקה את שמני העיסוי אחריהם. אני רואה בהם את אמא שלי, והם מעריכים, אומרים תודה כל הזמן. מדובר באנשים נפלאים עם אוצר בידיים, עובדים עם חושים שאין לכל אדם ומסייעים לכל כך הרבה אנשים באמצעות כוחות הריפוי שלהם, שזה מרגש. המטופלים מרוצים, המטפלים מרוצים, מה צריך יותר מזה? לא בכדי אמרתי שזו המרפאה הטובה בעולם".

 

שתפי אותי, לסיום, מהו החלום שלך?

"להיות בריאה וליהנות מכל רגע שה' נותן לי, שאני חיה לצד משפחתי. כל היתר בונוס".

צילום: יח"צ מאוחדת מחוז דרום

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here